Skrevet av Emne: Oljelekkasje VM 2.5td  (Lest 2031 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Oljelekkasje VM 2.5td
« på: To.,26,August,2010,22,15 »
Da var det pån igjen. Har oljelekkasje som jeg etterhvert har lokalisert til bakre del av motoren. Det renner ned under clutch-hus og litt i fremkant av dette (det så ut til å komme fra i overkant av clutch-hus). Vasket motor og tok kjerra til verksted etter å ha eliminert toppdeksel og framdelen av motoren. De tok en titt og kom frem til at dette måtte skyldes lekkasje rundt tetningsringer mellom motoren og svinghjul. Man antok at det ble slynget rundt og sprutet ut av huller i clutch-hus. Siden jeg også hadde et gåent utløserlager på clutchen, satte jeg inn bilen for skifte av utløserlager, simring og 3 o-ringer. Dette gjorde de idag. Mekanikeren mente at størstedelen av lekkasjen kom fra o-ring rundt kamaksling, men at det også kom noe fra veivaksel.

Bilen går nå godt, og clutch har av en eller annen grunn blitt mykere, men oljeflekkene er like store! Hva i all verden??  >:( Hva annet i den bakre delen av motoren er det som kan slå så lekk, og som mekanikeren ikke har klart å se mens han holdt på der? De to tingene jeg kan tenke meg er oljetrykksgiver og oljetilførsel til løftebukker, som går opp fra blokka på høyresiden, hvor lekkasjen forsåvidt også er mest synlig. Jeg kan ikke si at oljesporet leder direkte til disse to, men det er litt vanskelig å se. Dette vil jo i såfall si enda en dag på verksted, og det har jeg virkelig ikke råd til.

Noen andre forslag? Kan blokka være skadet ved en av o-ringene e.l. slik at det ikke hjelper at de er skiftet? Men det burde vel mekanikeren i såfall ha sett?
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget rubber

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 117
  • Evenes- Bogen
Re: Oljelekkasje VM 2.5td
« Svar #1 på: Sø.,29,August,2010,11,33 »
hadde det samme på min xj 98 2,5 td.
det var skruene til bunnpanna som var løs, di somm sitter innvendig,lokket nederst på bunnpanna må demonteres for å komme til.
xj 1998 2,5TD 2,5OME 31x10,5-15 cooper stt

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Oljelekkasje VM 2.5td
« Svar #2 på: Sø.,29,August,2010,17,10 »
Edit: Tror nok ikke det kan være bunnpanna, siden bunnpanne er tørr. Ting renner ned i bakkant av blokka og ned via clutch-huset.
« Siste redigering: Sø.,29,August,2010,19,11 av larseko »
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Rogerlaredo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 22
Re: Oljelekkasje VM 2.5td
« Svar #3 på: Sø.,29,August,2010,21,33 »
Hei,

Sist vinter begynte min 2,5td å søle olje, det dryppet fra alle kanter... Jeg satte inn bilen på verksted for en sjekk. Enden på visa ble at motoren ble løftet ut og alt av pakninger og tetningsringer ble byttet ut. Det ble en dyr fornøyelse, ca 30.000,-. Jeg har nå kjørt et halvt år, ca 10.000 km uten et eneste oljedrypp. Mange penger, men resultatet ble bra.
Roger Rasmussen
1985 CJ7 - 1996 XJ

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Oljelekkasje VM 2.5td
« Svar #4 på: Sø.,29,August,2010,21,43 »
Ouch, 30k til kommer jeg nok ikke til å koste på denne elendigheta av en motor  (eller bil) - til det har den gått for langt. Men jeg skal sjekke dette med bunnpanna likevel, den var nok ikke tørr som jeg sa. Jeg har imdidlertid vanskelig for å skjønne hvordan oljen derfra skal ha kommet seg langt opp på blokka. Luftstrømmene går jo først og fremst ned og bak.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget rubber

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 117
  • Evenes- Bogen
Re: Oljelekkasje VM 2.5td
« Svar #5 på: Ma.,30,August,2010,09,48 »
har du sjekket veivhusventilasjons slangen som går fra bake på toppdekslet til filtret på v side.
 
