Skrevet av Emne: XJ '90 4.0 Limited - SLETTES  (Lest 1704 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
XJ '90 4.0 Limited - SLETTES
« på: Fr., 1,Juni,2012,19,53 »
Bare slett denne tråden, har flyttet den dit den hører hjemme; Rigs & Garasje
« Siste redigering: On., 4,Juli,2012,13,55 av Patrick »
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Re: Speedometervaier '90 XJ Limited
« Svar #1 på: Fr., 1,Juni,2012,21,01 »
Jeg har en ligene som ikke er gått så langt max 10000 km.

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Re: Speedometervaier '90 XJ Limited
« Svar #2 på: Lø., 2,Juni,2012,00,32 »
Awesome! Hvor/pris?

Er det cruisecontrol-dings (aner ikke hva den heter) på den?
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Re: Min XJ '90 4L Limited
« Svar #3 på: Lø., 2,Juni,2012,19,18 »
Det var kruskonrol som virka sist den var i bruk :)

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Re: Min XJ '90 4L Limited
« Svar #4 på: Sø., 3,Juni,2012,01,00 »
Gode greier, jeg er meget interessert. Hvor ligger den og hvor mye skal du ha for den? :)
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!

Utlogget RubiconX

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 114
Re: Min XJ '90 4L Limited
« Svar #5 på: Sø., 3,Juni,2012,10,33 »
Hei Patrick.

Har og vanninntregning på fuktige dager på førersiden. Mekaniker-kompis sier det er ødelagt plastmembran innenfør dørtrekket og at når det regner renner det inn gummilistene, gjennom døra og pga membranen ikke virker, inn ved dørstokken og ned på gulvet. Dette er litt kjipt. Må vel snart gjøre noe med det etter en fuktig vinter. NB, har ikke AC.

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Re: Min XJ '90 4L Limited
« Svar #6 på: To., 7,Juni,2012,09,19 »
Hei patrick ring meg på 91180705 prisen er et sted under halv ny pris vi blir nåkk enig ;)

Utlogget Patrick

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
  • XJ 90' 4L Limited
Re: XJ '90 4.0 Limited - prosjekt
« Svar #7 på: On., 4,Juli,2012,00,44 »

Update 3. juli 2012;
Etter det oppstod en skummel lyd (blanding av torden/helikopter/gnistring) bak i bilen etter trekk av en tung henger, har jeg søkt råd diverse plasser. Min far ingeniøren, min morfar hobbymekanikeren, Jeep Norway @ facebook og ymse har bistått med ulike tips og råd og ideer om hva det kan være, men til slutt har jeg landet (nogenlunde) trygt på følgende: gåen differensial på bakakslingen. Hurra.. Alt det andre er nå satt til sides, i påvente av en løsning.

Det første jeg gjorde var å sjekke oljen i diffen. Jeg måtte plukke ut en gummikork, som for øvrig virket ganske ny. Fingeren gikk akkurat inn gjennom hullet og . Denne var på et akseptabelt nivå. Jeg skriver akseptabelt kun av den enkle grunn at det ikke var kritisk lavt og fordi en diff med så "mye" olje ikke lager slike lyder hvis oljen er ok. Foreløpig konklusjon er med andre ord at oljen ikke er ok. Neste trinn er å tømme av oljen i diffen. Dette er enklere sagt enn gjort, da '90 XJ ikke har en plugg i bunnen av diffen. Jeg har ingen pumpe tilgjengelig, ergo må hele dekslet av. Med tanke på at det kan være at hele diffen mest sannsynlig er skakkjørt på grunn av mangel på oljeskift, er dette kanskje den greieste løsningen.

Oljen i diffen må altså tømmes før jeg får sjekket noe som helst. Bilen (kjerre er skjellsord!) har gått snaue 190 000km og burde ifølge Den Kloke Boken ha fått hele tre oljeskift i diffen. Dette har mest sannsynlig ikke skjedd. Om det i hele tatt er byttet olje, er det lenge siden sist. Det som derimot har skjedd, er at samtlige bolter sitter så inn i gamperævva fast at jeg til nå har knekt tre av ti. Selv om dette bekreftet min mistanke om at forrige eier ikke har brydd seg om oljeskift, betyr det ikke mindre arbeid i min ende - snarere tvert imot. Heldigvis er min far (ingeniøren) i besittelse av en kjekk maskin som skrur seg inn i meiene og dytter ut de bitene som sitter fast. Dette er vel og bra, men diffdekslet må uansett av.

Steg 1) Åpne diffen og se hva i huleste det er som skjer.
Kobla inn 4WD, satte vidunderet i revers og kjørte opp på to strategisk plasserte vedsekker.
Vedsekkene får kjørt seg inntil det investeres i bilramper fra Biltema (199,- stk). Verktøy, Kloke Boken, bøtte, arbeidslys, -matte og -musikk på plass, her skal det skrus!



Mutrene som holder på plass diffdekslet sitter j*vlig godt fast og jeg måtte låne et 40cm stag av naboen.
Koblet til 13mm-skralla og måtte ta skikkelig i før de i det hele tatt lirket litt på seg. Etter omtrent tre femdels omdreining skjedde dette:


Det ser veldig vått ut akkurat der, men det er fordi jeg løsnet den nederste mutteren først (som for øvrig ikke knakk før senere på kvelden, da jeg tok disse bildene..) og oljen har begynt å trenge gjennom. Som du ser er det splitter ny hardware under mutrene, blankt og fint metall. Jeg konkluderer med at diffen aldri har fått ny olje og teller til ti inni meg. Mest for å unngå å tenke på at dette blir dyrt, men også for å unngå å tenke på at jeg har lyst til å oppsøke tidligere eier og kaldkvele ham for at han ikke har tatt bedre vare på bilen. Det kan hende gubben brukte pumpe, men jeg tviler sterkt.

Mutrene er brukket tvers av - et tydelig tegn på at de sitter latterlig godt.



I morgen blir det ny runde med muttere og stag. Satser på at ingen flere muttere knekker..
Det er ikke den ting litt gaffateip, et balltre og litt godvilje ikke kan fikse!