www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: cat-vi på To.,27,November,2014,17,44

Tittel: 3.1 motor
Skrevet av: cat-viTo.,27,November,2014,17,44
Etter att 3.1 oljebrenneren spydde olje ut om ekspansjons-tanken så gikk jeg til innkjøp av nye AMC topper, støtstenger, vippearmer++, dette har ligget her i påvente av tid, fikk endelig tid til overs og tok meg på tak, kjørte motoren varm og ettertrekt toppene, diesel-purka gikk finere en noen gang (i min tid da) den fikk ny olje og filtere mm. etter en liten kjøretur så var jeg rett så fornøyd, men akk og ve.... olja forsvinner fortsatt inn i kjølesystemet, oljekjøleren har jeg trykktestet så da er det vel ikke så mange mulighetene igjen.....? det jeg lurer på nå er om noen vet om en grei motor til salgs? to be continued.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: KnuNorTo.,27,November,2014,17,54
Sikker på at oljekjøleren er i orden?
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: fiskernTo.,27,November,2014,17,54
er du sikker på at det er ny olje som kommer inn i kjølevannet
jeg tror at det er olja som sitter i radiator og andre steder som kommer opp i ekspansjons tank
det er en møysommelig prosess å bli kvitt gammel olje i kjølevann,fyll på en god sprut med salo oppvaskmiddel den løser opp olja
skift kjøleveske etter noen mil ,jenta prosessen til det ikke kommer ny olje
start med å tømme ekspansjon tank først ,ellers renner dritten tilbake i radiator
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: cat-viTo.,27,November,2014,18,10
Oljekjøleren ble tatt av, plugget og trykksatt under vann, ingen bobbler....
Ganske sikker på att det er ny olje i slangene ja, minker olje på sumpa gjør det også :(
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: fiskernTo.,27,November,2014,18,34
oljefilter huset hvis det er demonterbart,wv har det problemet
dette er den delen som oljefilteret er skrudd fast i
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: fiskernTo.,27,November,2014,18,40
er det en mulighet for at turboen lekker olje eller at du har gjort en feil under montering av topper
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: fiskernTo.,27,November,2014,19,04
du har oljefilter adapter som er koblet til kjølevannet,det som oljefilteret er skrudd inn i
demonter å sjekk for lekkasjer
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: cat-viTo.,27,November,2014,20,31
Takker for gode råd, oljekjøleren med oljefilter adapter er ganske grei å demontere for en ekstra sjekk, nå er vel ikke adapteren for oljefilter i direkte kontakt mot kjølevann, oljekjøleren er skrudd inn i blokka som adapteren for oljefilteret igjen er montert fast i. Er vel egentlig ikke så mye feil man kan gjøre ved montering av toppene, vannet forsvinner ikke inn i olja men olja forsvinner inn i kjølevannet, det er ingen oljekanaler mellom blokk og topper da oljetilførsel til vippearmer blir forsynt via rør fra blokka til hver enkel topp, hadde jeg hatt lekkasje mellom blokk og topper så hadde vannet gått inn i olja og ikke omvendt, var jo ganske så sikker på att det var en sprekk topp, det var det nok ant. vis ikke da.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: tmkarlsenLø.,29,November,2014,07,32
Nu vet ikke jeg hvor mye erfaring du har med toppbytter å sånn, men når du byttet toppene pusset du toppene og blokka, med fint sanpapir og en helt rett kloss? hvis du ikke har pusset så er det en stor sannsynlighet for at det er en liten ugjevnhet som gjør at det ikke blir 100% tett. og vi vet jo fra før av at med 3.1 litern så er det sånn at kommer olja i kjølevannet så er det noe med toppene som er galt. :)

Har du sjekka at det ikke er skade på vannmanifoilden?
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: cat-viLø.,29,November,2014,14,57
Nå skal det sies att det er første 3,1 diesel jeg har byttet topper på, men ikke så veldig ulikt andre diesel motorer dette da, noen forskjellige løsninger har vel detroit-diesel gjort i forhold til andre konstruktører men ikke verre en att de er til å forstå. Att toppene er ett svakt punkt er vel vedtatt, derfor så valgte jeg å oppgradere til AMC topper, disse er nye og regner med att de ikke trenger noen maskinering for att de skal ligge godt ann mot toppakningen, att lekkasjen kan komme fra de nye toppene betviler jeg, så i første omgang så velger jeg å se bort fra det. Hvordan kjølevannsmanifolden på andre 3,1 motorer ser ut vet ikke jeg, men på min motor er ikke denne i direkte kontakt med noe det står oljetrykk på, en ide om lekkasje i turbo legger jeg også til side, om noen har vannavkjølt turbo så har ikke min motor dette, om det lekker i turbo så vil eventuelt den oljen lekke ut i eksosen, den kan ikke komme inn i kjølevannet. Oljekjøleren kan det så absolutt være, den skal trykktestes igjen (da ingen lekkasje på denne ble påvist i første omgang) begynner å bli flere innlegg siden jeg skrev om problemet så til de som skummer litt fort gjennom så er problemet att olje går ut i kjølevannssystemet når motoren går (høyere oljetrykk en kjølevannstrykk), altså så kan det ikke være noe med anleggsflate mellom blokk og topper da det ikke er oljekanaler med trykk mellom de to komponentene, kun drenering tilbake til sumpa i gjennomføringene for støtstenger. Regner med att det er unødvendig å informere om att når motoren blir stoppet og oljetrykket blir lavere en vanntrykket (varm motor) så vil vannet strømme inn i oljesystemet.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: fiskernLø.,29,November,2014,17,29
du har løse sylinderforinger med oringer som tetter ,kan problemet ligge her
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: cat-viLø.,29,November,2014,18,30
Ja det kan være, det må jeg eventuelt se nærmere på, ikke akkurat gjort på en ettermiddag :) mulig det kan være en mulighet, ser ikke helt for meg akkurat nå hvordan olje kan bli trykt inn i kjølesystemet av den grunn men det kan være noe å se nærmere på.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø.,29,November,2014,18,57
Det er nok ikke Detroit diesel som har konstrurert motoren, men de ærede herrer hos VM Motori i byen Cento i Italia.

