2,5 l eller 4 l, ??
Helt klart at 4l er best bådede med hensyn til effekt, dreiemoment og slitasje og trivsel langs veien, men 2,5 l er ikke noe dårlig valg heller.
Motoren er nesten like driftsikker som 4ern. Solid støpejern konstruksjon med driftsikkert injection system. Får den et oljeskift i ny og ne og litt stell ellers, holder den like lenge som resten av bilen. Kan ikke sammenlignes med en Europeisk lettvekts motor.
En fordel med 2,5l ern er at med mindre motor slites resten av bilen litt mindre, så den holder kanskje litt lengre også.
Merker selvfølgelig på landeveien at den ikke er fullt så sprek som 4l en, særlig hvis du setter på større dekk uten å gire om diffene, men den holder fint følge med trafikken.
Klarer seg også fint offroad her i Norge hvor det er viktigere å krype frem mellom steinene enn å bruke mye effekt for å komme seg opp store sanddyner.
Forbruket er vel kanskje litt mindre er 4l ern, men forskjellen har vel mere å gjøre med den som sitter i den andre enden av gasswiren. Det er klart at har man flere krefter å bruke så bruker man dem også. Drivstoff forbruket er vel det minst viktige for total kostnadene, viktigere å ha en bil man trives med.