Skrevet av Emne: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???  (Lest 5402 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« på: Ti., 9,Oktober,2012,00,12 »
Hei

Nytt medlem og ny eier av en Jeep Wrangler TJ 1997, her.
Hentet bilen tidligere idag og kjørte den hjem.

Går så inn her på forumet og leser til øyet blir stort og vått. Bilen jeg har kjøpt er hevet og har dekk 285/75/16 (noe jeg først så da jeg kom hjem).

Etter å ha lest litt her for å finne ut hva det kunne være, da jeg synes bilen var vel treg og noe "vinglete" må jeg si at jeg får litt hetta.

Sjekket vognkortet og der står det ikke noe om heving og dekkdimensjon er oppgitt til 215/75/15!!!
Selger oppga at den var hevet og at det stod 235/75/16 på den (står i annonsen).
Da bilen nylig er eu-godkjent og det ikke var noen merknader tenkte jeg ikke over at det var noe galt.

Men, slik jeg tolker info jeg har funnet på forumet her, vil jo skiltene ryke tvert om statens vegvesen vinker meg til sides en dag?
Videre har jeg forstått det slik at bilens kjøreegenskaper slik den er nå ikke samsvarer med hva det burde være.
Speedometer viser feil, femtegir er kun til pynt og bilen "vandrer" (vingler om man vil), ganske mye i forhold til hva jeg hadde forventet.

Er det noen som har noen gode råd til meg?

Er redd dette kjøpet vil koste meg dyrt og vet ikke hva jeg skal gjøre...

Hadde en hyggelig dialog med selger og er nå noe oppgitt. Har ikke kontaktet ham enda da jeg først må finne ut hvor galt dette kan gå.

Mvh
Gjert Espeland

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #1 på: Ti., 9,Oktober,2012,11,08 »
Takker for nyansert og godt svar Flintstone :)

Jeg hentet bilen i sentrum av en storby så prøvekjøring kan det vel knapt kalles, men kjørte bilen endel mil hjem etter endt handel.

Selger opplyste om at bilen var hevet. Dekkdimensjonen derimot har vist seg å være ganske mye større enn det som ble opplyst både i annonse og ved handel.
Det falt meg ikke inn å lese på dekket (burde nok ha gjort det), men samtidig falt det meg heller ikke inn at disse endringene som er gjort kan skape krøll med statens vegvesen i ettertid, all den tid bilen nylig er eu-kontrollert og godkjent på verksted.

Vil ta en dialog med selger og høre hva han mener og om vi evt kan få til en løsning som begge kan leve med.

Ser for meg en endring på bilen noe ala det du beskriver med originale fjærer og felger 15x8 med dekk 31x10.5-R15.

Om det er mulig å bruke felgene som står på nå med en dekkdimensjon som er i nærheten av forslaget vet jeg ikke da de er 16" og ikke 15".
Felgene er flotte og passer bilen godt utseendemessig så det hadde vært bra om jeg slapp med å kun skifte dekk til en annen dimensjon, rimeligere vil det og bli.

Er det mulig å antyde noe om hva originale fjærer samt dekk i en levelig dimensjon, som øker mulighetene for at statens vegvesen lar meg beholde skiltene ved en evt kontroll, vil koste?

Kanskje din "syke mor" på Tranby/Lier har et godt tilbud ;)

Og om det er andre ting som må endres samtidig som f.eks skjermer, støtdempere (old man emu står det på de som er der nå tror jeg), div stag, andre ting....?

Er takknemlig for alle svar og må i tillegg si at jeg er veldig fornøyd utover nevnte detaljer.
Jeep Wrangler er en flott bil med sjel og jeg håper jeg får til å gjøre den mer kjørbar til mitt bruk, som stort sett vil være på vei.

Mvh
Gjert

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #2 på: Ti., 9,Oktober,2012,11,50 »
Det står Old Man Emu Nitro Charger på støtdemperene ihvertfall, og de er gule.
Selger er ikke den som har gjort dette, mulig forrige, evt enda tidligere eier, så om det lar seg gjøre å få tak på papirer vet jeg ikke enda, men har mine tvil.

Mvh
Gjert

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #3 på: Ti., 9,Oktober,2012,11,57 »
Ikke tenk på det som et problem.  Orginale fjærer er ikke så dyre fra USA, eller så er det mange som har disse liggende etter å ha hevet.   Hvis du ikke vil ha hevingen i det hele tatt, er det sikkert lett å bytte med noen som ønsker seg heving.

Hvorvidt det burde vært oppdaget på EU-kontroll avhenger visst av hvordan man tolker forskriften, men PLEASE, IKKE klage til BT på en sånn sak. Det vil gjøre livet vanskeligere for mange av oss.  Hvis BT for det for seg at offroadere må kontrolleres ekstra, f.eks på Trafikkstasjon, så er ikke det noen fordel.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #4 på: Ti., 9,Oktober,2012,12,07 »
He He, ingen fare Simon, BT skal jeg la i fred, de får pusle med det de gjør uten min innblanding :)
Min frykt går heller ut på at rakkerene en dag står langs veien, vinker meg inn og lar meg tusle videre med en jeep uten skilter parkert i grøfta :'(

Har så langt fått gode svar her på forumet og setter stor pris på det, da får jeg kanskje sove til natta og.

