Skrevet av Emne: XJ - nedre bærekule - verktøy - har jeg ødelagt kulelagerne med varme?  (Lest 2448 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Hei,
På EU kontrollen mente de nederste bærekule var gåene på begge sider (og kryssene)
Nå har jeg ute stikkakslingen og delene på venstre side og begynner å se sånn nogenunde hvordan ting henger sammen.
Når jeg løsnet boltene på huben (og hjulmutter) måtte jeg bruke mye varme for å få de til å løsne.
Det røyk da ganske godt av hele greia.
Er det sannsynlig at jeg da har ødelagt hjullagerne?

Må jeg ha spesialverktøy for å bytte bærekulene? eller har noen klart dette uten.

mvh
Jan
Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget peterder

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Her får du kjøpt avdrager til bærekuler, eller så kan du spørre om du kan låne en sånn av noen du kjenner. Tror ikke det er særlig enkelt uten ordentlig verktøy:

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=960

Om du har varmet for lenge på lageret, så tetningene har smeltet og fett kommet ut av det, så er det ødelagt. Om det ikke har kommet noe fett ut av det så ville jeg bare satt det sammen igjen og håpet på det går bra. Nå når du har hatt det fra hverandre en gang så tar det jo ikke lang tid å demontere det igjen om det skulle vise seg å være defekt.
« Siste redigering: Fr., 7,Oktober,2011,16,30 av peterder »

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Takk for svar, nyttig !
 :)
Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Ring Amund på BGNoor i Drammen. Leide en hydraulisk avdrager av ham...og skal love deg det funket...før det det brukte jeg 1 uke med slegge og varme uten den helt store progressen.

XJ 4,0 98

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Hei
Jeg har nå løsnet mutterne på øvre og nedre bærekule (1 og 2) på bilde. Jeg må vel ha av dingsen/huben (3) ved å presse den ned for å komme forbi skruene. Slår jeg med slegge eller bruker spett eller?? Må jeg ha av styrekula (4) eller kan jeg bare la den henge på?

Og så når huben(3) (takknemlig for riktig ord) er av så skal altså bærekula presses ut med kraftig verktøy.
Og da skal den nedre bærekula presses av ved å dytte den oppover, riktig?

Skikkelige newbie spørsmål :)

mvh
Jan
Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Unnskyld,
Til siste spørsmål
Jeg mente
Den nederste bærekula skal da presses NED, riktig ?

mvh
Jan
Cherokee 2,5 TD -97'

Utlogget Dry Only

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Har også rota med tallene 3 og 4 :P
3 er styrekula og 4 er dingsen
Cherokee 2,5 TD -97'