VM Motori was founded by two entrepreneurs, Claudio Vancini and Ugo Martelli (hence the "VM") in 1947.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: tmkarlsenLø.,29,November,2014,19,27
3.1 vm motoren er ett stort mysterium.
Har hverfall erfart selv at det minste ting kan gi store utslag på denne motoren.


Fikk nu noen gang sett om det var skade på de gamle toppene? når jeg bytta brukte jeg en billig uv lykt fra ebay for å lete etter sprikker, funket kjempe godt det, fant en sprikk rett under kjølevannsmanifoilden som gikk i olje kanalen( produksjonsfeil på den ene nye toppen) kan være tilfelle her også verd å kjøpe seg en uv lykt å litt uv leak detektor uavhengig om du tror du har lekasje eller ikke. Har hatt 3 forskjellige på min, der den ene blir grønn(motorolje), en blir rød(kjøleveske) og en som blir fiolett(girkasse) når du setter uv lyset på å leter etter lekasjer.

Gjorde dette fordi jeg vill vite om lekasjene tidligs mulig :) skjekker etter lekasjer ca hver 6mnd, bare ett lite tips :)
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: cat-viLø.,29,November,2014,22,49
De gamle toppene er sikkert i orden de, uten att jeg har sjekket de noe videre, tror nok att lekkasjen som var der er den samme jeg sliter med nå, må vel bare tro att det ikke er sprekk i de nye toppene, selv om alt kan være mulig :o
Uten att det har noe betydning så mener jeg att Detroit Diesel var involvert i konstruksjonen av denne motoren, men att den var produsert av VM Motori, nå var vel detroit diesel eier av vm motori på denne tiden så det er mulig det er årsaken til att de har satt navnet sitt på produktet??
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexSø.,30,November,2014,01,16
Detroit Diesel kjøpte VM Motori i 1995 men solgte igjen til Daimler Chrysler i 2000.

Men selve motorkonstruksjonen var utviklet allerede på 80-tallet og ble bl.a. solgt som marinemotorer for BMW Marine på 80-tallet og Mercruiser utover på 90-tallet (som 5 og 6 sylindrede motorer).

Faktisk må vi helt tilbake til 1974 for å finne basismotoren som etterhvert kom i ymse varianter.
"The year 1974 saw the introduction of a new series of high-speed (4200 rpm) HR-serie, pre-combustion chamber, water-cooled, turbocharged engines"

3,1 literen ble nok "utviklet" mens Detroit Diesel var eier men den var jo bare en mindre modifisering av allerede eksisterende motorkonstruksjoner, bl.a. den 4-syl 2,5 literen som hadde eksistert en stund allerede i ymse bilmerker.

http://en.wikipedia.org/wiki/VM_Motori
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: cat-viSø.,30,November,2014,07,05
Har vel vært en del eierforhold og transaksjoner opp gjennom tiden.
http://www.allpar.com/mopar/Diesel.html
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexSø.,30,November,2014,07,30
God morgen  :)

Huff der står det en del faktafeil, bl.a. at 2,5 og 3,1 har common rail injection... og litt annet slurv.
2,5 og 3,1 har god gammaldags indirekte innsprøytning (med forkammer topper), riktignok elektronisk styrt dieselpumpe, og 2 ventiler pr. sylinder naturlig nok.

Men som nevnt, utviklingen av motorene er nok helitaliensk.
I 1990 var VM først ute med elektronisk styrt dieselmotor (kalt Turbotronic den gangen).
Men basis for alle de senere motorene var "tunnel bore" prinsippet fra 1977 der veiva er oppplagret i doble halvsirkelformede lagerholdere i blokka og ikke som ordinære motorer med lageroverfall til veivlagrene.

Her litt bakgrunnsstoff:

"Applying the ‘tunnel bore design’ to a diesel engine came out of VM Motori’s engineering department in 1977. The development of this design was lead by VM R & D chief engineer, Ivo Maini. For fun, Maini ‘tricked up’ a tunnel bore six with amongst other things, a BMW gasoline fuel injection manifold and then installed his ‘Hot Rod’ diesel in a boat. In his diesel powered Hydro-plane he held world speed records for many years.

Also in 1977, BMW having manufactured marine engines since 1919, fired up their new BMW Marine GmbH division. To offer a full range of products, diesel engines were needed. With no suitable BMW diesel made ‘in-house’ BMW approached two relatively local engine makers; Hatz on the German – Austrian border and VM Motori in Northern Italy.

