Skrevet av Emne: 1993 Jeep zj5.2 oppgradering!  (Lest 3109 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
1993 Jeep zj5.2 oppgradering!
« på: Lø., 6,September,2008,10,34 »
Jeg har gjort følgende oppgraderinger og må få si at dette anbefaler jeg!

*bytta snekke. (den gamle var helt utslitt!)
*satt på Bilsteindempere hele veien. Utrolig forskjell! føles ut som om bilen er 10 år nyere på veien!
tatt av katalysator. (dette hjalp noe på effekten)
*KN kit (Dette var utrolig forskjell! bilen er langt mer kvikkere og jeg må gi mindre gass hele veien for og kommeframover og opp bakker o.l. jeg inså etterpå hvor latterlig restriktivt det gamle innsuget var!

Polyurethaneforinger er bestilt og skal på på stab stagene!
Are you too late? Try a V8...

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: 1993 Jeep zj5.2 oppgradering!
« Svar #1 på: Ma., 8,September,2008,15,51 »
Spørsmål til Hammond:
Ble det merkbar innsugsstøy etter montering av KN-filteret?
Mvh Bambus
Bambus

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: 1993 Jeep zj5.2 oppgradering!
« Svar #2 på: Ma., 8,September,2008,17,03 »
nja, jeg trodde det ble værre faktisk, men jeg synes ikke det er så mye forskjell.

i ærlighetens navn vil jeg si at det er en liten forskjell, spesielt når bilen er kald. da "hører" man at motoren lukker spjeldet igjen og blir mer susing. men litt temp på motoren så er det ikke tema lenger.

til eksempel overdøver air condition compressoren luftfilteret totalt. Så det er ikke værre enn det.

JEg liker f.eks ikke den forbaskede "suse" lyden som mange ungdommer absolutt vil ha og forbinder med KN og gleder meg over at den ikke er der i noen særlig grad.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: 1993 Jeep zj5.2 oppgradering!
« Svar #3 på: Ma., 8,September,2008,22,39 »
Det store MEN: Når du skal til EU kontroll med bilen UTEN kat. Hva da? Lage et mellomstykke for å ta av og på for EU? For å bedre respons og effekt må det mer luft inn, og luften må komme lettere inn, samt at jo kjøligere dess bedre. OG, så må all den luften komme seg like fort og lett ut igjen. Svendsen eksos der jeg bor kunne bygge et litt større anlegg for meg, men katalysatoren ville de ikke fjerne...De kunne lage et mellomstykke til meg slik at jeg kunne bytte når jeg ville. Jeg syns det skal være litt mer V8 lyd av bilen når jeg tråkker til enn det er med orig. anlegg. Noen Rimelige løsninger? Mindre potte med større inn/ut? Bare rør helt bak, med demperpotte helt bak?
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget mr.mopar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 110
Sv: 1993 Jeep zj5.2 oppgradering!
« Svar #4 på: Ma., 8,September,2008,22,49 »
såg eit bilde fra ein bil i tyskland.den hadde dobbelt anlegg.da må det jo bli bedre v8 lyd i den regner jeg med.og katalysator er bare og hiv på skroten.fyll kondensfjerner på tanken så går co så mye ned at man ikke merker noe på eu kontroll. ;D
Runar Aufles
71 cuda.6.1L hemi manuell
33 plymouth hotrod

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: 1993 Jeep zj5.2 oppgradering!
« Svar #5 på: Ma., 8,September,2008,23,06 »
Hehe. Ja, du har løsningen ;D Da kan jeg bare fylle en tank med E85 før EU og så er alt ok. Mht. dobbelt anlegg, så er IKKE det en RIMELIG løsning. Sikkert mellom 8-10 lapper,  ???
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: 1993 Jeep zj5.2 oppgradering!
« Svar #6 på: Ti., 9,September,2008,01,01 »
ja, til dere vil jeg gjerne si at jeg bestilte det mellomstykket som skal erstatte katalysatoren fra svendsen.

kostet 600 tror jeg...

uansett, bilen var stille før, men kom seg tiil et nivå jeg likte.

nå er den slik at man hører tydelig på tomgang at det er en V8, men når du kjører så blir det stillere

Men når du drar på, så er det staslyd.

katalysatoren demper bilen ganske så mye!

ikke bal med anlegg og styr og vesen. bytt ut katalysatoren med er rør. så har dere nok lyd.

