Med de prisene på komplette akslinger fra USA (sikkert laget i kina/taiwan) så er det jo nesten bare å byttte hele driten.
Husk på rett lengde da Quadradrive stikkakslingene er har forskjellig lengre fra standard akslinger.
Den korte siden er kortere og den lange siden er lengre. Iallefall foran.
Imidlertid er det jo ingenting i veien for å bytte bare CV-leddet. Da kan man jo evt. få både bedre kvalitet og lavere fraktpris.
Og man slipper å tenke på lengden. Og ikke minst kan man da kjøpe de originale Mopar mansjettene (forbedret type av en slags plast som sikkert varer evig).
Så slipper man å tenke på det resten av livet, kanskje.
Jeg hadde mine CV-ledd av akslingene i 2012 og byttet mansjetter uten at jeg husker hvorfor (sikkert fordi jeg hadde forakslingen nede for rustsveising osv.
Ikke var de originale mansjettene sprukne, og ikke var det ulyd. Derimot sprakk de nye mansjettene etter et drøyt års tid, så det var jo totalt bortkastet
Uoriginal møkkakvalitet.
Har kjørt drøyt 20.000 km med sprukne mansjetter uten at det er noe som helst ulyd, så er spent på om leddene faktisk kanskje kan berges.
I motsetning til biler med delt foraksling så er disse leddene ikke utsatt for så mye vinkler og bevegelse. Ved fjæring er det jo ingen bevegelse, kun ved sving.
Så på langkjøring er det jo så og si ingen bevegelse i disse leddene, og ikke overfører de noen krefter til forhjulene vanligvis heller.
Så de lever et veldig enkelt liv sammenlignet med en vanlig forhjulsdrevet bil f.eks.
Relativt lett å banke CV-leddet av akslingen da. Dersom det ikke er ulyd så kan de sikkert berges også. Det er vel bare å plukke ut kuler og alt og rengjøre og inspisere (vil jo tro det går, i likhet med CV-leddet på mellomakslingen men det er jo åpent i begge ender da). Eller iallefall rengjøre grundig med bremserens og trykkluft eller lignende.
Jeg plukket ikke mine i smådeler, bare smurte opp siden de ikke hadde vært forurenset.
Møkkamansjett (Crown) til venstre (kjøpte en ekstra siden de ikke koster noe, men den blir jo aldri montert) og Mopar ny type i plast til høyre:
Finnes sikkert uoriginale mansjetter som holder lenge. Crown har visstnok to typer fant jeg ut for sent.
Har kjørt over 3 år siden bildene ble tatt.. fortsatt ingen ulyd. Men får ta det til våren