Skrevet av Emne: Front driveshaft  (Lest 2618 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Chief

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
  • YJ i Rondane september 2006
Front driveshaft
« på: On., 7,Mars,2007,09,28 »
ser ut som fremre mellomaksling har fått seg en trøkk..regner med at den lar seg kontrollere og rette i en litt stor dreiebenk men hvordan får jeg av slip yoke`n uten å kutte akslen i to tru??må vel av før jeg får den i benk.Går det i hele tatt ann?Regner med at flere har endt opp med skeiv aksling,og kanskje har et råd?

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Front driveshaft
« Svar #1 på: On., 7,Mars,2007,13,01 »
Fremre mellomaksel har ikke slip-yoke. Du løsner der kryssene sitter i begge ender, så er den løs. :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Chief

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
  • YJ i Rondane september 2006
Sv: Front driveshaft
« Svar #2 på: Fr., 9,Mars,2007,20,37 »
Hæææ,da snakker vi ikke om samme aksling-front driveshaft har da slip yoke som sitt som fyyy!!lurer fortsatt på hvordan jeg får den delt i to??Forresten en ting til,har kutta ut katalysatoren og satt inn strakt rør til bakre eksos.Flere som har prøvd dette?problemer med BT i såfall?Gir forhåpentligvis masse extra HK..

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Front driveshaft
« Svar #3 på: Fr., 9,Mars,2007,21,13 »
Den har vel slip, men på splines innpå selve akselen. Slip yoke er når akselen er stiv, mens yoken glir ut og inn i kassa. Har du løsnet akselen fra bilen, men får ikke dratt den fra hverandre?
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Chief

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
  • YJ i Rondane september 2006
Sv: Front driveshaft
« Svar #4 på: Fr., 9,Mars,2007,21,39 »
Helt korrekt-får ikke dratt den fra hverandre med muskel kraft i allefall!I følge Jeep håndboka er dette en slip yoke-thats all I know..

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Front driveshaft
« Svar #5 på: Fr., 9,Mars,2007,23,48 »
Vel....  jeg skjønner hva du mener hvertfall.  :) Kan det være en slags sikring da...? Kjenner du at det stopper brått når du prøver å dra den ut, eller får du ikke rikka den i det hele tatt? En mulighet er at tuppen på splinesen er mulig å dreie litt, og at den er fjærbelastet. Da vil den låse seg når man dytter den langt nok inn. Isåfall burde det være en skrue av noe slag i enden av akselen, innenfor krysset liksom. Hvis ikke den er ment for å bare brytes hvis man må ha akselen fra hverandre.

Har hørt engang ang katalysator at hvis bilen kan regnes som et rent terrengkjøretøy så har man lov å ta bort katalysator. Dette visstnok pga brannfare i skogen. Finnes vel ikkeno renere terrengkjøretøy enn Jeep..?  8)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Chief

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
  • YJ i Rondane september 2006
Sv: Front driveshaft
« Svar #6 på: Lø.,10,Mars,2007,00,17 »
A million thanks for gode råd!!prøver i morra...

Utlogget 88 YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: Front driveshaft
« Svar #7 på: Sø.,11,Mars,2007,00,30 »
Det er bare og dra.. ingen låsing...den har vell ikke blitt smørt de siste 4000-5000 mila så da sitter det fast.


Utlogget Chief

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
  • YJ i Rondane september 2006
Sv: Front driveshaft
« Svar #8 på: Ma.,19,Mars,2007,14,33 »
Fikk den fra hverandre-men den viser seg å være 13mm ute og tror ikke jeg får rettet den..noen som har prøvd? Ser at høgger`n har på lager til 87 2,5 ltr man og 93 4,0 med auto. Tror den til automat er litt kortere-38"-mens den til manuell kasse er 40".. men er det samme mellomaksling på 2,5 ltr og 4,2 ltr (som jeg har)? Her er det mange kloke hoder så kanskje noen vet!!

Utlogget eivindbp

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
  • "No guts - no glory!"
Sv: Front driveshaft
« Svar #9 på: Ma.,19,Mars,2007,20,51 »
Hei!

Siden du har Rune's gamle YJ, så er vel alt av vakumregulering, sensorer tilkoblet katalysator og annet morsomt allerede koblet ut.  ;)

På min YJ har jeg erstattet katalysator og potte med to tversigjennompotter. Med samvittighetsfull justering av tenning og forgasser (+ noen små tweaks ;D) passerte jeg EU kontrollen med glans, også i forhold til nyere biler med katalysator.
Forstå det den som kan......

Tror ikke jeg hadde markedsført på BT at dette var gjort, - noe som heter lykkelig uvitende?  ;D

Det er en passus i kjøretøyforskriftene der kjøretøy som tilfredstiller krav til angrepsvinkel, bakkeklaring, og "avgangsvinkel" og som er terrenggående er fritatt fra avgasskrav. Ved å lete litt i forskriftene finner du denne, men det er ikke klokkeklart at denne gjelder. Kan kopiere den til deg hvis du mener du trenger den.

Eivind BP
JCN medlemsnr 236
- 87 YJ som nå har fått nytt hjem
- 94 XJ

Utlogget Chief

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
  • YJ i Rondane september 2006
Sv: Front driveshaft
« Svar #10 på: On.,21,Mars,2007,13,17 »
Hei,og takk for speil forresten.De blir nok fine!!Som du sikkert skjønner sliter jeg med en skeiv mellomaksel.Prøver å sveise inn et nytt rør bare for å se om det går greit.Lurte i den forbindelse på om du fikk problemer med å bruke opp igjen mellomakslingen fra BA-10 kassa?Det er forskjellig part nummer for BA-10 og AX-15 mellomaksling nemmelig..hva forskjellen er??
Har lest de nye kjøretøyforskriftene til øyet har blitt rødt og vått uten å finne paragrafen.. har de gamle forskriftene hvor unntak for terrengbiler er nevnt men finner det ikke igjen i de nye!!har du henvisningen så ja takk!!