Skrevet av Emne: panhardstag  (Lest 2377 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget even

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
panhardstag
« på: Ma.,20,Oktober,2008,13,46 »
Hei!

Noen som vet hvordan jeg får fikset slakk i panhardstaget i forstillingen foran,
må jeg skaffe nytt eller kan det bare strammes opp kanskje?




Utlogget mr.mopar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 110
Sv: panhardstag
« Svar #1 på: Ma.,20,Oktober,2008,15,22 »
tror nok d må byttes foringer i det hvis det skaffes løst.
Runar Aufles
71 cuda.6.1L hemi manuell
33 plymouth hotrod

Utlogget even

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
Sv: panhardstag
« Svar #2 på: Ma.,20,Oktober,2008,15,51 »
så siden jeg er litt klønete, bør jeg vel sette bort jobben?

ide om pris eller?

takker for hjelpen

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: panhardstag
« Svar #3 på: Ma.,20,Oktober,2008,21,05 »
Jeepverkstedet (Buskerud Bil) byttet panhardstaget på vår GC i forbindelse med siste PKK. De slet med å få løsnet staget fra festene, men ellers var dette en enkel jobb.
Jeg husker dessverre ikke prisen, men jeg syntes egentlig ikke at den var urimelig høy. Dessuten ble styringen svært mye presisere.
Mvh Bambus
Bambus

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: panhardstag
« Svar #4 på: Ti.,21,Oktober,2008,14,32 »
Panhardstaget er trackbaren, er det ikke? Én bolt i hver ende, den ene litt klønete ettersom det står en splint i den, men ingen umulig jobb, har hatt av og på flere ganger, ikke supervanskelig. Kjør på litt 5-56 eller no noen ganger/dager i forkant.
Foringene koster ikke mange dollar på ebay eller f.eks. rockauto.com. Du kan låne rabattkoden min hvis du skal handle på rockauto. Har ikke byttet foringene i mine stag, men satt inn nytt (justerbart), men originalstag koster ikke mange dollars det heller - men frakta blir noen kroner...(og dollaren er oppe i ca 6,75 i dag)
Safety third

Utlogget mr.mopar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 110
Sv: panhardstag
« Svar #5 på: Ti.,21,Oktober,2008,14,51 »
bør man bytte til lengre panhardstag ved heving 2".ligger vel litt på grensen regner jeg med
Runar Aufles
71 cuda.6.1L hemi manuell
33 plymouth hotrod

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: panhardstag
« Svar #6 på: Ti.,21,Oktober,2008,21,55 »
Panhardstag er ikke hysterisk dyrt. BG Nor har ihvertfall fra Teraflex, det er mer enn robust nok.

Venstre side sitter på konus med kronemutter og splittpinne litt ned i en festebrakett. Den siden er antageligvis et mindre helvete å få av. Skru av venstre festebrakett fra rammen og løsne staget på høyre side. Da er det lett å få av kronemutter og splittpinne, sett deretter brakett med konusende i skrustikken og bruk stikken til å presse ut panhardstagets bolt. Vips er 2-3 timers herping og banning unngått.

Ved heving på 2-2,5" bør uansett panhardstaget skiftes med justerbart, forlenges eller innfesting gjøres om. Det synes kanskje ikke så godt på original dim. hjul at forakselen kommer over mot venstre, men så fort hjulene vokser litt vil det merkes tydelig. Justerbart er absolutt det enkleste å forholde seg til og verd pengene etter min mening.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: panhardstag
« Svar #7 på: On.,22,Oktober,2008,21,01 »
Skywalker har et poeng, men 2" heving kan være så mangt - altså heving fra hvilken høyde til hvilken høyde. F.eks har du hevet 2" med klosser er det ikke sikkert du er mer enn 1 - 1,5 opp fra original. Er ikke noe voldsomt poeng å ha justerbar hvis ikke det er plagsomt skakt i front. Ser du tydelig at det ene hjulet stikker utenfor og det andre langt innenfor er det definitivt på tide å investere.
Noe av poenget er at om du først skal under der og gjøre en jobb er det neppe mye dyrere (les; kanskje heller billigere) å investere i en justerbar trackbar fremfor å kjøpe en original hos dealeren. Bytter du foringer selv er selvfølgelig dette den billigste løsningen, men har du justerbart er du også klar for mer heving senere ;)
MEN - pass på at du får riktig trackbar! Jeg kjøpte en justerbar som ikke funket til min ZJ, og måtte selge billig og kjøpe en ny som var bedre tilpasset "min høyde"
Safety third

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: panhardstag
« Svar #8 på: On.,22,Oktober,2008,23,10 »
På TJ, skulle trackbaren være 9/16 dels tomme lenger enn orginalt ved ca 2" løft. På TJ er staget dessuten vesentlig tynnere. Hovedgrunnen til at man byttet der er ofte fordi man ønsker ett grovere stag som tåler mer juling. WJ har dette forsterkede staget originalt. Rundt 1500 kroner for justerbart teraflex stag ifra BGnor. Men husk, heving, større hjul osv gjør at bilen sliter foringene fortere. Kjøp alltid med en ekstra foring til staget. kjekt å ha.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.