Skrevet av Emne: 4,0 HO motor blir ikke varm  (Lest 1632 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget stianhansen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 22
4,0 HO motor blir ikke varm
« på: On.,21,Oktober,2009,11,40 »
Jeg har en 93mod XJ 4,0 HO. Jeg har et problem med at motoren ikke blir varm. Selv på tomgang i kø så blir ikke motoren varmere enn ca 80 grader, noe som resulterer i svært høyt drivstofforbruk. Jeg har lest litt rundt og funnet ut at normal driftstemperatur er på ca 100grader, og at den må gå så varmt for å ikke gå i kaldstartmodus. Jeg har byttet termostat til en på 88grader(har bestillt en på 91 grader også). Jeg prøvde termostaten i en gryte og fant ut at den åpner på 88grader som den skal. Det jeg lurer på, er om clutchen til viften er styrt av temperatur eller kun turtall? Kan det evt være denne som er innkoblet for ofte? Er det noe annet som kan forårsake dette problemet? Å ja, det er ikke tempmåleren som er gåen. Jeg har vært oppe med radiatorlokket etter å ha kjørt lenge, og kjølevannet er bare pisslunkent.

Utlogget icom

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Re: 4,0 HO motor blir ikke varm
« Svar #1 på: Fr.,27,November,2009,12,23 »
hvordan gikk det etter bytte av termostat?

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: 4,0 HO motor blir ikke varm
« Svar #2 på: Sø.,29,November,2009,00,31 »
Det jeg har fått beskjed om er at de fleste termostater som du får kjøpt her i norge ikke er riktige for denne motoren siden de åpner for tidlig.
På disse motorene så skal det være en termostat som skal åpne på 195 grader fahrenheit.

Men som du sier så kan jo også vifta være med for lenge også, på disse så er det en slurekobling som jeg mener er oljefyllt.

Utlogget icom

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Re: 4,0 HO motor blir ikke varm
« Svar #3 på: Ma.,30,November,2009,08,24 »
selv satt jeg inn en ny 195F termostat i helgen og så langt så ser ting bedre ut.. den går i hvert fall varmere enn det den gjorde tidligere.


Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: 4,0 HO motor blir ikke varm
« Svar #4 på: On., 2,Desember,2009,21,25 »
Bilen min fikk seg en tur ut idag etter 6 uker i garasjen..og joda bilen var kald og tempmåleren hadde ikke utslag omtrent,kjedelig når jeg passerte  Sokna i 15 blå,tenkte på termostat eller at begge viftene gikk for fullt,men den  gang ei.På turen hjem skulle jeg igjen passere Sokna og det var ikke blitt noe mildere så bare å begynne å grue seg igjen.Heldigvis så tok jeg igjen et vogntog som forsåvidt kjørte fort nok,men irritert og frøsen tenkte jeg at den skal jeg forbi ,så powerknappen til gearkassa på og stram gasswire til jeg godt og vel var passert..kjempegrei passering.Når fart og turtall var roet ned så steg tempmåleren til tett opp under 100 grader og varmen i bilen ble helt som den bør være.Et eller annet i kjøleanlegget fikk brutal behandling og forsto alvoret tydeligvis :)det holdt seg de siste3,5 milene hjem så da får jeg se om "reperasjonen"holder i vinter.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget icom

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 16
Re: 4,0 HO motor blir ikke varm
« Svar #5 på: To., 3,Desember,2009,08,18 »
ting er tydeligvis ikke helt på stell ennå i min bil selv etter termostat-bytte. Får bra varme i bilen i lave hastigheter og når det ikke er bråkaldt ute.
I f.eks 100km/t i -10 så oppnår den ikke driftstemperatur. På tide å finne frem noe papp og tette igjen radiator?


Utlogget Rocker

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
  • What The Hell ?
Re: 4,0 HO motor blir ikke varm
« Svar #6 på: To., 3,Desember,2009,10,37 »
Har dere tømt hele kjølesystemet og fått dette rensa da?
Ihvertfall xjrebel burde tenke i de baner, høres det ut som, utfra det som skrives.
Kjøleveske-systemet skal også renses/byttes på ved faste intervaller leste jeg en plass, noe de fleste slurver med(meg selv inkludert  ;D)
Jeep-fan....nu me ny bil :-D

Utlogget almera1

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: 4,0 HO motor blir ikke varm
« Svar #7 på: To., 3,Desember,2009,16,41 »
I tilegg så kan det være gåen slurekobling på hovedvifta.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: 4,0 HO motor blir ikke varm
« Svar #8 på: To., 3,Desember,2009,21,27 »
Ja,rocker, det er plan B det,bare jeg får bilen godkjent  på eu- kontroll,er noen mindre saker som må tas først.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Rocker

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
  • What The Hell ?
Re: 4,0 HO motor blir ikke varm
« Svar #9 på: To., 3,Desember,2009,22,39 »
Håper ordner seg for dere begge ihvertfall  :-\

Hadde et lignende problem med en Ford Scorpio, og det var et reint helvete på dager med frost.....så jeg ga bort driten og kjøpte Cherokee  ;D
Jeep-fan....nu me ny bil :-D