VM’s ‘ Tunnel Bore Six ‘ became the base upon which the BMW 6 cylinder marine diesels were built. VM supplied industrial engine blocks to the BMW Marine engine plant in Belgium. Here BMW’s engineers marinized them, producing the first BMW D150's. All the marine hardware and accessories’ were of BMW design."
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: cat-viMa., 8,Desember,2014,19,56
Har litt problem med å se hva dette er bilde av jeg, enten har jeg ikke kommet så langt inn i materien eller så er dette fra en annen motor, annyway...
Jeg koblet av vannslangene inn og ut på oljekjøler satte i en midlertidig slange (istedet for oljekjøler) slik att vanntilkoblingene på oljekjøleren står uten tilkobling, startet opp og alt såg tett og bra ut, etter att motor ble varm begynte det å sipe olje ut av vanntilkoblingene på oljekjøleren, lekkasjen er økende med temperaturen på olja, så da håper jeg att lekkasjen er funnet. Tok av kjøleren for å trykkteste den i alle tilfelle, satte 1 bar lufttrykk med oljekjøleren i vannbad, ingen luftbobler å se nå men den lekker når den står på motoren med temperert olje og oljetrykk så da er det ikke så mye å lure på, må nok gå til anskaffelse av en oljekjøler, noen som har anelse om oljekjøler fra andre motorer kan passe? f.eks, voyager eller 2,5 VM motori til cherokee?
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexTi., 9,Desember,2014,00,19
Det er fra en 6-syl VM marinediesel jeg har, men samme prinsippet på 5-syl.
Det vi ser er inn i blokka (såkalt tunnel bore blokk) når veiva er tatt ut.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: cat-viTi., 9,Desember,2014,11,25
å, stakkars krok  :)
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: KnuNorTi., 9,Desember,2014,19,14
Tenkte meg det var oljekjøleren ja
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: cat-viTi., 9,Desember,2014,19,58
Ja, det var det første jeg også tenkte, men ble lurt av att den holder tett i kald tilstand. Har bestilt ny oljekjøler til den nette sum av kr. 6800,-  :-X så nå har jeg kosta på motoren like mye (nesten da) som disse bilene ligger i pris på FINN :) bilen er bra den, men hva blir det neste? :)
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: KnuNorTo.,11,Desember,2014,16,45
Ikke tenk så mye på det du! ;-) WJ enten det er med 3.1TD, 2.7CRD, 4.0 eller 4.7 så er dette fantastiske biler. Ihvertfall for oss entusiaster da :-)
Jeg tallet sånn her: Vil du kjøre tøff, gammel Jeep Grand Cherokee WJ mot å skru og fikse en del selv eller vil du kjøre ny kjedelig riskoker ala Outlander, CRV X-trail o.l...? ;-)
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: cat-viTo.,11,Desember,2014,17,04
:) Er enig i med deg der da, har hatt den i nesten syv år nå, det har blitt et hat/kjærlighetsforhold :) problemet er att jeg har to andre biler jeg har samme forholdet til og som også trenger min oppmerksomhet for å være fornøyde :)
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexFr.,12,Desember,2014,00,42
Nærmer meg 6 år med min.
Beste bilen jeg har hatt. Innimellom iallefall  :P

Regner med å ha den 6 år til, og da kan jo mye rart skje....
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: KnuNorFr.,12,Desember,2014,12,55
Neida Teerex :-) Det går nok så bra :-)
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexFr.,12,Desember,2014,13,05
Satser på at de verste problemene evt. ikke oppstår midt på vinteren da mitt reservekjøretøy for tiden er en moped  :P
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: valdresFr.,12,Desember,2014,21,12
Slenger meg på denne ja,koser meg når jeg kjører rundt i wj.det er noe spesielt med jeep har hatt jeep i 11 år og kommer til og fortsette med det trass noen problemer med de,men hvilket bil merke er feil fri ??????
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexFr.,12,Desember,2014,23,03
Når snøen laver ned, da er man konge på veien med WJ (med de rette dekkene iallefall).

Skiftet til vinterhjul i desember som så ofte før med WJ, ingen grunn til hastverk.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: Tony SopranoLø.,13,Desember,2014,13,33
Når snøen laver ned, da er man konge på veien med WJ (med de rette dekkene iallefall).

Skiftet til vinterhjul i desember som så ofte før med WJ, ingen grunn til hastverk.

Joda, nesten uansett Jeep det da :)

Men dess mer jeg leser om WJ på amerikanske forum, dess sikrere er jeg på at jeg beholder min gamle ZJ. Selv om jeg syns WJ ser veldig bra ut (jeg kunne godt tenke meg en med V8), og 4WD-systemet egentlig er utrolig bra, så virker det som om kvaliteten er så som så, dessverre. På den annen side er det jo greit å ha noe å gjøre og :)
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø.,13,Desember,2014,15,07
Du får finne en "lågmilare" da, men de er gjerne noe overpriset.... men da er det bare å pruute http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54193723&alertId=7367355&WT.synd_type=agent
Vil tro han må ned 30-40 k kanskje.

Litt morsom den setningen selger har fått med i annonsen: "har fantastiske 425 nm i dreimoment, noe som gjør den like god i akselerasjon som V8 bensin!"
En sannhet med visse modifikasjoner, men da er den iallefall omprogrammert/chippet, eller har en slik "ekkel" powerbox...

Det med antirustbehandling er jo bra, men det beskytter eller avdekker sjelden den rustfella jeg gikk i på bildet under... iallefall hvis rusten ikke er kommet så langt som på min (heldigvis bare venstre side). Bildet med fjær er ikke min men det var nesten like ille.
Kan jo være relativt trafikkfarlig om man ikke oppdager det i tide, men når stabstaglinkfestet ryker hører man det iallefall (som regel).

Vil ikke si at kvaliteten på WJ generelt sett er spesiellt dårlig, men de som har lengre kjørelengde enn meg og kanskje spesielt med 3,1 har jo visse erfaringer da....
Det er jo uansett mye bil for pengene når man får den helt ned i omkring 50 laken, men den fine V8 4.7 ligger jo noe høyere da.
Men det er kanskje ingen bil for den som har ti tommeltotter og tom verktøykasse  :) Visse svakheter går jo igjen men alt kan fikses,
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: Tony SopranoLø.,13,Desember,2014,18,50
Du får finne en "lågmilare" da, men de er gjerne noe overpriset.... men da er det bare å pruute http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54193723&alertId=7367355&WT.synd_type=agent
Vil tro han må ned 30-40 k kanskje.

