Svart røyk tyder vel på uforbrent diesel? Brent olje gir blå røyk, og vann blir damp (hvitt). Kanskje det er en dyse? Har også hørt at en defekt EGR-ventil kan gi noe røykutvikling (for lite oksygen i forhold til diesel?), men da tror jeg det ledsages med vesentlig redusert ytelse.
Det bør være mulig å sjekke injektorer/dyser ved å løsne på og stramme igjen dieselrøret for hver enkelt av dem mens doningen står på tomgang. På den sylinderen det ikke medfører noen forskjell i gange, vil det være problem. Dette er noe jeg har lest kan være en metode for å finne en dårlig injektor, men jeg har ikke erfaring med det selv eller særlig peiling for den saks skyld. Min 2.5 ryker litt når jeg aksellererer fra nesten stillestående og på lavt turtall, men ikke i de situasjonene du beskriver. Slik tror jeg ikke det skal være.
Har du forresten kjørt Allron eller annen dyserens på bilen i det siste? Mulig det kan hjelpe også. (Som Knudie foreslår, ser jeg.)