Skrevet av Emne: Bytte av plugger  (Lest 1816 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget egile

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 57
Bytte av plugger
« på: To.,18,September,2008,22,23 »
Har en 5,2 liter og skal bytte plugger. Rundt pluggene er det et varmeskjold. Skal disse av før jeg tar pluggledningene eller skal pluggledningene av først. Pluggledningene sitter godt fast i pluggene og dersom jeg tar av før varmeskjoldet sliter jeg med å få løsnet ledningene.

I service håndboka står ikke dette beskrevet og er redd for å bare dra til og ødelegge noe.

Egil

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Bytte av plugger
« Svar #1 på: Fr.,19,September,2008,02,03 »
Heisann. Jeg har nettopp byttet plugger, kabler, rotor og rotorlokk på vår bil. Jeg begynte med å dra av plugghettene. På første pluggen røk gummikabelen av kontakten inni hetten, slik at klemmen satt igjen rundt toppen av pluggen. Dette skjedde med to av pluggene. Jeg brukte CRC (spray,med tynt rødt "sugerør" på boksen) rundt gummikabelen slik at den kunne tres gjennom, så jeg fikk åpnet klemmen,satt på kontakten og klemt fast kulltråd og gummikabel igjen. Da satte jeg hettene på igjen og bestemte meg for å høre hva et sett kabler koster, for å risikere å måtte reparere alle hettene, det var en ikkesak. (Jeg var plaget av nøkking, og det viste seg at kullstiften i midten av rotorlokket var helt slitt, og kabelkontakten full av irr). Betalte ikke mange hundrelappene for alle disse delene hos SARPSBORG MOTOR, så fant ut at det var verdt pengene. OK. Da jeg fjernet plugghettene ved å lirke sideveis noen ganger klarte jeg å få alle av, hele.  ;D Jeg lirket ut alle varmeskjoldene i plugghullene, og fant ut etterpå at det var unødvendig, da jeg fant en pipe i mitt 3/8" pipenøkkelsett som gikk nedi hylsene. ::) Jeg fikk da byttet plugger og satt på hylsene, og hendene var rimelig ømme etterpå, (pga. hylsene). ::) Med de nye kablene fulgte det med varmebestandig silikonfett, som jeg tok på lillefingeren og gnei inni alle plugghettene. Da "suger" de seg ikke fast i isolatoren på pluggen. Du kan bruke kobberpasta, det gjør samme nytten. Bruk også det på plugg-gjengene. Vær litt forsiktig når du setter i de nye pluggene, da det kan ligge rust og skitt rundt hullet, slik at det ikke faller nedi, eller at gjengene tettes av det. Jeg opplevde at en av pluggene var veldig vanskelig å få av. IKKE BRUK RÅ MAKT. Skru opp, og ned, litt lengre opp, og ned.... Tilslutt måtte jeg spraye en del CRC nedi, og etter å ha ventet noen minutter, gikk det bra. :) Bestemmer du deg for å bytte alt, så har jeg tegning av hvor pluggledningene skal. Dette var mange ord, men håper du blir hjulpet. Lykke til!  :) Del gjerne din erfaring med oss. Mvh. Åge.
« Siste redigering: Fr.,19,September,2008,02,06 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: Bytte av plugger
« Svar #2 på: Lø.,20,September,2008,08,43 »
hvorfor vil du ha av varmeskjoldet? kjøp en pluggpipe til skralle, sett på forlenger, skru ut plugger. gjorde det i sommer, null problem  :)
når du vil ha trøbbel kan du bytte fordeler og rotor - bak der er det trangt og fint  >:( glad jeg kjøpte det beste fordelerlokket + rotor jeg fant så jeg slipper den jobben for ofte
Safety third

Utlogget egile

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 57
Sv: Bytte av plugger
« Svar #3 på: Lø.,20,September,2008,23,40 »
Takk for tips.

Plugghettene sitter bom fast og jeg var redd for å dra dette av dersom ikke varmeskjoldene ble løsnes først. Jeg får bare trå til, bruke rå makt og håpe det beste.

Fordeleren sitter lite servicevennlig til. Har også en Mercedes 560 som jeg hadde litt ettersyn på i dag. Her sitter fordeleren i forkant av motoren og lett tilgjengelig. Kompressoren til AC sitter imidlertid litt mer kjelkete til.

Ha en god kveld

Egil

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Bytte av plugger
« Svar #4 på: Ma.,22,September,2008,23,14 »
Sitat fra servicemanualen: "When disconnecting a high voltage cable from a spark plug, twist the rubber boot slightly (1/2 turn) to break it loose. Grasp the boot (Not the cable) and pull it off with a steady even force".
Mvh Bambus
Bambus

Utlogget Per Yngve Berg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 100
Sv: Bytte av plugger
« Svar #5 på: Ti.,23,September,2008,19,55 »
Det er også en TSB på reruting av pluggkabler pga. tenningsfeil. Kablene skal krysse hverandre i 90 graders vinkel og ikke ligge parallelt ved siden av heverandre.
1997 TJ 2,5 liter

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Bytte av plugger
« Svar #6 på: On.,24,September,2008,22,53 »
Sitat
Kablene skal krysse hverandre i 90 graders vinkel og ikke ligge parallelt ved siden av heverandre.
Hmm. De ligger parallelt, tre i høyden, i kabelholderne langs toppdekselet....Men det menes vel at de ikke skal berøre hverandre på langs. Ikke lett det. ::) når de samles bak ved fordeleren.   ::) :) Men at det er power i kablene, og at det kan bli forstyrrelser mellom kablene, er vel mulig....
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8