Litt morsom den setningen selger har fått med i annonsen: "har fantastiske 425 nm i dreimoment, noe som gjør den like god i akselerasjon som V8 bensin!"
En sannhet med visse modifikasjoner, men da er den iallefall omprogrammert/chippet, eller har en slik "ekkel" powerbox...

Det med antirustbehandling er jo bra, men det beskytter eller avdekker sjelden den rustfella jeg gikk i på bildet under... iallefall hvis rusten ikke er kommet så langt som på min (heldigvis bare venstre side). Bildet med fjær er ikke min men det var nesten like ille.
Kan jo være relativt trafikkfarlig om man ikke oppdager det i tide, men når stabstaglinkfestet ryker hører man det iallefall (som regel).

Vil ikke si at kvaliteten på WJ generelt sett er spesiellt dårlig, men de som har lengre kjørelengde enn meg og kanskje spesielt med 3,1 har jo visse erfaringer da....
Det er jo uansett mye bil for pengene når man får den helt ned i omkring 50 laken, men den fine V8 4.7 ligger jo noe høyere da.
Men det er kanskje ingen bil for den som har ti tommeltotter og tom verktøykasse  :) Visse svakheter går jo igjen men alt kan fikses,

Diesel er ikke interessant for meg, enten det er ZJ eller WJ. Ikke engang MB-dieselen.

Syns kvaliteten på ZJ virker å være relativt bra egentlig, selv om f.eks. Dana 35 bak er noe svak ved tyngre oppdrag og at viscosen i 249-kassa som regel er utslitt, men da kan en jo skifte til en 242-kassa f.eks. Tenker først og fremst på elektronikk i forhold til WJ, og at de gamle ZJene med OBD1 er enkle og greie å holde på med i og for seg.

For meg har Jeepen min foreløpig vært en billig bil, har snart eid den i et år, kostet på den litt da jeg kjøpte den, men det begrenset seg vel til ca. 6000 kr. Siden har den gått og gått. Kunne tenkt med V8, men R6 motoren fungerer ok i det daglige og er litt mer nøysom i matfatet også. Trodde aldri jeg skulle si dette, men jeg liker Jeepen veldig godt. En god gammal sliter med en ok komfort. Jeg har eid en V8 en gang før, men var ikke så fornøyd med den, selv om den generelt sett var i bedre stand. VAr mye mer ullen styring, noe jeg aldri fant ut av. Den jeg har nå har en mye mer presis styring ( i den grad du kan kalle det presist da...), og er fin å kjøre langt med.


Men ja, en WJ med V8 hadde ikke gjort meg noe det, og ja, tror neppe du får en 3,1 Diesel til å gå som en V8, en ting er moment, en helt annen ting er effekt, og kombinasjonen av dette og hvordan kurvene ser ut er vel så viktig som maksimal effekt og moment. En volumiøs V8 har noen fordeler der, allerede fra starten av :)

Men den rusta ved fjørskåla på forakselen så ikke bra ut. Sveiset du på en ny skål da?

Hva vil du si WJ'n sitt største fortrinn er kontra ZJ ? (foruten 4WD-systemet med varilock da)
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø.,13,Desember,2014,19,08
ZJ med V8 har vel vanligvis Dana 44a forresten, i tilfelle man ønsker det.

WJ ble jo kåret til "4x4 of the year 1999" bl.a. pga. alle forbedringene som var gjort i forhold til ZJ så det blir vel en god del ting man kan nevne.
Visstnok bare 127 deler til felles med ZJ.
Den nye 4,7 V8 motoren og Quadra-drive systemet var nok det som avgjorde.

http://www.fourwheeler.com/project-vehicles/131-9902-1999-4x4-of-the-year-winner-jeep-grand-cherokee/

http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Grand_Cherokee_%28WJ%29

Har ikke hatt noen problemer med elektronikk på min hittil så tror ikke det er noen fast regel at det er et problemområde (kanskje en fordel at jeg endte opp med Laredo).

Rusta på fjærbraketten ble fixet ved hjelp av en avkappet del fra en foraksel fra et huggeri som en vennlig herre her på forumet (Chryslercrap) ordnet og sendte til meg.
Donorbilen var tydeligvis ikke kjørt på sørlandet for det var ingen rust å snakke om selv om den hadde dobbel kjørelengde av min.
Så etter mye tilpassing og sveising ble det seende slik ut til slutt.
Men for de som ikke har fullt så mye rust kan man bestille reparasjonsdel fra USA for innsveising.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø.,13,Desember,2014,19,16
Her et skremmebilde fra USA, men jeg har en god mistanke om at de som er produsert i østerrike har en bedre rustbeskyttelse/galvanisering.
For noe lignende har jeg ikke sett før, og det var ingen antydning til slikt på min.
Dette er nok et ekstremtilfelle (røket innfestning til a-armen på bakaksling).
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø.,13,Desember,2014,19,30
Apropos WJ V8, bedre enn dette finner man neppe, men prisen er jo deretter.
Men egentlig slett ikke skremmende dyrt for en slik bil når man tenker etter.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53981536&searchclickthrough=true

Han var ikke så flink til å ta fine bilder men bob bob...
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: mopedmanLø.,13,Desember,2014,21,07
Du får finne en "lågmilare" da, men de er gjerne noe overpriset.... men da er det bare å pruute http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54193723&alertId=7367355&WT.synd_type=agent
Vil tro han må ned 30-40 k kanskje.

