Skrevet av Emne: Motorbytte 2,5 til 4,0  (Lest 6594 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Motorbytte 2,5 til 4,0
« på: Ti.,30,November,2010,14,18 »
Så har jeg fått tak i en 4.0 fra en wrangler -04. Motor er komplett med ledningsnett men uten låda.
Lurer på om noen har tips om vilken låda jeg kan bruke???

Tenkte kanske bruke en 45rfe fra GC?

JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Re: Motorbytte 2,5 til 4,0
« Svar #1 på: Fr., 3,Desember,2010,10,34 »
Er det så att ingen i Noreg har byggt om en 2,5 til 4 liter?
Ingen som har tips ang automatlåder?

Tar gjerne imot tips og info ang ombyggning som kan vare nyttig.
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Motorbytte 2,5 til 4,0
« Svar #2 på: Fr., 3,Desember,2010,12,07 »
Vet om ihvertfall 2 som har gjort det, men ingen av de ferdes på forumet....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Re: Motorbytte 2,5 til 4,0
« Svar #3 på: Fr., 3,Desember,2010,14,21 »
Yeeesss,
Skall bygge om til autotrans. Som jeg skrev så har jeg en motor med komplett ledningsnett fra en -04.
Denne satt det en automat bak så ledningsnettet er tilpasset.
Det store spørsmålet er vilken trans jeg kan bruke? 42RLE, 45RLE osv...

Tar gjerne imot tips om vad som kan vare vanskeligt og deler jeg trenger.
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Re: Motorbytte 2,5 til 4,0
« Svar #4 på: Fr., 3,Desember,2010,15,27 »
Kanskje denne kan hjelpe deg med valget?
http://stu-offroad.com/engine/aw-4/aw-4-1.htm
Lykke til!
Automatkasse er en god ting, både onroad og offroad, selv en "gammeldags" 3 trinns med OD.
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Motorbytte 2,5 til 4,0
« Svar #5 på: Fr., 3,Desember,2010,15,31 »
3 trinns kasse med overdrive = 4 trinns kasse !
3 trinns kasse med Lock Up = 3 trinss kasse med fast låsing på jevn kjøring.

Litt forskjell fra hverandre, men det er to forskjellige ting. Selv om 3 trinns med lock up kan "virke" som en 4 trinns, så er det ikke det! 3 trinns kassa som er orginal til TJ`en er ikke akkurat den beste kassa bensin økonomisk. Da er den fra Cherokee bedre visstnok. Nesten samme motor og kasse på XJ og TJ, men det er noen ting som funker bedre i den fra XJ. Jeg har ikke personlige erfaringer med dette, men snappet det opp på diverse forum og fra de jeg kjenner som har gjort dette.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Re: Motorbytte 2,5 til 4,0
« Svar #6 på: Fr., 3,Desember,2010,16,50 »
Jeg har lest litt om AW-4 då jeg hadde planer på og bruke denne.
Sen tog jeg en tur til novak adapters side og leste dette:

The AW4 is a light to medium-duty transmission. Ours, our callers' and customers' experiences with the AW4 are less than stellar. They have a tendency to generate excessive amounts of heat, and are known for unnecessarily consuming more engine power than some other automatics. The shift points in the AW4 feel odd, and the spotty engagment of the lockup torque converter is idiosyncratic.

Og da tenkte jeg på og kanske bruke automaten fra en liberty som er en 45RLE men etter litt mer leting har jeg fått førstått att 2003- bruker samme automat som wrangler 42RLE.

Så nu vet jeg ikke va f.. jeg skall putte bak motorn. Jeg har skjønt att 42RLE lådan har en veldigt høg øverdrive så dette kanske kan passe med tanke på 4.88 utvx. på axler og 33" hjul?
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Motorbytte 2,5 til 4,0
« Svar #7 på: Fr., 3,Desember,2010,20,40 »
Tenkte og studerte endel på dette konseptet jeg også, men endte istedetfor med å selge TJ,en på rot.
En ting er ihvertfall sikkert, skal du ha 4,88 og 33" må du ha ei firtrinns kasse med lockup. Det blir helt feil på veien med ei 3 trinns. Og som du er inne på, både wrangler autoen og AW4 er Light/mediumkasser som ikke er ideelle eller spesielt sterke.
42/45 rfe kassene er bedre valg, men de er også større/lengre og tyngre. Spesielt lengden kan by deg utfordringer.(Kort aksel bakover).
En annen utfordring er el. styringa på autoen, denne må få rette signaler fra motor for rette vekslingpunkt etc.
Jeg ende med slagplan med manuell AX15, synes de andre alternativene ble for mye styr. Blir enten mye prøving og feiling eller satans dyrt.
Et annet moment er at autokasse suger krefter fra 4,0 liter,n. Har hatt Jeeper med 4,0 både med 42RE og AX15 og det er et hav av forskjell til manuellens favør.
Men lykke til med ombygging, blir spennede å se hva du ender opp med. :)
« Siste redigering: Fr., 3,Desember,2010,20,43 av Tom-G »
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Re: Motorbytte 2,5 til 4,0
« Svar #8 på: Fr., 3,Desember,2010,22,39 »
I mellomtiden får vi bruke JKU:n eller familjebussen Caravelle VR6!!
Om man venter på noe godt så venter man allllldrig for lenge!!!! 8)
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Re: Motorbytte 2,5 til 4,0
« Svar #9 på: Fr., 3,Desember,2010,22,41 »
BTW: Dette blir trots allt KONEBIL.
Så da MÅ DEN FUNGERE OPTIMALT!!!
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Motorbytte 2,5 til 4,0
« Svar #10 på: Lø., 4,Desember,2010,16,16 »
Enig med dette att autokassene trekker en del krefte men husk at det er utrolig behagelig å kjøre med. Det er også mange ting du kan gjøre med 4Litæen for å øke effekten og kompensere for tapet du får i autokassa.  Ingen tvil om att du hvertfall får en arbeidshest av en motor med ett hav av potensiale.  En positiv ting til med autokasse er at du mest sansynlig ikke klarer å kjøre i filler akslingene dine. Men det er klart.. sikkert fler som vil si at det ikke er noe problem å få till.

