Skrevet av Emne: Barnesete i YJ  (Lest 3762 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kate YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 207
Barnesete i YJ
« på: To.,20,September,2007,14,00 »
Noen som har et forslag til hvordan man løser det med barnesete i Jeepen? Begynner å bli litt vel stor for varianten som står bakovervendt foran i passasjersetet og er opp til 14 kg. Ville helst hatt bakovervendt løsning fortsatt, bare bak hvor seter er satt inn for lengst. Får ikke det til å passe med selen bak til de store modellenen som er i salg (Besafe etc). Ser jo at noen enklere billige løsninger finnes, men er de sikker nok? Hva gjør andre med 1-2 åringene sine, går for forovervendt eller finnes det alternativ, noen som har noen triks for å få dette til i en Jeep?  ::)   (Neeei, bytter aldri til stasjonsvogn!)
Hardrock Kate Dubai
JCN medlem nr 69

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Barnesete i YJ
« Svar #1 på: To.,20,September,2007,14,03 »
Forovervendt i baksetet og passiv kjøring, men sikkerhetsmessig optimalt er det neppe.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Barnesete i YJ
« Svar #2 på: To.,20,September,2007,14,19 »
For oss som i tillegg bare har magebelter bak, pga veltebøyle som gjør 3-punkt vanskelig. (YJ 87-90), så blir utfordingen ekstra stor.

Jeg kjørte BeSafe Kid foran så lenge det gikk. Hadde da forovervendt. Tror ikke det fysisk hadde vært mulig i den korte "møkkabilen" å få til bakovervendt, dessverre. Nå er eldstejenta så stor at hun sitter bak uten pute. Å bruke pute og magebelte i kombinasjon med lavt baksete som i YJ, blir noe "rart".

Jeg prøvde også å feste Besafe`n bak i magebeltene. Dette satt helt strøkent, men lovlig var det neppe. Besafe stolen jeg hadde måtte benytte 3-punkt for å være godkjent.

Men for enkelheten i dette på våre biler, tror jeg kanskje forovervendt er tingen. Nå sitter begge jentene mine på rompa rett på baksetet. Med magebelte.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Kristian

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 483
  • Det er forskjell på SHOWOFF og OFFROAD
Sv: Barnesete i YJ
« Svar #3 på: To.,20,September,2007,14,23 »
Har byttet ut det barne setet til 5000 med ett billigere da knøttet er blitt 3 år. Den jeg hadde ble for knotete og beltet gikk for høyt opp opp halsen. Vet ikke hva det jeg har nå heter,
men det er jo en liten stol som er satt fast i setet slik at beltet osv kommer riktig.  Har ikke hatt noe problemer med dette....

Ellers er e bare å kjøre pent når barn sitter på.
I DRIVE JEEP, NOT A SUV

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Barnesete i YJ
« Svar #4 på: To.,20,September,2007,14,48 »
Jeg har selvsagt et Recaro Jeep edition barnesete. Visste ikke at det var noe poeng å vurdere andre ;D 8)
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Barnesete i YJ
« Svar #5 på: To.,20,September,2007,15,19 »
Jada Tor vi er flere som har dette ;D ;D

Men dette er ikke godkjent for de aller minste,  og kan bare monteres forover. Men selvfølgelig ett slikt eksklusivt produkt som er ettertraktet i rette kretser (Slaggveier og slikt ;) ) er ikke lett å få tak på lenger.
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Barnesete i YJ
« Svar #6 på: To.,20,September,2007,15,35 »
Dette er ikke veldige trafikksikkre biler, det er vel bare å erkjenne :-[


Jeg har selvsagt et Recaro Jeep edition barnesete. Visste ikke at det var noe poeng å vurdere andre ;D 8)

Bilde? Lages dette setet enda?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Barnesete i YJ
« Svar #7 på: To.,20,September,2007,19,31 »
Sitat
Jeg har selvsagt et Recaro Jeep edition barnesete. Visste ikke at det var noe poeng å vurdere andre 

Sitat
Jada Tor vi er flere som har dette   

Ønskes kjøpt! Dere er vel ferdig med den biten dere som er så gamle ???;D
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Barnesete i YJ
« Svar #8 på: To.,20,September,2007,20,05 »
Det fine med Recaro barnestol er at det er godkjent opp til 12 år eller 150cm. Så joda Stein, vi har noen år igjen å slite det ut på......