xj 1998 2,5TD 2,5OME 31x10,5-15 cooper stt

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Oljelekkasje VM 2.5td
« Svar #6 på: Ma.,30,August,2010,10,47 »
Jepp, var vel omtrent det første jeg sjekket :) Blir nok uansett ikke så mye olje fra den som det jeg har på bakken. Har også sjekket oljefilter/kjøler og tur/retur til turbo.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Fahausl2

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Re: Oljelekkasje VM 2.5td
« Svar #7 på: On., 1,September,2010,22,20 »
Kan det komme fra gearkassen, jeg hadde en en bil med samme lekkasje , da var det simmerringen rundt hovedakselen som lakk.

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Oljelekkasje VM 2.5td
« Svar #8 på: On., 1,September,2010,22,57 »
Det kunne det faktisk vært, særlig siden jeg har motorolje på girkassa, men da hadde det ikke vært olje langt opp på motorblokka.

Uansett, idag tok jeg med doningen til det samme verkstedet og fikk dem til å ta en titt. Jeg har tidligere slitt med toppdekselpakning som ikke har blitt tett, men denne gangen mente jeg å ha utelukket det, siden jeg ikke kunne se/kjenne olje rundt toppdeksel/topper. Men tror dere ikke gutta på verkstedet klarte å spotte en lekkasje som jeg hadde tatt for pakningslim som hadde runnet ned?

Velvel, da var det pån igjen med pakning på tube denne gangen, tenkte jeg, den papirpakningen jeg har skiftet 3 ganger siste året har jo ikke holdt. Tok av toppdeksel, smurte på guffe, og satte på plass igjen da jeg ble oppmerksom på en liten detalj: Bolten til bakerste løftearmbukken stakk opp ca. 5 mm lenger enn de tre andre! Ved nærmere ettersyn så viser det seg at selv om løftebukken satt med rett moment, så var faktisk bolten ikke helt nedskrudd i toppen. Dette har medført at hylsemutteren(?) til topplokket ikke har blitt strammet skikkelig, siden den har "bunnet" i bolten. Jeg tok like godt og strammet til på alle fire boltene, dro til med riktig moment og satte på toppdeksel med smørepakning igjen. Så får det stå i 24 timer og herde.

Det høres sikkert helt dumt ut, men den bakerste bolten må ha løsnet da jeg skiftet støtstenger tidligere i vår. Heldigvis hadde jeg ærend i clutch-huset utenom simringene også, slik at verkstedbesøket ikke ble helt bortkastet.

Får vel vente med å sette saken som løst, men jeg ser ikke helt hvor ellers det kan lekke nå.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: Oljelekkasje VM 2.5td
« Svar #9 på: Ti., 2,November,2010,17,55 »
Du kan ikke bare slutte der. Mange av oss har fulgt din historie men gjenkjenning og spenning - og medlidelse.

Er problem løst? Hvis ikke har jeg et forslag.


Mvh


S

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Oljelekkasje VM 2.5td
« Svar #10 på: On., 3,November,2010,08,16 »
Ja, jeg anser problemet for løst. Jeg hadde noen små flekker igjen etter et oljeskift, men jeg kom fram til at det var pga. litt slurv da jeg skulle fylle på... (søl).

Det hadde vel uansett vært interessant å høre forslaget ditt :)
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget findaname

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: Oljelekkasje VM 2.5td
« Svar #11 på: On., 3,November,2010,19,06 »
Så bra at ditt problem ble løst.

For din interesse og kanskje for andres nytte, kan jeg komme med en liten personlig erfaring. På min 1995 XJ spruttet olje overalt under motoren. Rente. Jeg fant ikke ut av det og leverte inn til forhandlerverksted. De var smarte og sa, begynne alltid på toppen når du leter etter en oljelekkasje. De fant lekkasjen nesten med én eneste gang. Det var O-ringene på høytrykksrørlene som du kan så vidt se på toppen av motoren, nede i sprekken mellom manifolden og topplokk. Kunne sikkert ha gjort jobben selv men de gjorde det for meg og tok ca 3,000. Bilen ble helt lekkasjefritt etter dét. Vel verdt tre tusen kroner.

:)