Litt morsom den setningen selger har fått med i annonsen: "har fantastiske 425 nm i dreimoment, noe som gjør den like god i akselerasjon som V8 bensin!"
En sannhet med visse modifikasjoner, men da er den iallefall omprogrammert/chippet, eller har en slik "ekkel" powerbox...



Det er jeep jeg solgte for noen uker siden!! For det jeg mente var en fornuftig pris 105 000 kr. Snakk om prispåslag..
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø.,13,Desember,2014,21,18
Det er nesten det verste jeg har hørt, mopedman :o
Men den prisen får han nok aldri.. vil anta at 110k er max.

Jeg sender fyren en melding og spør om han har hatt den lenge  :P

Var det din som ble lagt ut 17. november ja ?

Jeep Grand Cherokee 3,1 Limited 2000, 100 300 km, kr 106 535,-
Privat, Melhus
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: mopedmanLø.,13,Desember,2014,21,46
Det var min bil det ja.
(Jeep Grand Cherokee 3,1 Limited 2000, 100 300 km, kr 106 535,-
Privat, Melhus)

Han har også brukt bildene jeg tok da jeg solgte bilen..
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø.,13,Desember,2014,22,09
Fikk hurtig svar: "Har hatt den ca 1 måned! Skal kjøpe en helt ny bil, så da må denne bort!"

Og: "Har ikke veldig dårlig tid med å selge den, så jeg satt prisen høyt. Bare å komme med bud!"

Men ingen bilder eksteriørt utendørs, i helfigur....
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø.,13,Desember,2014,23,03
Fikk tilsendt et bilde. Fargen er iallefall fin.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: jeepwjSø.,14,Desember,2014,00,32
Litt dyrt for en 15 år gammel bil da! Har selv hatt en wj V8 og må jo si jeg har vært fornøyd! Solgte bilen i vår og fikk 195000,- for den i vår! Bilen hadde vel gått ca 200000! Min bil var ihvertfall ikke noe problemer med! Kjørte bilen bilen fra 60000 og opp til 200000! Skiftet vel bremser på den en gang tror jeg!!

Tenkte litt på prisen på den 3,1 diselen som selges nå. Tror nok ikke det er noe U-pris i forhold til tilstand, år, km-stand osv.... hvis tilstanden er god da!

Kunne nok tenkt meg en NAF-test på den før jeg kjøpte ihvertfall!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexSø.,14,Desember,2014,00,41
Neida den er bare 14 år  :)
Men prisnivået for 3,1TD idag er vel 50-100k med noen veldig få unntak.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: jeepwjSø.,14,Desember,2014,00,48
Diesel eller V8 er for meg en dritt! Kompisen min har en 3,1 diesel som han ikke har hatt noe problem med.

Jeg har sittet på han et par ganger, og jeg må si det er godt drag i bilen hans ass!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexSø.,14,Desember,2014,01,02
En liten omprogrammering gir bedre futt i 3,1 ja, så den går helt greit opp til lovlig norsk fart iallefall.
Men den sluker litt for mye diesel hvis man kjører friskt, så det er ikke mye å spare i forhold til den moderne 4,7'en.
2,7 CRD er nok det beste kompromisset hvis man vil ha i pose og smekk.

Prisen på den 3,1 med lav km-stand hadde kanskje vært OK hvis det ikke hadde vært noen kjente svakheter med disse bilene.. men som vi vet er det jo ikke helt slik.
Og når man får en nyere og fin 2,7 CRD for den prisen så er det jo også en tankestrek.
Se disse to her f.eks.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53944683&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54175231&searchclickthrough=true

Men skulle forsåvidt gjerne ha solgt min med 116.000 km for samme sum i kroner men tror ikke det er mulig å få over 100k. Og dessuten vil jeg egentlig helst beholde den noen år til.

Noen har iallefall fått 3,1TD til å gå langt  :P http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53080089&searchclickthrough=true
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: jeepwjSø.,14,Desember,2014,01,08
Hvordan er dreiomentet i forhold til 3,1 og 2,7?
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: jeepwjSø.,14,Desember,2014,01,15
Hadde selv v8 som jeg kjørte med i over 100000 km! Gikk bra som faen den, men når kompisen min kom med 3,1 diselen sin sommer, så må jeg si at bilen hans ikke gikke dårlig!! Må si at bilen akselrerte som min v8!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexSø.,14,Desember,2014,01,21
V8 er vel oppgitt 0-100 på omkring 9 sek, 4,7 HO er vel ca 8 sek.
Men tester viser faktisk ca 1 sek raskere tider.
2.7 går vel på rundt 11 sek og 3,1 på 13-14 sek men omkring 12 sek med chip har ikke målt min eksakt).

3,1 er veldig rask opp til 60-70 km/t men så dabber den av siden den ikke er særlig turtallsglad.

Dreiemomentet er vel såvidt høyere på 2,7 og den kan jo også omprogrammeres til mere effekt veldig enkelt, mens 3,1 må chippes på den gamle måten.
2,7 støyer mindre og bruker mindre suppe, og den har ikke feilprogrammert innslagshastighet på lock-up til automaten slik som 3,1 har (kan fixes på en måte).

(oppdaterte innlegget mitt på forrige side noe etter at du postet :-) )

Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexMa.,15,Desember,2014,18,40
Det var min bil det ja.
(Jeep Grand Cherokee 3,1 Limited 2000, 100 300 km, kr 106 535,-
Privat, Melhus)

Han har også brukt bildene jeg tok da jeg solgte bilen..