Når det gjelder hevesettet som står på, så spørs det om det er noe noen vil ha, ser ikke helt nytt ut for å si det sånn.
Men, alt i alt så ser jeg noe lysere på det nå.

Mvh
Gjert

Edit: typo

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #5 på: Ti., 9,Oktober,2012,12,11 »
Har du bilde av felgene ? Jeg har tenkt på å kjøpe noen 16" felger til vinterdekk jeg har liggende.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #6 på: Ti., 9,Oktober,2012,16,51 »
Har et par komentarer

1,OME fjører må ikke nødvendigvis være kjøpt med TUV papirer. Man kan velge sett uten TUV (mye billigere men da får man jo ikke godkjent det)

2, De som utfører EU kontroll kan ikke alltid se om en bil er hevet, eller senket så lenge den ser naturlig ut. Det blir nesten som for oss offroad folk å kunne se om en volvo 240 er orginal eller senka en cm eller to!

3.Trodde ikke at spiralfjærer vile sige så mye som flintston antyder. Men XJ'en med bladfjærer er en helt annen historie.

4.Inntil videre er uvitenhet din venn,om du blir stoppet var den jo sånn når du kjøpte den, kansje du bare får en mangel lapp, (om den ikke er hevet opp i skyene da.)

5.Det er en glimrende anledning til å bytte ut fjersettet ditt for å få en TUV godkjenning skrevet inn i vognkortet. Da vil den kanskje øke litt i verdi (kommer jo an på hvor mye du ga for den i utgangspunktet da)


Så fatt mot, TJ er en veldig enkel bil å skru på :)
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #7 på: Ti., 9,Oktober,2012,19,44 »
Skal se om jeg får lagt ut et bilde av felgene i løpet av morgendagen Simon, har bare iPad tilgjengelig nå. Det er forøvrig fem stykker.

Gode argumenter du kommer med Kris, og jeg må si at det er uvitenhet som faktisk har gjort at jeg kjøpte bilen uten å sjekke grundigere så der slipper jeg å spille ;)

Forøvrig så er den ganske høy, vet ikke hvordan slikt måles og har ingen referanser, men man må ihvertfall klatre litt for å komme inn :)

Bytte av fjærsett og mindre dekk/felger står nok høyt på ønskelista da den er noget vinglete og treg på vei slik den er nå.

Aner ikke om prisen jeg ga samsvarer med hva jeg har fått, men den er betalt og jo mer jeg pusler og diller med den, desto gladere blir jeg i den.

Mvh
Gjert

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #8 på: Ti., 9,Oktober,2012,20,09 »
Forsøker å legge ut et bilde av felgene fra iPad, aner ikke om det går.



Mvh
Gjert

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #9 på: Ti., 9,Oktober,2012,22,42 »
Her er forøvrig et bilde av nyanskaffelsen:



Sånn, da er ihvertfall katta ute av sekken ;)

Mvh
Gjert

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #10 på: Ti., 9,Oktober,2012,22,43 »
Mulig det er noen her på forumet som kjenner til bilen, den har ihvertfall klistremerker herfra :)
Mvh
Gjert

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #11 på: On.,10,Oktober,2012,11,49 »
Disse hjula er bra saker ! De har muligens TUV-papirer som er gull verdt ved ev. godkjenning. Prøv å finne ut av det, ev. hvor de er kjøpt, hvis de er kjøpt her til lands.     Pen vogn,  forresten.   

http://www.aev-conversions.com/shop/shop-by-category/wheels/wk-xk-pintler-wheels-non-beadlock.html
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #12 på: On.,10,Oktober,2012,13,19 »
Takker Simon :)
Skal forsøke å finne ut mer ang hvor evt felgene er kjøpt ang TUV papirer. Må evt de papirene tilhøre akkurat mitt felgsett, eller går det an å få papirer på tilsvarende felger fra forhandler?

Mvh
Gjert

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #13 på: On.,10,Oktober,2012,14,20 »
Ang TÜV;  Du har lov å endre +/-15mm per aksel uten at du trenger noen dokumentasjon på det. Altså +/-7.5mm på hver felg.

Skal du ha et innpress som går utover denne verdien, må du ha TÜV-papirer på at felgen er godkjent for din bil.

Det er altså ikke sikkert du trenger TÜV på felg,  men det er vel dekkdimensjonen som kan skaffe brydderi.

Artic Truck i Drammen har inngått et samarbeid med AEV American Expedition Vehicles, www.aev-conversions.com når det gjelder nye JK og bygging, det er jo disse felgene du har,  mulig de kan gi svar på endel spørsmål.
« Siste redigering: On.,10,Oktober,2012,14,27 av Geir G K »
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget GjeEsp

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 23
Sv: Har jeg kjøpt den berømte " katta i sekken"???
« Svar #14 på: On.,10,Oktober,2012,14,28 »
Takker for god info Geir :) Skal få sjekket dimensjon på felgene og evt innpress for å ta rede på om det vil kunne godkjennes.

Mvh
Gjert