Skrevet av Emne: Grand Cherokee flush automat 46RE  (Lest 5242 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HardKåre

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 680
  • 1987 Jeep Cherokee 4,0
Grand Cherokee flush automat 46RE
« Svar #15 på: On.,14,Januar,2015,22,45 »
Et annet alternativ som jeg vurderer er å montere en tappeplugg når bunnpanna allerede er nede... Du får ikke tappet ut alt, da det vil ligge igjen høyden av mutteren i bunnpanna, men det blir ganske mye mindre søl av det... :)
http://sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=article&artno=DP1
,],,____,,_□□□□_
 /___/│__,\____\,____
│       │-    │    [□]llllll[□]
‾(o)_)‾‾‾‾‾(o)_)--o-)_)
Min Jeep-garasje

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Grand Cherokee flush automat 46RE
« Svar #16 på: On.,14,Januar,2015,23,45 »
Ja tappeplugg er jo smart, og det underletter jo hvis man skal ta ned bunnpanna etterpå.
Men sugerøret er jo enkelt og effektivt det også og krever ingen montasje, og trenger ikke engang krype under bilen hvis man kun skal skifte olja.
Og det hadde jo vært dumt hvis det skulle bli noe skade eller lekkasje på tappepluggen. Da er det kanskje best å sveise/lodde fast noe.

kr 100 for en slik elektrisk pumpe fra biltema men den er visst utsolgt eller utgått http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Elektrisk-oljeskifter-12-V-25866/
« Siste redigering: On.,14,Januar,2015,23,50 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tony Soprano

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 140
Sv: Grand Cherokee flush automat 46RE
« Svar #17 på: On.,14,Januar,2015,23,49 »
Ja tappeplugg er jo smart, og det underletter jo hvis man skal ta ned bunnpanna etterpå.
Men sugerøret er jo enkelt og effektivt det også og krever ingen montasje, og trenger ikke engang krype under bilen hvis man kun skal skifte olja.
Og det hadde jo vært dumt hvis det skulle bli noe skade eller lekkasje på tappepluggen. Da er det kanskje best å sveise/lodde fast noe.

Det er kjekt, men løsner man bak først (og bare lar den henge igjen i skruene foran og lar det renne tom så hjelper det jo, men søl blir det uansett. AW4-kassa på min ZJ har tappeskrue, så det er veldig kjekt å slippe alt det unødvendige griseriet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Grand Cherokee flush automat 46RE
« Svar #18 på: On.,14,Januar,2015,23,56 »
Denne med 6 liters beholder fra Jula fikser biffen enkelt og billig http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/garasje-og-verksted/oppsug-av-spillolje/oljeskiftpumpe-650213/

"Med vakum oljepumpe går oljeskiftet som en lek. Før sugeslangen ned i røret for peilepinnen og pump noen få ganger. Vakuumet i pumpen suger dermed opp oljen uten søl. Pumpen har innebygd ventil som forhindrer overflyt."

Billig elektrisk sak her https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/12-v-tilbehor/12-v-apparater/oljeskiftpumpe-619280/

Ser forresten at Biltema har fått en veldig kjekk 1,5 liters pumpe for å fylle olje på differ og transferkasse http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Sugepumpe-for-kjoretoyolje-20750/
« Siste redigering: To.,15,Januar,2015,00,06 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Grand Cherokee flush automat 46RE
« Svar #19 på: To.,15,Januar,2015,23,04 »
Men hvordan justerer man de j.... båndene?, og hvordan kan man vite om de skal justeres ved et oljeskift? :-P  Altså at de er "klare" for en justering? Handler ikke det om slitasje på de da?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Grand Cherokee flush automat 46RE
« Svar #20 på: Fr.,16,Januar,2015,02,37 »
Det skader jo forsåvidt ikke å justere for ofte, men litt vanskelig å forklare framgangsmåten på sparket.
Det ligger forklaring i en annen tråd hvis jeg klarer å finne det. Men det står jo i servicemanualen også naturlig nok.
Husker ikke intervallet men man trenger jo ikke gjøre det hvert år iallefall.

Men problemet er som sagt det båndet som har justering utvendig oppe på siden av kassa.. velegnet for barnehender kanskje.
Hvis man har bilen på løftebukk så er det kanskje mulig, men å ligge under er tøft.
Ellers for de som har måttet gjøre jobben med tetteringene mellom motor og girkasse så har de jo hatt anledning til gjøre den jobben for da må vel kassa ned.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Grand Cherokee flush automat 46RE
« Svar #21 på: Fr.,16,Januar,2015,03,37 »
« Siste redigering: Fr.,16,Januar,2015,03,42 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget DjHeine

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Grand Cherokee flush automat 46RE
« Svar #22 på: Sø.,18,Januar,2015,01,37 »
Forrige eier av bilen min lagde en tappeskrue på gearkassen. Noe som skulle gjøre oljeskift lettere!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Grand Cherokee flush automat 46RE
« Svar #23 på: Sø.,18,Januar,2015,01,51 »
Ja det er jo lettere, men å suge opp er enda lettere siden man slipper å legge seg under bilen, om man evt. mangler løftebukk eller smøregrav.
Og det kreves ingen inngrep som evt. kan lekke.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.