Nå har han lagt inn nye fine bilder iallefall, men tror ikke de forsvarer fantasiprisen helt  :P
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineLø.,20,Desember,2014,00,28
Den bilen er det faktisk jeg som selger  :P
Jeg har ikke så dårlig tid med å selge den, og kan egentlig beholde den selv hvis jeg ikke får solgt den! Prisen er diskuatabel, og jeg har fått noen mail ang den allerede! Det er ikke tid for å selge bil nå rett før jul, men jeg får nok solgt den etter jul en gang skal du se ;)! Har gjort noen oppgraderinger siden jeg kjøpte bilen da, men i minus går jeg nok ikke! Det er en ordentlig godbil, bortsett fra at den ikke blir så fort varm og at varmesete ikke fungerer! Bruker jo litt suppe også!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineLø.,20,Desember,2014,00,31
Fordelen for meg er jo at jeg har kjøpt en ny bil, og ikke har noe hastverk med å selge denne!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø.,20,Desember,2014,00,34
Varmen i bilen kan forbedres. Det ligger noen tråder om emnet her inne.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: jeepwjLø.,20,Desember,2014,00,37
Fortsatt litt drøy pris da :'(
Hva vil du egentlig ha for den???
Byr deg 90000,- og kan hente den i morgen!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineLø.,20,Desember,2014,00,40
90000,- er uaktuelt! Bilen er 100% strøken og det samme er motoren!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: jeepwjLø.,20,Desember,2014,00,45
Du forlanger 135000,- på Finn.no! Litt høy pris vel??? Hvor i landet bor du?
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineLø.,20,Desember,2014,00,49
Bor i Sarpsborg! Bare og komme å prøvekjøre ;) ;) ;) Har ikke så mye å gå på prisen desverre!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: jeepwjLø.,20,Desember,2014,00,50
Tlf?
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø.,20,Desember,2014,00,51
Du har i det minste gått ned fra 147.000 til 135.000  :)
Men tipper du må en god del mere ned før folk begynner å våkne, så lenge det ligger andre WJ med for noen mere interessante motoralternativer (2,7 og 4,7) på finn.no til greie priser.
Men du får vel ikke den nye bilen før til våren så da har du jo god tid som du sier  :)
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineLø.,20,Desember,2014,01,17
Ny bil eller ei? Syns nå denne bilen min er verd noe mer enn stusselige 105000,- enn jeg ga for den! Tror nok jeg kan få litt mer enn det for den igjen!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineLø.,20,Desember,2014,01,26
Noen kan vel standarisere prisen litt??? Jeg taper ikke noe på det!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: jeepwjLø.,20,Desember,2014,01,30
hehe :P!!! Type du!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineLø.,20,Desember,2014,01,33
Jeg er type ja ;D Selger den ihvertfall ikke under 125000 ihvertfall!!!!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø.,20,Desember,2014,01,34
Ja klart du kan få noe mere enn 105k for den, men du kan også risikere at du ikke får mere for den.
Det blir en kalkulert risiko som så mye annet innen business.
Hvor stor er sjansen for å finne kjøper som vil betale 125k eller mere, så lenge det finnnes alternativer i ymse pris og motorklasser?
Men hvis bilen virkelig er så strøken så kan det jo hende at noen som ser og prøver den slår til.
Det er jo ingen formue vi snakker om heller da.

Jeg betalte 195k for min i 2009, uprøvd, med 85.000 km på telleren.
Det var vel relativt OK pris der og da siden 2-3 år nyere 2,7CRD med høyere km.stand lå minst 50k over i pris.
Men gikk på en aldri så liten rustsmell året etter, men ellers angrer jeg ikke så mye, bortsett fra at jeg ville ha valgt 4,7 V8 om jeg fikk gjøre det om igjen (og ingen bil fra sørlandets saltlake).
Skulle nok ha visst mere og undersøkt mere før kjøpet, men bob bob  8)
Jeg fikk iallefall Quadra-drive enda jeg ikke helt visste hva det var for noe den gangen  :P
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineLø.,20,Desember,2014,01,50
Quadra drive ja...... Noen vil ha diesel og noen vil ha bensin!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineLø.,20,Desember,2014,01,55
Finnes det noe annet enn QUADRA DRIVE på markedet???
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø.,20,Desember,2014,02,06
Jada.
Quadra-drive var egentlig option på laredo og limited. I USA er det mange biler uten Quadra-drive (de har som regel Quadra-tracII da).
Men fordelingskassa er identisk med Quadra-drive da.
Til Norge kom heldigvis de fleste bilene med Quadra-drive, men det finnes en del 1999-modeller uten. De har altså Quadra-tracII.
Er man ikke klar over dette så vet man ikke helt hva man kjøper.

Noen USA-biler har Selec-trac, det er back to basic 4WD med 2WD funksjon så man kan kjøre bilen som ren bakhjulstrekker, samt 4L og 4H part time og 4H all time.
I motsetning til de to andre variantene har den ingen automatisk eller variabel 4WD funksjon. Alt er enten på eller av ut fra girspakens posisjon.

Les alt om det her http://www.wjjeeps.com/tcases.htm

Men det er jo ikke så ofte man har behov for quadra-drive til vanlig men det er iallefall kjekt å ha i vinterlandet Norge.
En fordel for de seriøse offroaderne er det faktisk å ikke ha Quadra-drive (Vari-lok differ), for da kan man relativt enkelt montere manuell sperre på for og bakdiff.
Skal man erstatte Quadra-drive med sperre må innmaten i diffen byttes.

