Skrevet av Emne: YJ eller TJ?  (Lest 2405 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
YJ eller TJ?
« på: To.,29,Mars,2007,16,44 »
Heisann.
Har i utgangspunktet lyst på en TJ, men det frister veldig med den store motoren mange YJ'er har.

Er den motoren verdt å gå tilbake noen år, og kjøpe den gamle modellen for?
Hvilke store bakdeler har egentlig YJ i forhold til TJ. Hvordan fungerer bladfjærer f.eks.?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget jeger

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 216
Sv: YJ eller TJ?
« Svar #1 på: To.,29,Mars,2007,17,40 »
Her inne på YJ siden vil vel de fleste anbefale nettopp YJ  ;D Men min erfaring med YJ (4 liter) er at dette er en veldig sterk motor,i tillegg til at den gir deg mere krutt. Er stor forskjell i nm og ytelser på 4 kontra 2,5l. Men,leter du lenge nok finner du tj med 4 liter også.
Gikk selv med tanken på å kjøpe tj men angrer ikke et sekund på at det ble yj. Drivstoffforbruket er noe høyere en på 2,5l,men det er ikke store forskjellene.
Geir Morten
Orkdal

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: YJ eller TJ?
« Svar #2 på: To.,29,Mars,2007,19,17 »
Har sett én TJ med 4liter, men den hadde automatgir. Jeg er kontrollfreak, så jeg må ha manual   ::)
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Rune77

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 62
Sv: YJ eller TJ?
« Svar #3 på: To.,29,Mars,2007,20,04 »
Hadde YJ for 3-4 år siden og kjøpte samme bil igjen nå. Jeg er strålende fornøyd. Men det er vel ingen her på forumet som er absolutt nøytrale ;D
Men se om du kan få prøvd begge bilene før du bestemmer deg.(noen liker mora andre liker dattera - noen liker også begge :P)
Den bilen kombinert med en 4 liter passer veldig bra. Jeg har kun hatt automatgir, grunnet kjøring på landevei og mye kø, og det fungerer veldig bra.

Bladfjærene gir jo en litt stiv bil, men etter noen dager, så er du godt fornøyd med det også :D

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: YJ eller TJ?
« Svar #4 på: To.,29,Mars,2007,20,27 »
Heisann,
Rotet meg inn her på YJ-siden, håper ikke det gjør noe... ;) , har selv TJ 4.0L Automat, og er veldig fornøyd med den.. siden du helst vil ha manuell, har du prøvekjørt automat????
Da jeg kjøpte min bil for 5 år siden var jeg veldig skeptisk til automat, ville helst ha manuell giring,,,, men har ikke angret en dag, tvert om i dag ville jeg ikke hatt noe annet... Utrolig fint å slippe den giringen, samt i skogen fungerer den også suverent.............

En annen ting, YJ 4.0 manuell er ikke veldig vanlig, mye lettere å finne 4.2L med manuell giring, men dette er en forgasser-motor, mindre pulver og høyere bensinforbruk......

Uansett lykke til med letingen... ;D
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: YJ eller TJ?
« Svar #5 på: To.,29,Mars,2007,20,32 »
Har prøvd automatgir én gang, i en gammel honda. Og jeg var svært nær å lage en stoor ulykke i et kryss, da jeg skulle clutche  ::)

Har altid vært litt skeptisk etter det. Også synes jeg det er hyggelig å vispe nedi girkassa. Liker å ha noe å fingre med mens jeg kjører hehe.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: YJ eller TJ?
« Svar #6 på: Fr.,30,Mars,2007,07,54 »
YJ og TJ har jo det meste til felles. Med unntak av noen kosmetiske forskjeller som frontlyktene, skjermbyggerne, så ser ikke en vanlig mann forskjell.

Men det er to ting som jeg mener er bedre på TJ kontra YJ. Den ene ( store ) forskjellen er spiralfjører med ditto hjuloppheng og det andre er soft toppen. Begge bilene fungerer bra, så her er det smak som bestemmer.

Som nevnt over, så får du samme motorutvalget i begge og samme kombinasjonen med girkasser i begge modellene. Dog er det lengre tid mellom en TJ med 4.0L enn en YJ.

Begge bilene blir man forelsket i og alle har sin smk og mening. Jeg hadde ikke byttet TJ med en YJ uansett motor / gir...
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Sv: YJ eller TJ?
« Svar #7 på: Fr.,30,Mars,2007,13,42 »
YJ


 ;) -god påske
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360