Og nei Sten Morten, dette lages eller selges ikke lenger som nytt, dessverre. Dette var tilbehør som den norske importøren hostet opp. Og jeg tror faktisk Hr. Kløvstad hentet ett av de siste hos meg, når jeg solgte disse på min tidligere arbeidsplass. (jeepforhandler for de som ikke visste det)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Kate YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 207
Sv: Barnesete i YJ
« Svar #9 på: Fr.,21,September,2007,18,27 »
Takker for alle svar og god respons, uten at jeg ble helt klok eller enig med meg selv angående hvilken løsning jeg skal gå for... Det må vel bli forovervendt ja, selv om jeg i utgangspunktet er skepisk til det, har heldigvis ennå 2 kg til endelig avgjørelse med småtten i Jeep. :)

Får vel ta en tlf til Martha...
Hardrock Kate Dubai
JCN medlem nr 69

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Barnesete i YJ
« Svar #10 på: Fr.,21,September,2007,18,46 »
Jeg kommer til å ta ut baksete og feste barnesetet bakovervendt, ved hjelp av jeepens orginale hull i gulvet. På denne måten kommer sete lavere i jeepen. Jeepen min har gammel type veltebøyle og ønsker å ha barne setet så lavt som mulig.

Dette er den tryggeste måten å gjøre det på, men ikke den godkjente måten. Så dette er ikke lett å anbefale andre.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Kate YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 207
Sv: Barnesete i YJ
« Svar #11 på: Fr.,21,September,2007,20,54 »
Sitat
Jeg kommer til å ta ut baksete og feste barnesetet bakovervendt, ved hjelp av jeepens orginale hull i gulvet. På denne måten kommer sete lavere i jeepen. Jeepen min har gammel type veltebøyle og ønsker å ha barne setet så lavt som mulig.

Dette er den tryggeste måten å gjøre det på, men ikke den godkjente måten. Så dette er ikke lett å anbefale andre.

Hva skjer når du blir tatt i kontroll da, blir det en h.....bot da? Mangel lapp på baksetene og så til biltilsynet igjen...

Er enig i at det bør lavest ned i Jeepen, he,he kanskje enklere å sette inn varebilveggen igjen, og så bruke surrestropper og surre stolen fast til veggen, eller hm...kanskje bruke stephjulet bak, har jo alltid plassmangel likevel og så blir retningen på stolen ihvertfall riktig, må jo få det til på noe vis.... ;D



Hardrock Kate Dubai
JCN medlem nr 69

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Barnesete i YJ
« Svar #12 på: Fr.,21,September,2007,21,46 »
Hva skjer når du blir tatt i kontroll da, blir det en h.....bot da? Mangel lapp på baksetene og så til biltilsynet igjen...

Det er fullt lovlig å ta ut baksetene.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Kate YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 207
Sv: Barnesete i YJ
« Svar #13 på: Lø.,22,September,2007,14,07 »
Sitat
Det er fullt lovlig å ta ut baksetene.
  Jada, men jeg hadde vel klart å komme opp i trøbbel med det og :P

Fantasien tok bare litt overhånd når jeg tenkte på hvordan vi selv som små ble surret fast til en ølkasse eller satt på en løs campingstol bak i wannabe Jeep tingen til foreldrene mine i midtøsten, utrolig at vi overlevde egentlig, bare litt miljøskadd.. Mye rart som skjedde med barna den gangen (70 tallet)og at ingen brydde seg ::)
Hardrock Kate Dubai
JCN medlem nr 69

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Barnesete i YJ
« Svar #14 på: Ma.,24,September,2007,11,59 »
Jeg synes JP Magazine har kommet opp med en fin løsning her.   Det gjelder å ikke sy puter under armene på de små...

http://www.jpmagazine.com/projectbuild/154_0506_project_hatari_part_3/photo_02.html

Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)