(http://image.fourwheeler.com/f/34797184+w660+h440+q80+re0+cr1+ar0/154_1110_06%2Bmulti_case%2Bshifter.jpg)

(http://jeep.avtograd.ru/xfer/encyclopedia/np242/images/wj_xfer_level.jpg)
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø.,20,Desember,2014,04,07
Helt rått  ;D https://www.youtube.com/watch?v=kYCCj95-f8U#t=17
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: yamahammLø.,20,Desember,2014,08,17
Fin og rå lyd :)
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: mopedmanLø.,20,Desember,2014,15,19
Ny bil eller ei? Syns nå denne bilen min er verd noe mer enn stusselige 105000,- enn jeg ga for den! Tror nok jeg kan få litt mer enn det for den igjen!

Jeg syns det var en rettferdig pris satt pga. billige 2,7d. Og bilen snart er 15 år gammel..
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø.,20,Desember,2014,18,57
Reg. første gang 26.10.2000 som er noen uker før min. Så altså såvidt passer 14 år, hvilket ikke er noen ungdom heller da  :)
Min er produsert i januar 2000 ifølge merkelappen på førerdøra. så den stod vel på utstilling eller noe lenge kanskje.
21. januar kl 15 er det vel når det står MDH: 012115 ?
Denne er produsert noen mnd. senere ut ifra chassisnr. ser jeg (1J4GWB845YY130928).
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø.,20,Desember,2014,19,48
Eldre type merke:

A vehicle safety certification label is attached to every DaimlerChrysler Corporation vehicle.
The label certifies that the vehicle conforms to all applicable Federal Motor Vehicle Safety Standards. The label is located on the driver-side door shutface.
On the example above, "Date of MFR" is listed as "1-96" which is "January 1996".
At the bottom left of the plate the Month, Day and Hour of manufacturer is listed as "MDH 010615", this means that the vehicle was built January ("01"), 6th ("06") at 3:00PM ("15").

http://www.wjjeeps.com/vin.htm

Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineSø.,21,Desember,2014,01,53
Kjørte i Oslofjordtunnelen med båt på slep i dag! Bilen fikk jobba litt opp den bakken der og det lukta brent i bilen. Tempen var på ca 100 grader! Hengeren veide ca 2200kg! Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis vekta hadde vært 3360kg som er oppgitt i vognkortet! Er ikke disse bilene konstruert for å dra den tunge lasta?
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexSø.,21,Desember,2014,02,18
Du husket vel å trykke på O/D knappen på girspaken (slik at O/D off-lampa lyser på dashbordet ? )
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineSø.,21,Desember,2014,02,23
Ja! Jeg dro girspaken i andregir og lå ca i 60 km/t oppover bakken! Denne tunellen er så bratt og det hadde bilen ikke noe godt av! Gikk bra da :)
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineSø.,21,Desember,2014,02,30
Men det bør ikke lukte svidd av en bil som er "konstruert" som en abeidshest og kan dra nesten 3500kg på kroken! Riktig nok er Oslofjord tunnelen konstruert feil og det er mange lastebiler som har kveila der, ja kanskje det sier litt, men allikevel!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexSø.,21,Desember,2014,02,34
Ja ikke vet jeg.. kanskje bilen aldri hadde opplevd noe slikt før og ble forskrekket  :)

Kanskje noe oljesøl eller annet på turbo eller eksosanlegg som ble overopphetet.

Evt. at kjølesystemet er delvis igjengrodd eller at el-vifta ikke kobler inn slik den skal.
Vil anta at viskosevifta funker som den skal med så lav km.stand.

Jeg napper ut sikringa til el-vifta om vinteren da jeg kjører med 88 graders termostat for bedre varme i bilen.
Tror el-vifta kobler inn omkring 85-86 grader.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineSø.,21,Desember,2014,02,37
Temp måleren var på 100 grader! Lurte på om jeg skulle stoppe midt inne i tunellen, men bestemte meg for å kjøre videre. Det lukta skikkelig svidd i bilen og jeg ble litt stressa kan du si!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineSø.,21,Desember,2014,02,40
Jeg er jo bekymret for disse toppene som er en svakhet på disse motorene vet du! Jeg hadde håpet at disse ikke sprakk før jeg solgte bilen!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexSø.,21,Desember,2014,02,41
Jeg hadde langt over 100 grader for et års tid siden da jeg tok en hel del piruetter på et islagt vann, og dermed ble det ingen kjølevind og med utkoblet el-vifte spratt tempen fort opp.
Men ingen skade skjedd.. måtte bare roe ned litt.
Ingen skade på toppene.
Det som tar toppene, bortsett fra alder ser det ut som, er hvis man kjører motoren hardt når den er kald.
Alutoppene utvider seg fortere enn jernblokka og dermed kan noe sprekke.
Men når motoren allerede er varm fra før av så virker det ikke som om 100-110 grader tar knekken på toppene iallefall.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineSø.,21,Desember,2014,02,45
Hehe! Du skal vel kjøre ganske hardt for at temperaturen blir 100 grader! Skal litt til for å oppnå 100 grader på isen! Kan vel ikke være mye motstand bilen møter på isen? Hehe
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineSø.,21,Desember,2014,02,47
Tror du redigerte innlegget ditt mens jeg skrev mitt innlegg!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexSø.,21,Desember,2014,02,49
Nei kanskje ikke så mye motstand på isen, men med mye turtall og ingen kjølevind så kreves det raskt ekstra kjøling av el-vifta.
Har ikke hatt noen problemer ellers med høy temp, ei heller i over 30 graders sommervarme (men med 82 graders termostat og el-vifta tilkoblet igjen).