noe mer lyd en det, blir faktisk bare travelt.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: 1993 Jeep zj5.2 oppgradering!
« Svar #7 på: Ti., 9,September,2008,16,03 »
Jeg kjøpte "cat-back" dobbelt eksosanlegg i 65 mm rustfritt stål på e-bay fra Tyskland for 450 €. Fant senere ut at tverrøret kom for lavt (Mellom kardang og tank) og monterte derfor bare høyre side. Har nå twin enderør og godt hørbar V8-musikk.
Mvh Bambus
Bambus

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: 1993 Jeep zj5.2 oppgradering!
« Svar #8 på: Ti., 9,September,2008,23,31 »
jeg pønsket mye før jeg valgte magnaflow-eksos til min. kjøpt ny cat og rustfritt resten. feit lyd, ikke veldig merkbar effektendring, men bittelitt er det nok. handla fra USA, blir likevel noen kroner...
dobbelt annlegg = dobbel vekt og nesten dobbel pris. ser tøft ut, men jeg kjører Jeep og trenger ikke flere ting jeg kan slå istykker under bilen...
Safety third

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: 1993 Jeep zj5.2 oppgradering!
« Svar #9 på: On.,10,September,2008,02,15 »
ja. det er sant.

når det gjelder katalysatoren så vet jeg jo ikke om jeg tjente på det eller ikke. det eneste jeg vet er at lyden ble radikalt grommere.

når det gjelder filteret derimot gir jeg herved min personlige garanti på at det er svært merkbart. vet at på en del biler hjelper det "littegranne", men på jeepen er det mye. og det er egentlig ikke KN sin skyld, men feilen ligger i det originale. det er utrolig restriktivt.  så det når jeg monterte det nye.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 1993 Jeep zj5.2 oppgradering!
« Svar #10 på: On.,10,September,2008,23,56 »
Vær klar over at KN faktisk også leverer ett Dual system til V8. og dette gir nok enda bedre tilgang på luft. Dessuten så vil selve luftveien bli forkortet en del, og med færre svinger på røret så vil luften også møte mindre motstand for å komme inn til innsuget.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: 1993 Jeep zj5.2 oppgradering!
« Svar #11 på: To.,11,September,2008,13,07 »
jeg finner ikke noe dual system for Jeep zj 93 5.2 v8.

har du produktnummer?
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: 1993 Jeep zj5.2 oppgradering!
« Svar #12 på: To.,11,September,2008,20,11 »
ett kjapt søk på Ebay gav følgende
http://motors.shop.ebay.com/_Car-Truck-Parts-Accessories__jeep-dual-air-intake_W0QQ_nkwZjeepQ20dualQ20airQ20intakeQQ_fxdZ1

Om det var til ZJ er jeg usikker på. Ivertfall til 3.7 og 4.7. Men regner med at dimmen på rørene er noe av samme, så om det er plass oppi huven, så går det sikkert ann til å mekke det til uten de store problemene.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget skruknott

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 81
Sv: 1993 Jeep zj5.2 oppgradering!
« Svar #13 på: To.,11,September,2008,20,50 »
når det gjelder filteret derimot gir jeg herved min personlige garanti på at det er svært merkbart. vet at på en del biler hjelper det "littegranne", men på jeepen er det mye. og det er egentlig ikke KN sin skyld, men feilen ligger i det originale. det er utrolig restriktivt.  så det når jeg monterte det nye.

Enig i at KN-kittet ga effekt, mest merkbart som bedre respons. Fjerning av kat gir sikkert noe, men hvis du kikker inn i en ny kat og ser hvordan den er laget kan jeg ikke helt se at det er verd det, altså ettersom den gjør bilen lovlig. Du ser jo tvers igjennom - bare "myggnetting" inni, ikke den kraftigste bremsen så lenge du har en high flow.
Safety third

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: 1993 Jeep zj5.2 oppgradering!
« Svar #14 på: To.,11,September,2008,22,47 »
Sitat
kan jeg ikke helt se at det er verd det, altså ettersom den gjør bilen lovlig.
  Det er det jeg mener. Jeg må likevel bytte potten, da den har fått et solid hakk, og innmat er helt løs. Da lurte jeg på å evt. kutte ut potten og montere en dobbel rustfri potte med to enderør, likner den som Biltema selger, http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=136898  men den er voldsomt strupt, mens den jeg mener er helt blank,lengre og med to store utløp som er dempet. Noen med synspunkt?
« Siste redigering: To.,11,September,2008,22,52 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8