Med 4" løft og automat, sblir mellomakslen bakover for bratt. Jeg byttet til CV aksel og det fikset problemet. Nå er det vibrasjonsfri.
Jeg kjører med det oppsettet uten CV helt problemfritt. Du trenger ikke CV men må være nøye med å måle så vinklene blir riktige. Det er ikke hvor bratt vinkelen på mellomakselen blir (innen rimlighetes grenser da) men at vinklene er like som betyr noe.
Vel, det der er nok ikke heeelt korrekt. Dette vil variere fra bil til bil, fra oppsett til oppsett.
F.eks, så er generelt automat lengre enn manuell (på 7'er).
Videre, så har en med 4'er / 8'er noe frihet til å flytte motor'n noe fremover, som også gir deg lengre mellomaksel.
Osv.
I tillegg, så løfter de forskjellige lifkittene litt forskjellig.
Så totalt sett, så må en nesten se på hvert enkelt tilfelle.
Noen ganger så funker det, andre ganger ikke.
Hvor lang er mellomakselen din ?
Spes. de som kjører med manuell av de eldre typene har ganske lange mellomaksler.
Og ja, jeg sørget for at vinklene på output transfer + pinion var like. Men det hjalp ikke.
Jeg senket i utgangspunktet transfer'n ca. 1" og da forsvant det meste av vibrasjonene.
Da jeg byttet til 8er, så monterte jeg den så langt tilbake som mulig, dvs. fordeleren kun 1-2 cm fra torpedoen.
Jeg har TH400 og den er ganske lang.
Da ble ikke mellomakselen mer enn ca. 53-54 cm. Og det ble litt snaut på min.
Nå skal det sies at jeg synes mine fjærer løfter mer enn de 4" som er oppgitt, spes. med softtopen.
Uansett, en CV aksel greier ikke nødvendigvis særlig skarpere vinkler enn en vanlig, men den er mer vibrasjonsfri helt til det blir for bratt. I tillegg, så vinkles pinionen oppover, og det reduserer også vinkelen på mellomakslen endel.
Det finnes også noen spes. CV aksler som klarer veldig skarpe vinkler, søk på 'nett og du skal finne...
Men hvis det blir vibrasjoner med en vanlig aksel, så fikser som regel en Cv aksel det.