Skrevet av Emne: Tid for nye vinterdekk  (Lest 1629 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Tid for nye vinterdekk
« på: Ti.,21,September,2010,23,37 »
Det er vel ikke til å nekte for at sommer er på hell og det er tid for å forberede seg til vinteren.

Hardtoppen har kommet på og jeg ser at TJen trenger nye vintersko.

Jeg har en orginal Sahara 2000 mod. med standard høyde. Dim. i vognkortet er 225/16. Jeg har tenkt å bruke de gamle felgene som fulgte bilen i 15". De er fortsatt hele og fine. Sommerdekkene står på orginale 16".

Hva er største dim som kan brukes uten å få trøbbel med felgbredden, klaring under bilen og Biltilsynet? Burde selvfølgelig sjekke felgbredden, men dere guruer vet sikkert hvilken jeg har ::)

Neste spørsmål blir så: Hvilket dekk skal jeg velge? De skal bare brukes til kjøring på vanlig vei, men det blir nok både E18 og smale heieveier. Hadde tenkt å gå for rene vinterdekk da disse vel er bedre enn helårsdekk i snø og is? Pigg eller pigfritt?

Hva mener folket?
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Re: Tid for nye vinterdekk
« Svar #1 på: On.,22,September,2010,19,31 »
Da har jeg fått fram vinterdekkene fra sommerdvalen og studert de litt.
Felgen er merket med 7 1/2 J 15 og noe som ser ut som H eller II.
Dekkene er 225/70-15 av typen Continental Viking Stop 2000 med pigg.

Men nå lurer jeg på om det har noe for seg å bytte allikevel. Mønsteret er ganske bra, 5-7mm vil jeg tro. Men så var det alderen da, de kan godt være fra bilen var ny i 2000. Hvor mye har dette å si for veigrepet mon tro?

Grunnen til at jeg har lyst til å prøve å bytte er veigrepet jeg hadde i fjor vinter. Bilen oppførte seg greit på rett vei, men var håpløs i rundkjøringer og i svinger. Jeg kjørte da riktignok på bakhjulsdrift. Med 4x4 inne var alt greit.

Hva er problemet her da? Gamle dekk? Feil type dekk til TJ? Eller rett og slett et kjent problem som bare er sånn?

Håper på gode råd ang. merke og størrelse.........
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Tid for nye vinterdekk
« Svar #2 på: On.,22,September,2010,19,54 »
Hvor mye har dette å si for veigrepet mon tro?

Veldig mye. Vinterdekk er ferskvare, og gammel gummi er verre en dårlig mønster.  Du merker det når du kjøper nye dekk, hvordan de er mye bedre.  Året etter er de ikke så bra osvosv.  3-4 år så er det kass.  Trekk ut piggene og bruk dem opp på sommeren.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Tid for nye vinterdekk
« Svar #3 på: On.,22,September,2010,22,58 »

Hva er problemet her da? Gamle dekk? Feil type dekk til TJ? Eller rett og slett et kjent problem som bare er sånn?

Håper på gode råd ang. merke og størrelse.........

Eg kjøpte 31x10.5 Nokian hakkapellitta pigg i fjor. Dyre, men skulle være det beste.
Funker veldig bra, men kan uansett ikkje sammenlignes med en "normal" bil på veigrep.

TJ er nok ganske "skummel" på glatt føre(2wd) uansett dekktype..

LT

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Re: Tid for nye vinterdekk
« Svar #4 på: On.,22,September,2010,23,12 »
Wrangler med "Limited Slip" diff. er notoriske sladdere på vinterføre.
Etter et par vintre med 4x4 innkoplet så snart det var snø, selv med gode piggdekk, ble det å oppleve bilen med åpen bakaksel (manuell airlocker), en åpenbaring i kjøreegenskaper!
Gode dekk er selvfølgelig nødvendig, men jeg tror du må leve med raske reaksjoner og kontrastyring om du har diff.brems.
Med kort akselavstand og bra dreiemoment er det en spennende bil å ratte på glatta! Litt gøy også... ;D
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Re: Tid for nye vinterdekk
« Svar #5 på: To.,23,September,2010,01,07 »
Takker for svar!

Har skjønt at en TJ må kjøres litt forsiktig på glatta, det kan jeg leve med. Og at nye dekk er bedre enn 10 år gamle er jeg også med på.

Det skulle altså ikke være noe problem å bruke 31x10,5 på mine 7,5" felger? Og det går greit uten å subbe i under bilen eller trøbbel hos BT?
Hva tilsvarer denne dim. i europeiske mål?
Har lest endel rundt omkring på nettet og det høres ut som Cooper Discoverer M+S kan være et bra valg til denne bilen. Noen som har erfaring med disse?
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Tid for nye vinterdekk
« Svar #6 på: To.,23,September,2010,14,38 »
Takker for svar! eller trøbbel hos BT?

Hehe.  Det er vel ingen garantier mot trøbbel hos BT.  Det er ikke grenser for hva de klarer å lage noe ut av.


Cooper Discoverer M+S kan være et bra valg til denne bilen. Noen som har erfaring med disse?

Helt supre dekk.    Uten sammenligning de beste jeg har hatt på vinter.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Re: Tid for nye vinterdekk
« Svar #7 på: To.,23,September,2010,18,27 »
31x10,5 tilsvarer 265/75 omtrent.
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Tid for nye vinterdekk
« Svar #8 på: To.,30,September,2010,17,49 »
Det skulle altså ikke være noe problem å bruke 31x10,5 på mine 7,5" felger? Og det går greit uten å subbe i under bilen eller trøbbel hos BT?

Det vil sannsynligvis subbe litt og du vil få problem med BT dersom du blir "tatt" av riktig person.

For å få godkjent 31x10.5 på min bil så måtte eg i tillegg kjøpe godkjent 2" hevesett + TUV felger + nye skjermbreddere.
Men, brukte 31x10.5 på original sahara felg uten store problemer før det

LT