Det kunne det faktisk vært, særlig siden jeg har motorolje på girkassa, men da hadde det ikke vært olje langt opp på motorblokka.
Uansett, idag tok jeg med doningen til det samme verkstedet og fikk dem til å ta en titt. Jeg har tidligere slitt med toppdekselpakning som ikke har blitt tett, men denne gangen mente jeg å ha utelukket det, siden jeg ikke kunne se/kjenne olje rundt toppdeksel/topper. Men tror dere ikke gutta på verkstedet klarte å spotte en lekkasje som jeg hadde tatt for pakningslim som hadde runnet ned?
Velvel, da var det pån igjen med pakning på tube denne gangen, tenkte jeg, den papirpakningen jeg har skiftet 3 ganger siste året har jo ikke holdt. Tok av toppdeksel, smurte på guffe, og satte på plass igjen da jeg ble oppmerksom på en liten detalj: Bolten til bakerste løftearmbukken stakk opp ca. 5 mm lenger enn de tre andre! Ved nærmere ettersyn så viser det seg at selv om løftebukken satt med rett moment, så var faktisk bolten ikke helt nedskrudd i toppen. Dette har medført at hylsemutteren(?) til topplokket ikke har blitt strammet skikkelig, siden den har "bunnet" i bolten. Jeg tok like godt og strammet til på alle fire boltene, dro til med riktig moment og satte på toppdeksel med smørepakning igjen. Så får det stå i 24 timer og herde.
Det høres sikkert helt dumt ut, men den bakerste bolten må ha løsnet da jeg skiftet støtstenger tidligere i vår. Heldigvis hadde jeg ærend i clutch-huset utenom simringene også, slik at verkstedbesøket ikke ble helt bortkastet.
Får vel vente med å sette saken som løst, men jeg ser ikke helt hvor ellers det kan lekke nå.