Skrevet av Emne: 4x4  (Lest 1646 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget vwfreak

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
4x4
« på: Fr., 4,Januar,2008,12,00 »
Hei

Har vært å kjøpt meg en Jeep Comanche 87.mod.( desverre bare en 2.5 tbi med manuell gir, men ).
Har ikke skilt på den enda ,men var ute på gårdsplassen å prøvde og det ser ut som jeg ikke har noe 4 hjuls trekk, hva er feil ?
Hvordan skal denne virke ? Hvis man drar på på isen, skal i så fall alle hjul spinne eller  ???

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: 4x4
« Svar #1 på: Fr., 4,Januar,2008,12,44 »
Vakumlekkasje mellom transferkasse og foraksel?

Denne bilen har mest sannsynlig en foraksel med "frihjulsnav-funksjon"? Det sitter en liten boks bak forakselen rett innenfor/ved høyre forhjul. Sjekk om det går slanger inn på denne, og at de er tette. Det samme gjelder i andre enden av disse slangene. De finner du på transferkassa. Her skal det også være tett. Mao. alt av vakum-leamikk rundt dette skal holde tett. Om dette er tett og fortsatt ingen 4x4, så kan det være inni forakselen.

Kanskje "sjaltegaffelen" som sitter inni nevnte boks, har knekt. Skru ut 4 skruer så finner du fort ut det.

Håper dette gir deg en pekepinn på hvor du kan starte å feilsøke. :-)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget vwfreak

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: 4x4
« Svar #2 på: Fr., 4,Januar,2008,16,15 »
Supert.

Takker så mye for godt svar.
Skal ut å sjekke dette nå.

Utlogget vwfreak

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: 4x4
« Svar #3 på: Fr., 4,Januar,2008,22,47 »
Fant ingen lekkasjer så jeg gjorde som du sa, skrudde opp den boksen og tok av sjaltegaffelen.
Feilen viste seg å være der.
Sjaltegaffelen står på en aksling,og er låst til akslingen ved hjelp av seger ringer, en på hver side.
Den ene av disse seger ringene var ødelagt, så akslingen gikk frem og tilbake,men sjaltegaffelen ble stående i ro.
Skal prøve å få tak i ny i morgen. :)

Utlogget vwfreak

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: 4x4
« Svar #4 på: Ti., 8,Januar,2008,20,43 »
Tok ut gaffelen og sjekket den samtidlig som jeg hadde dette ute,den så ikke helt bra ut, så nå har jeg laget en ny gaffel også.
Har prøvd i dag og alt ser ut til å fungere. :)