Skrevet av Emne: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???  (Lest 5402 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #15 på: On.,10,Oktober,2012,14,54 »
Så ut som ett flott eksemplar gratulerer,  få ikke panikk,  dette går bra,  det må bare modnes litt.  De aller fleste bygger bilen større med tiden,  orginalt ser bilen flau ut (unnskyld meg).  Mange her har vært i samme situasjon som deg.  5. giret blir ikke til å bruke,  kun i fritt fall pga rulle omkretsen på større dekk.  Her bør det på sikt dreves om på for og bakaksel for dekk dimensjonen din, kanskje 4,56 utveksling,  når det gjelder vinglig,  blir nedre fremre kontrollarmer for korte etter heving,  på tj er det mulig å justere (caster)  noe med en asymtrisk skrue på fremre feste på kontroll armen.  ofte er ikke det nok,  og man bør vurdere nye justerbare kontroll armer.  samtidig blir ikke bilen helt symmetrisk sideveis, hjula stikker ofte en cm forlangt ut på en side i forhold til andre,  det justeres med ny trackbar.  Alt dette har US purserne til hyggelige priser, Morris 4x4, 4WD.com  quadratec.com.  Rimelig transport via Jetcarrier, og sjø transport.  Er jo en offroad bil,  og det er jo der han gjør seg best.  Altid god stemning på jeeptreffa, gir deg mulighet til å prøve bilen litt utenfor allfarvei.  Det tåler den.  Lykke til med bilen.
« Siste redigering: On.,10,Oktober,2012,14,56 av Geir G K »
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #16 på: On.,10,Oktober,2012,15,22 »
Tror ikkke forhandler vil gi ut papirer uten at du kjøpe med delen.
Det ligger en del penger bak en slik tuv dokument, derfor tror jeg st leverandøren ville blitt forbanna hvis en forhandler delte ut disse papirene gratis.

Du må ha et nr på felgen som er et i tråd med referanse nr. på tuv papiret . Nr følger type felg.
På mine felger sto dette nr på et klistermerke.
Fin bil :)
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #17 på: On.,10,Oktober,2012,19,20 »
Tusen takk for oppmuntrende ord og gode råd Geir :)
Jeg ser meget mye lysere på tingenes tilstand og Jeepen er kommet for å bli :D
Takk også til Kris for gode råd, skal som tidligere nevnt undersøke litt med tidligere eier ang papirer på felger o.l. Håper det lar seg oppdrive.
Kommer med oppdateringer her når jeg vet mer, og nok en gang, tusen takk for råd og tilbakemeldinger fra alle som tar seg tid til å svare en stakkars newbie :)

Mvh
Gjert

Utlogget Buhund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 132
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #18 på: To.,11,Oktober,2012,09,59 »
Du mener vel 245-75-16?
XJ 4,7L stroker

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #19 på: To.,11,Oktober,2012,14,27 »
Da jeg sa at det finnes TUV-papirer ifb disse felgene, så er det ikke for å bytte felg som sådan, men for å øke sporvidden osv ifb med hevesett.    Noen hevesetts TUV-papirer spesifiserer en godkjent sporviddeøkning og rulleomkretsøkning SAMMEN med visse felger.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #20 på: Ti.,16,Oktober,2012,12,47 »
Flott at det er flere som engasjerer seg. Har desverre ikke vært mye aktivitet fra min side da jeg har vært bortreist i helgen.

Har forøvrig heller ikke fått gjort stort med Jeepen annet enn litt småtteri med instrumentbelysning og stereo med koblingsfeil.

Ellers spekulerer jeg jo stadig på hva jeg bør gjøre og evt i hvilken rekkefølge.
Er ganske grønn på dette med hjul/ heving/ dreving osv.
Har tatt noen bilder av dempere og litt forskjellig som jeg legger ut straks jeg får anledning.

Har imidlertid skjønt at det å dreve om differensialene er viktig, og at det da er 4,56 som kan virke å være en ok utveksling for bruk på vei.
Hva slags deler behøves, bør en legge inn differensialbrems samtidig, verksted på Sørlandet som tar slike jobber til overkommelig pris (om det viser seg for komplisert å gjøre selv)...?

Mange spørsmål her så vis tålmodighet med en stakkar :)

Har også veldig lyst å beholde felgene som står på og da er spørsmålet hvilken dekkdimensjon som går greit, ser 245/75/16 blir anbefalt og det høres ut som en ok dimensjon.
Da vil fortsatt rulleomkrets/diameter være endel større en originalt så dreving til 4,56 er vel like aktuelt med denne dekkdimmensjonen?

Videre er bilen i høyeste laget og tanken går da på om det kan være en ide å fjerne bodylift, om slikt er montert?
Bør også få gjort noe med vinglingen da det er noe slitsomt å " gjete" bilen hele tiden :)

Vel, som dere ser svirrer det mange tanker i hodet mitt rundt dette, og flere blir det når jeg mangler erfaring/kunnskap om emnet.

Ønsker uansett å få gjort dette over noe tid da bilen vil være i daglig bruk så sant det lar seg gjøre mellom slagene.

Mvh
Gjert




Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #21 på: Ti.,16,Oktober,2012,17,11 »
Her er et par bilder av høyre side fremme:







Vet ikke om en kan se evt bodylift på disse bildene, men noen som kan dette vil kanskje fortelle meg det?

Mvh
Gjert

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #22 på: Ti.,16,Oktober,2012,17,20 »
Øverste bilde  JKS hurtig utkobling av stabstaget,  ypperste på markedet,  dempere ser ut til å være OME old man emu,  da sikkert også med fjærer,  disse er med og uten TÛV,  ta kontakt med selger å spør vedkommende,  han kan sikkert svare på det.
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #23 på: Ti.,16,Oktober,2012,17,23 »
Takker for raskt svar :)
Utkobling av stabstaget er for offroadkjøring antar jeg?

Mvh
Gjert

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #24 på: Ti.,16,Oktober,2012,17,27 »
Ludvig har forøvrig allerede adoptert Jeepen og storkoser seg hver gang han får sjangs til å sitte i den :)


Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #25 på: Ti.,16,Oktober,2012,17,37 »
Blir mye bedre pendling ved offroadkjøring,  ett must!

e-post sendt
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #26 på: Ti.,16,Oktober,2012,17,40 »
Du ser enkelt om det er bodylift på den, når du kikker på karosserifestene.    Er det ingen "kloss" mellom ramma og karosseri, har du det ikke. Jeg synes ikke det ser ut som om du har det på bildene, men lett å ta feil.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #27 på: Ti.,16,Oktober,2012,17,42 »
Topp, skal sjekke det imorgen, er på jobb nå.

Mvh
Gjert

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #28 på: Ti.,16,Oktober,2012,20,12 »
Vil bare legge til at jeg tror trådens tittel bør endres til noe mer positivt, da bidrag her i tråden og på pm har gjort at jeg nå kjenner stor glede over Jeepen jeg har kjøpt :)

Mvh
Gjert

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #29 på: Ti.,16,Oktober,2012,22,20 »
Prøv med Pus i pose,det er ikke fullt så negativt..
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?