Skrevet av Emne: 2.5 VM TD  (Lest 2126 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Braskete

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
2.5 VM TD
« på: Ti.,16,Desember,2008,22,22 »
I dag, 6 dager etter nyinnkjøpt 1995 Cherokee 2.5 TD har kjølevannet kokt . Sjekket umiddelbart om det var vann i oljen, men det var det ikke. Videre kjørte jeg den straks til Jeep verksted for utredning. Er det noen som kan fortelle meg om liknende hendelser, evt. en mulig årsak? ???

Utlogget Olav

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: 2.5 VM TD
« Svar #1 på: On.,17,Desember,2008,15,05 »
Trenger ikke å få vann i oljen om pakningen er gåen, du kan og ha ein sprukket topp. Tror mer på det....Sørg for at verkdtedet som skal gjøre jobben kjenner VM motorer. Lykke til!!

Kjøpe min og pelle motoren ut av den, og selge resten...

Olav

Utlogget Lense Lars

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Sv: 2.5 VM TD
« Svar #2 på: Fr.,19,Desember,2008,20,52 »
Dette lukter gåen topp (en eller flere) og lite julepresanger til familien lang vei. Hadde det samme på min 97 xj, trykkprøvet alle 4, sprekk i en som ble skiftet.

Å få fikset dette på verksted koster skjorten, ikke fordi at det er så vanskelig, men pga mange skru timer. Jeg gjorde jobben selv uten særlige forkunnskaper. Krever lite spesialverktøy, men en del talmodighet.

Søk her og på offroad.no, så får du masse treff på sprukket topp.

Utlogget Braskete

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: 2.5 VM TD
« Svar #3 på: Lø.,20,Desember,2008,02,31 »
Håper det er termostaten, men det ser ut som det er flere som har hatt samme diagnose og derav erfart en sprukket topp....slik jeg ser det nå er det 10 % sjangs for at det er termostaten....har tilgang til eget verksted 200m unna der jeg bor så da skal jeg forsøke å skru selv om det viser seg at toppen(er) har sprukket. Har du videre noen tips vedr bytte av topp..er det er det noen "sære" verktøy jeg trenger?? Vurderer å stappe inn en toyota 3.0 td !!!  Takk for tilbakemeldinger  :)

renegade

  • Gjest
Sv: 2.5 VM TD
« Svar #4 på: Lø.,20,Desember,2008,09,49 »
Håper det er termostaten, men det ser ut som det er flere som har hatt samme diagnose og derav erfart en sprukket topp....slik jeg ser det nå er det 10 % sjangs for at det er termostaten....har tilgang til eget verksted 200m unna der jeg bor så da skal jeg forsøke å skru selv om det viser seg at toppen(er) har sprukket. Har du videre noen tips vedr bytte av topp..er det er det noen "sære" verktøy jeg trenger?? Vurderer å stappe inn en toyota 3.0 td !!!  Takk for tilbakemeldinger  :)

Det er separate topper pr. sylinder på denne, mener det er flere som har kjøpt løse topper fra et firma i England (av alle steder) til denne.  Mulig Ford bruke denne motor'n i noen Scorpioer.

Utlogget KO

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
  • YJ-4,2l (-89), WJ-4,7 (-01), XJ-4,0 (-89)
Sv: 2.5 VM TD
« Svar #5 på: Ti.,23,Desember,2008,14,40 »
Landrover skal ha brukt denne motoren i noen av sine biler, vet ikke helt hvilke. :o

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: 2.5 VM TD
« Svar #6 på: Ti.,10,November,2009,15,21 »
Mener det var Land Rover\Range Rover 86-90 mod. de brukte 2.5 TD fra VM.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Øivind-Cherokee

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Re: 2.5 VM TD
« Svar #7 på: Ti.,29,Desember,2009,14,12 »
På VM si hjemmeisde står det hvilke biler som bruker denne motoren.

De er likevel litt forskjellige i forhold til innfesting av girkasse osv. Jeg har en jeep XJ 96 modell og en Chrysler Grand Voyager 2,5 td. Dette er samme motor i begge biler, med forskjell fra innfesting av girkasse plus noe små plukk.