Har ikke dratt tunge hengere foreløpig, båthengeren er bare litt over tonnet så den merker jeg ikke engang.

Ja jeg redigerer nesten alltid, for jeg glemmer noe hele tiden  :P

Som nevnt.. hvis motoren allerede er driftsvarm så tror jeg ikke det er mulig å knekke toppene pga temperatur, utenom hvis kjølevannet forsvinner da.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineSø.,21,Desember,2014,03,09
Takk for svar :) Lurer på hva som luktet svidd da? Det får jeg kanskje aldri svaret på! Kanskje noen remmer eller noe sånt, eller girkassa!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexSø.,21,Desember,2014,03,21
Tja si det.. jeg hadde noen forslag øverst her på siden.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineSø.,21,Desember,2014,03,34
Siden motortempen var på ca 100 grader så kan det jo mye som lukter svidd! Motoren var nok ikke vandt til denne påkjenningen!

Så du mener denne svakheten med toppene gjelder ved kalde motorer på 3,1 diesel?
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexSø.,21,Desember,2014,03,45
Ja det er jo i utgangspunktet pga. store forskjeller i utvidelse ved oppvarming siden toppene er av alu.
Har motoren f.eks. 0 grader og kjøres hardt fra kald tilstand øker temperaturen i toppene mye raskere enn i resten av motoren, og voila..
Men usikker på om dette er fasitsvaret siden det også virker som om det blir et problem på mange biler mellom 150-250k km, så kanskje antall kaldstarter eller oppvarminger i det hele tatt også har noe å si.
Bruk av motorvarmer vinterstid vil nok hjelpe noe.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineLø., 3,Januar,2015,02,29
Da har mitt virkelige første problem kommet! Bilen hadde stått ubrukt i ca 5-6 dager og jeg og den ene dattera mi skulle til Sverige for å handle litt tobakk og gotteri! Bilen startet fint og gikk problemfritt helt til jeg kom til Svinesund! Ja, rett før Svinesundbroa så begynte motoren å fuske litt. Akkuratt som om tenningen ble brutt liksom. Begynte å bli skeptisk, men fortsatte videre med denne fuskingen! Vi kom oss frem til Sverige og fikk parkert. Jeg lot bilen gå på tomgang i ca 10 min for å se hvordan den oppførte seg! Den fikk noen nykk og napp innimellom mens den gikk på tomgang også!
Jeg stoppet motoren og gikk inn for å handle, og gikk ut i bilen igjen! Bilen startet lett, og vi kjørte avgårde på vei hjem igjen. Da begynte den å fuske igjen. Det var akkuratt som om det var som en bensinbil som tenningen ble brutt, og tenningen ble brutt. Det var nesten så den stoppet, men jeg klarte å holde liv iden så vidt! Klarte så vidt å få den hjem i gården min.
Jeg gikk ut for å starte den etter en times tid, men da var den helt fin.
Skal ta en tur med den i morra og sjekke ut litt mer!
Hva kan dette ha vært???
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineLø., 3,Januar,2015,02,36
Det var også en litt ulyd fra høyre side av motor også en periode. Ulyden hørtes ut som om du kjørte med åpent luftfilter eller lignende, men den lyden ga seg etter hvert! Har sjekket oljen og kjølevæske seff! Ikke noe mistenktsomt der ihverfall!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexLø., 3,Januar,2015,05,01
Kanskje falskluft i dieselsystemet eller returslangene, eller vann i dieselen.
Når ble dieselfilter bytta sist ?
Eller de berømte termogiverne, det står 2 stk på motorens venstre side som visstnok kan få ukontakt men kanskje ikke de symptomene der.
Men det kan jo de som har vært igjennom div. feilsøking svare på.
Jeg har jo bare hatt en problemfri motor så langt, bank i bordet.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: cat-viLø., 3,Januar,2015,12,19
Prøv som Teerex nevner, dieselfilter.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: KnuNorLø., 3,Januar,2015,23,25
Og sjekk returslanger for sprekker.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineSø., 4,Januar,2015,02,22
Skal sjekke! Men jeg har ikke hatt tid ennå! Sjekka ihvertfall olja og kjølevannet når jeg parkerte bilen, og der var det ihvertfall ikke noe mistenktsomt :-)
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexSø., 4,Januar,2015,02,25
Best å røkke av returslangene og sette på nye når man først er i farta.
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineSø., 4,Januar,2015,02,33
Bruker ikke bilen så ofte serru! Bilen er tenkt til å brukes til å kjøre tunge lass med til sommeren! Skal brukes til å kjøre fyllmasse og pukk med! Har kjøpt gravemaskin og tilhenger med tippfunksjon, men gidder ikke å begynne å bruke det før våren kommer!
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineSø., 4,Januar,2015,02,34
Hvilke returslanger?
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: teerexSø., 4,Januar,2015,02,54
fra dysene
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineLø.,10,Januar,2015,02,57
Brukte bilen dagen etter, og ingen ting har skjedd! Må ha vært en kontakt eller noe som det var kondens i! Det var ihvertfal sinnsykt mye kondens og vått i garagen den kvelden det skjedde! Uannsett så har bilen vært i topp stand etterpå:-)
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: KnuNorLø.,10,Januar,2015,23,42
Har faktisk hatt samme symptomer som deg etter jeg vaska bilen i fjor sommer. Har ikke skjønt noe av det, men min bil var også like fin dagen etterpå. Må være fuktighet i en eller annen kontakt...
Tittel: Sv: 3.1 motor
Skrevet av: DjHeineSø.,18,Januar,2015,01,40
Det var den dagen ja! Ingen problemer i etterkant! Helt super duper bil ;-)