Heisann. Jeg har nettopp byttet
plugger, kabler, rotor og rotorlokk på vår bil. Jeg begynte med å dra av plugghettene. På første pluggen røk gummikabelen av kontakten inni hetten, slik at klemmen satt igjen rundt toppen av pluggen. Dette skjedde med to av pluggene. Jeg brukte CRC (spray,med tynt rødt "sugerør" på boksen) rundt gummikabelen slik at den kunne tres gjennom, så jeg fikk åpnet klemmen,satt på kontakten og klemt fast kulltråd og gummikabel igjen. Da satte jeg hettene på igjen og bestemte meg for å høre hva et sett kabler koster,
for å risikere å måtte reparere alle hettene, det var en ikkesak. (Jeg var plaget av nøkking, og det viste seg at kullstiften i midten av rotorlokket var helt slitt, og kabelkontakten full av irr). Betalte ikke mange hundrelappene for alle disse delene hos SARPSBORG MOTOR, så fant ut at det var verdt pengene. OK. Da jeg fjernet plugghettene ved å lirke sideveis noen ganger klarte jeg å få alle av, hele.
Jeg lirket ut alle varmeskjoldene i plugghullene, og fant ut etterpå at det var
unødvendig, da jeg fant en pipe i mitt 3/8" pipenøkkelsett som gikk nedi hylsene.
Jeg fikk da byttet plugger og satt på hylsene, og hendene var rimelig ømme etterpå, (pga. hylsene).
Med de nye kablene fulgte det med varmebestandig silikonfett, som jeg tok på lillefingeren og gnei inni alle plugghettene. Da "suger" de seg ikke fast i isolatoren på pluggen. Du kan bruke
kobberpasta, det gjør samme nytten. Bruk også det på
plugg-gjengene. Vær litt forsiktig når du setter i de nye pluggene, da det kan ligge
rust og skitt rundt hullet, slik at det ikke faller nedi, eller at gjengene tettes av det. Jeg opplevde at en av pluggene var veldig vanskelig å få av. IKKE BRUK RÅ MAKT. Skru opp, og ned, litt lengre opp, og ned.... Tilslutt måtte jeg spraye en del CRC nedi, og etter å ha ventet noen minutter, gikk det bra.
Bestemmer du deg for å bytte alt, så har jeg tegning av hvor pluggledningene skal. Dette var mange ord, men håper du blir hjulpet. Lykke til!
Del gjerne din erfaring med oss. Mvh. Åge.