Men om du oppgraderer motoren og samtidig har en kasse som gir lite tap så har du MYE krefter på hjula.   Jeg syns egentlig 4.88 dreving høres litt mye ut på en 4 liter med automat. selv med 33" Men kommer jo ann på hvordan du skal bruke bilen da.
Selv har jeg 3.73 utveksling og det skal vist være ganske bra. Da med 32"

Har Veldig tro på AW4. Skal vist være en bra kasse det. Du burde ikke ha noen som er lengere for AW4 er allerede i lengste laget. Ikke kjøp adapter for transfern til denne men borr heller nye bolthull i kassa da adaptere bygger 10cm og gjør den enda lenger.
Har ikke erfaring med dette men har lest en del.
« Siste redigering: Lø., 4,Desember,2010,16,30 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Re: Motorbytte 2,5 til 4,0
« Svar #11 på: Lø., 4,Desember,2010,16,49 »
Det som er mest slitsomt er att kona filer på clutchen i skogen....
Derfør ønsker jeg automat.
Har lest litt om AW4 kassen og tror den kan funke godt, men inget er enn bestæmt.

Tror nog jeg kommer till og slite litt med 4.88 utv. og 4 liter under panseret men det er ett problem som kommer lengst ned på lista.

Har fått tips om att bytte transfern fra 231 til 242? Er det noen som har erfaring med dette?
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Motorbytte 2,5 til 4,0
« Svar #12 på: Lø., 4,Desember,2010,22,15 »
Da er vi to  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D Har en TJ 97 mod 4.0l som skal inn i min 99 mod TJ 2.5l.
Denne motoren er komplett med AX-15 kasse. Liker manuell!  :)

Det jeg lurer mest på nå, er flytting av motorfester, som jeg har sett (på nettet) må til  ...

Vet ikke helt når jeg skal gå igang, tenker til sommeren/ høsten. Må vel få sendt avgårde en søknad til BT rimelig snart, regner med at behandlinstiden er lang.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Motorbytte 2,5 til 4,0
« Svar #13 på: Lø., 4,Desember,2010,22,20 »
242 Selectrac:
-Genial på vinterveier med åpen 4wd!
-Tyngre
-Stikker lenger ned
-Svakere og mer avansert
-Mulig bare med hack & tap sye kit, tror ikke denne blir kort nok sammen med AW4.

231 Comandtrac:
-Mangler åpen senter diff
-Enkelheten selv, bedre kun offroad
-Billig/enkel å rep.
-Du må ha 23 splines inngående aksel på 4,0L(Kan bygge om den du har)
-Kan bruke Ultrashort sye kit sammen med Autokasse med OD.

Motorfestene dine flytter du ca 10 cm lengre fram og sveiser på ramma igjen, prøvemontering før du helsveiser!
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Oliverogfar

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 348
Re: Motorbytte 2,5 til 4,0
« Svar #14 på: Sø., 5,Desember,2010,11,58 »
Jeg er ikke fremmed for og prøve nye ting. Det låter defør ganske fristende og prøve med en 242HD.
231: an kommer til og hamna i garasjen så om jeg ikke blir nøjd med 242:an så kan jeg alltid skifte tilbake til 231, etter bytte av ingående axel til 23 spline!

Med tanke på kona så er det ypperligt att ha bilen i 4wd under vinterhalvåret!!
Tror jeg kommer og gå for AW4 kassa då jeg fått ett otroligt godt pris på huggern i utlandet.
Da er denne komplett med TCU og kabler.

Sender du meg pris på en 242:a Flintstone?
JKU-S -09
37x13,5R18 Procomp Alloys
5.5 RK Mid Arm m 2.0 RRD
1" BL Daystar, and a lot of other stuff...

TJ Sport -97
33x12,5R15 Procomp Rock Crawler
2" Procomp ES3000
2" BL, og rust...