Skrevet av Emne: Heving av WJ  (Lest 1913 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget olebrum

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Heving av WJ
« på: Sø.,30,Mars,2008,00,40 »
Har et spørsmål vedr. heving
Har liggende 4 stk fjærer som er avmontert en 2004 Overland. "nye"
Bilen var i utgangspungtet godkjent som lastebil med hvite skilter.
Disse bilene ble jo som kjent forlangt ombygd til org. stand av myndighetene, og importøren måtte stå for differanse vedr. avgifter.

Fjærene det gjelder er etter sigende forsterket og noe høyere en orginale fjærer.
Tanken var å montere disse med 4 støtdempere fra EMU + spacere på fjærene.
Hva tror dere om dette oppsettet ?

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: Heving av WJ
« Svar #1 på: Sø.,30,Mars,2008,00,55 »
Disse fjærene var beregnet på totalvekt på 3501 kg for å få godkjent som lastebil og er stive som kjepper uten last i bilen, hvis du godtar det blir det sikkert ok.
En annen ting er at OME demperne er relativt mykt satt opp, så jeg er ikke sikker på om de er det rette valget til disse fjærene.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

renegade

  • Gjest
Sv: Heving av WJ
« Svar #2 på: Sø.,30,Mars,2008,07,35 »
Disse fjærene var beregnet på totalvekt på 3501 kg for å få godkjent som lastebil og er stive som kjepper uten last i bilen, hvis du godtar det blir det sikkert ok.
En annen ting er at OME demperne er relativt mykt satt opp, så jeg er ikke sikker på om de er det rette valget til disse fjærene.

Tja, er du sikker på at de er så stive ?

Jeg prøvekjørte en slik "lastebil" når den kom, og jeg syntes faktisk den var helt grei jeg.
Faktisk så funderte jeg på hvor myk den orginale må ha vært, gitt at "lastebilen" var utstyrt med disse stive fjærene.
Prøvekjøringen var kun offroad, dvs. skogsbilveier + terreng, så hvordan den oppførte seg på landeveien, det vet jeg ikke.

Nå finnes det vel ingen lastebiler igjen som du kunne ha prøvekjørt, det ville jo ha svart på ? ditt...

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Heving av WJ
« Svar #3 på: Sø.,30,Mars,2008,13,44 »
Jeg kan bare utifra egne erfaringer si, at med lastebilfjærene så virket bilen litt mer fast i fisken. Jeg har kjørt mye vanlig WJ, og litt mindre enn mye WJ Last.

Den hadde ikke lenger den svømmende gangen, og jeg syntes faktisk at bilen ble mindre sporete av alle ting. For det er en kjennsgjerning at WJ hadde en tendens til å vandre litt i veibanen. Vel og merke bare med originale felger. Vinterfelgene var for de fleste tatt fra det "uoriginale" sortimentet med ulike innpress osv. Men etter lastebilkonverteringen så vandret den ikke så mye lenger.

Men tilbake til fjærene. Disse er 30% sterkere og i tillegg progressive. Det betyr i praksis at bilen vil bli noe høyere enn fra fabrikk. Koni heavytrack ble satt på sammen med fjærene. Dette av to grunner - slaglengde og styrke. (Koni`ene er i tillegg justèrbare) Men andre støtdempere kan sikkert også passe - rent fysisk, men tror nok personlig jeg ville gått for Koni.

Godkjenning hørte jeg noen si..... ;)? GLEM DET - svarte uniformsgutta. Men hvem bryr seg vel om dem ;)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget olebrum

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Sv: Heving av WJ
« Svar #4 på: Ti., 1,April,2008,01,10 »
Takker for innspill.
Ett spørsmål til deg Ronny: Hva med disse foringene til å legge under fjærene for å få 1 tomme ekstra, hvordan tror du det går i forhold til Koni demperne du nevner ?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Heving av WJ
« Svar #5 på: On.,27,Januar,2010,22,31 »
bump...  ;D Noe å vurdere kanskje.... ;)
Bilstein upgrade er vel verd pengene?

"This kit SHOULD be standard equipment on all WJ Grand Cherokees (unless you go bigger). Get the aggressive look and feel your Jeep should have had from the factory. We include everything you need to lift your WJ 3 full inches. This is the easiest way to improve your Jeep's off road ability and looks as well as keep great handling on the road. Great looks, easy to install, and an unbeatable value price"

http://www.ironrockoffroad.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=IROR&Product_Code=IR-W_3LK&Category_Code=PFW


« Siste redigering: On.,27,Januar,2010,22,34 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.