www.jeepclubnorway.no
Modeller => XK, WK => Emne startet av: svengaus på Lø., 4,Mars,2017,16,34
-
Hei, har hentet meg en Commander med 204000 på tellern. har kjørt en ukes tid nå og har funnet 2 "feil"
Feil 1: "tiptronic" funksjonen fungerer ikke, samt feil på rygge sensorer. Leste litt på nettet at dette kunne ha sammenheng?
Feil 2: Svak hvine-lyd ved akslerasjon, lyden gir seg med en gang jeg slipper gassen. Mulig at lyden kommer fra fremmere diff.
Noen som har erfaring med dette?
-
hvinelyd er ikke noe å være redd for,men veldig irriterende.slitte lager i diffene er ganske normalt etter 200000 km.
tror du må oppsøke verksted å få lest feilkoder når det gjelder tiptronic
-
https://www.youtube.com/watch?v=lu1cz45SrlU du kan også rense print plate under girstang som vist på video
-
Da mener du det går greit og kjøre ei stund til med hviningen?
Har tenk på og ta en full service med oljebytter på alt hos lillehammer bil + diagnose. Noen mening om hva det koster med full service?
-
jeg har samme hvining i min wk ,har plan om bytte av lager en gang i framtiden .det er helt trykt å kjøre med lyd i diffene så lenge det er en svak hvining.
du kan bytte olje på diffen for å være mer sikker .mulig det blir svakere lyd med ny olje.
når diff lagrene blir litt slitt,så blir klaring mellom tannhjulene litt større .det er det som lager litt hvining.
-
Ok. får høre hva de skal ha for jobben. blir det dyrt får jeg ha bilen på bukken selv :)
hvilken olje er det man bruker på diffene? hadde en xj en gang der var det gl-5 ls mener jeg.
Står så mye forskjellig rundt på nettet ???
-
gl 5 75w140 + mopar ls tilsetning
maldalimport selger den
-
https://dl.dropboxusercontent.com/u/81151839/Jeep/2005_2008_Grand_Cherokee%20service%20manual.pdf
samme motor og drivlinie som commander
-
Takker :)
-
husk på at dem ikke fyller rød atf olje på transferkassen,skal være 80 olje der
automatgir skal ha mercedes benz mb 236.12 eller 236,14 spesifikasjon atf olje
ikke vanlig atf+4 olje
pris på service har jeg ikke peiling på ,jeg tar all service og rep selv
-
Tror jeg fant noen feil som kan gi ulingen forran en mening.. Øvre foring på diffen var gåen. samt ganske mye slark i utgående drivknute fra fordelerkassa. Var en stor sprekk i mansjetten. blåst rent og smurt. Satser på at det holder til delene kommer.
Foringen på diffen fikk en omgang med 2-komponent "gummi" Får ta å sette i nye foringer hvis jeg må overhale diffen ;)
-
det er et kjent problem med diff foringene, etter litt lesing på diverse forum.
jeg kjøpte nye mopar foringer på ebay,har plan om å bytte de ut til sommeren så at de var begynt å sprekke i gummien.
-
En liten oppdatering :)
"Tipptronic" funksjoner er i orden, var nok ikke brukt av forrige eier. Den begynte og virke av seg selv etter noen dager med "vipping" på girstanga.
Ulåten i drivverket var nok drivknuten ut fra transferkassa. Byttet og lyden ble borte ;)