Skrevet av Emne: olje  (Lest 4148 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget YJ-STIAN

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
olje
« på: On., 3,Januar,2007,23,09 »
noen som vet hvilken type olje eg bør bruke på girkassa og fordelingskassa på en yj 2,5i? ???  ???

Utlogget 88 YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: olje
« Svar #1 på: On., 3,Januar,2007,23,36 »
Årsmodell???
« Siste redigering: To., 4,Januar,2007,00,01 av 88 YJ »

Utlogget YJ-STIAN

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: olje
« Svar #2 på: To., 4,Januar,2007,15,01 »
95 modell :)

Utlogget YJ-STIAN

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 14
Sv: olje
« Svar #3 på: Ti.,16,Januar,2007,22,49 »
fylte samme olje på begge kassene eg... sae 75-90 statoil olje.. satsa på de går bra ;D

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: olje
« Svar #4 på: On., 7,Februar,2007,09,06 »
Skal det ikke være GL-4 eller GL-5 olje da?
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget jeger

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 216
Sv: olje
« Svar #5 på: On., 7,Februar,2007,22,07 »
sae 75-90w er vel det samme som gl-5?! Værtfall ifølge Haynes.
Geir Morten
Orkdal

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: olje
« Svar #6 på: To., 8,Februar,2007,08,49 »
Skeptisk   ;)

Har noe med tilsetningene i olja å gjøre.  75W-90 er bare en viskositetsbetegnelse og sier lite om kvaliteten og evnen til å smøre tannhjul som lever et tøft liv under en Jeep.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget jeger

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 216
Sv: olje
« Svar #7 på: To., 8,Februar,2007,19,56 »
sant nok,er jo stor forskjell på kvalitet på olje,fra merke til merke. Finnes vel mangt et diskusjonsforum som tar opp hva som er best.
Geir Morten
Orkdal

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: olje
« Svar #8 på: To., 8,Februar,2007,20,21 »
Heiheihei.....

Fordelingskassa skal ha ATF, ikke girolje !
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Per Yngve Berg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 100
Sv: olje
« Svar #9 på: Lø.,10,Februar,2007,14,33 »
Akslene skal ha GL5, men ikke bruk det på manuell girkasse. Tilsetningsstoffene spiser opp messingdeler dvs. synkroniseringsringene.
1997 TJ 2,5 liter

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: olje
« Svar #10 på: Sø.,11,Februar,2007,01,26 »
Tror nok det blir en relativt kortlivet glede med det oljeskiftet der.... :P

Du kan vel bruke GL-4 i diffen foran ( uten diffbrems ) men bak bør du ha GL-5 ( pga diffbrems ) ! Så bruk GL-5 begge steder for å unngå blanding og forveksling.

T-kassa SKAL ha ATF olje!

Girkassa ville jeg vurdert en syntetisk olje. Da blir den letter å håndtere i vinterkulda! Det er option hos forhandler, men som standard hiver de på mineralolje hvis du ikke spør om annet.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: olje
« Svar #11 på: Ma.,12,Februar,2007,09,57 »
Akslinger med diffbrems (lamellbrems) skal ha egen type olje eller blir de ødelagt!  Kalles normalt LSD olje  (Limited Slip Differential).  Vanlig GL-4 eller 5 vil gjøre ubotelig skade på lamellene.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Geia

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Sv: olje
« Svar #12 på: Ma.,12,Februar,2007,17,09 »
På div. andre bilmerker blir det brukt ATF-olje på hovedkasse også hvis den er litt treg i gira. Blir da fin å gire, også når det er kaldt. Ofte da egentlig skal være GL-4 eller 5 olje.
75W-90-olje i dag er ofte GL-4/5...
Geir André

89- YJ Godkjent V8 og 36x14,5-15.
80- CJ7 304- Automat.

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: olje
« Svar #13 på: Ma.,12,Februar,2007,20,35 »
Hadde en 90 opel som det blev fylt Automatolje på grunet treg å gire den gik 435oookm uten problemer med den kassa å det blev aldri skifta olje på den etterpå ;D

Utlogget wrangler 98

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 53
Sv: olje
« Svar #14 på: Sø.,18,Mars,2007,22,51 »
Akslinger med diffbrems (lamellbrems) skal ha egen type olje eller blir de ødelagt!  Kalles normalt LSD olje  (Limited Slip Differential).  Vanlig GL-4 eller 5 vil gjøre ubotelig skade på lamellene.




Ordtaket sier :Jo flere kokker jo mere søl.
Tydeligvis en olje tilhverdags og til fest.

Ifølge verkstedsmanualen skal manuell kasse ha 75w-90 API grade GL 3 ,eller tilsvarende
Automatkassen skal ha ATF Plus 3 Type 7176 automat transmisionolje (Dexron II olje er ikke å anbefale)
Transferkassen anbefales Dexron II eller Mopar-Mercon automatic transmisjons olje.
Diferensialene: Mopar Hypoid olje MIL-L-2105c  og API GL 5.
SAE 80W-90 gear olje.For ekstremkjøring ,tunge pådrag 75W140 syntetisk gear olje.

Dette er altså det som står i servicemanualen,så skulle noe av dette være feil så får vi ta det opp med Jeep Norge