Skrevet av Emne: Motorbytte part III  (Lest 6757 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Motorbytte part III
« Svar #30 på: Ti.,18,Mai,2010,23,30 »
€ er ca 7,8 akkurat nå. Dvs ikke helt 30k ;D

Og får man alt man ønsker seg godkjent uten å kjøpe tüv godkjente produkter er det ikke så helt feilplasserte penger...
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Motorbytte part III
« Svar #31 på: Ti.,18,Mai,2010,23,40 »
Sitat
Og da er det oppnådd kontakt med kontaktperson hos TÜV. Dette lar seg gjøre, men prisen tror han blir rundt €3.000.

Hmm, enten har de senket prisene sine med 60%, eller så har han ikke forstått omfanget.

Jeg sjekket for et par år siden med TUV følgende oppsett:

- 6,5" Long arm kit
- 37"
- V8

TUV trengte da en ferdig bygd bil samt et ekstra sett av alle delene som ble benyttet ( hevesettet, braketter etc ). Det ekstra settet skulle da testes mekansik til det ble ødelagt / eller passerte en grenseverdi. Så var det fysisk testing av bilen. Ingen garantier for at det ble godkjent!

Mitt regnestykke så slik ut:

2 stk hevesett à 23.000,-
Dekk og felg ca 30.000,-
Åtter ca 75.000,- inkl girkasse og duppeditter
Frakt / transport ca 7500,-
Testing hos TUV ca 65.000,- ( 8000,- euro )

SUM for papirer ca: 230.000,- inkl rubb og rake av deler og arbeid. Det ble med tanken....

Hadde jeg visst at det ble godkjent både av TUV og BT, så hadde jeg vurdert det. Men siden ingenting var sikkert, så droppet jeg det.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Motorbytte part III
« Svar #32 på: On.,19,Mai,2010,08,15 »
€ er ca 7,8 akkurat nå. Dvs ikke helt 30k ;D

Og får man alt man ønsker seg godkjent uten å kjøpe tüv godkjente produkter er det ikke så helt feilplasserte penger...
Kan vel bruke 10 gangen læll, blir vel litt rundtomkostnader ;)

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte part III
« Svar #33 på: On.,19,Mai,2010,08,42 »
Stein, det er en vesentlig forskjell her. Jeg har spurt om TÜV godkjenning av motorbytte. Jeg vil tro det koster ganske mye å godkjenne hevesett og felg/dekk i tillegg.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte part III
« Svar #34 på: On.,19,Mai,2010,09,17 »
Da har jeg fått svar igjen. Godkjenningen / sertifiseringen vil kun gjelde for min bil. Da koster det mer enn hva det smaker...

Så, nå har jeg begynt å se på 5.2L alternativet...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Motorbytte part III
« Svar #35 på: On.,19,Mai,2010,09,38 »
Men hva med de andre tingene som Stein skriver, med deler som skal testes osv?
Siden du har funnet en kar som gidder å svare, kan du spørre litt mer? Dersom det koster ca 25k og man gjennom dialog på forhånd med rimelig sikkerhet kan regne med at pengene fører til godkjenning er jo dette et bra alternativ...
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte part III
« Svar #36 på: On.,19,Mai,2010,09,59 »
Men hva med de andre tingene som Stein skriver, med deler som skal testes osv?
Siden du har funnet en kar som gidder å svare, kan du spørre litt mer? Dersom det koster ca 25k og man gjennom dialog på forhånd med rimelig sikkerhet kan regne med at pengene fører til godkjenning er jo dette et bra alternativ...

Nå har ikke vi gått i detalj på hva de tester og hvordan. Jeg har gitt han et kjapt overblikk på hva jeg ønsker å godkjenne (Corvette e.l. LS1 m/350HK + 4L60e), og han har svart at dette vil koste ca. €3.000. Ja, det er en forutsetning at man forholder seg til en person hvor man da sammen jobber seg frem til et oppsett som vil la seg godkjenne. Så, mitt inntrykk er at man med stor sannsynlighet får dette godkjent, evt får beskjed relativt tidlig om at det ikke vil la seg godkjenne.

Nå vet jeg ikke helt hvordan dokumentene blir seende ut, men han skrev at de "sertifiserer bilen", så da vil vel ikke BT kunne si noe i mot dette? På en annen side så vet man jo aldri hva BT kan finne på å gjøre da...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Motorbytte part III
« Svar #37 på: On.,19,Mai,2010,10,41 »
Biltilsynet må godta denne sertifiseringen, med mindre den forutsetter endring av totalvekt eller aksellaster.
I Tyskland kan TÜV gjøre dette, men i Norge må fabrikken godkjenne slike endringer.

Gidder du å maile ham og spørre litt mer nøyaktig?

JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte part III
« Svar #38 på: On.,19,Mai,2010,10,50 »
Biltilsynet må godta denne sertifiseringen, med mindre den forutsetter endring av totalvekt eller aksellaster.
I Tyskland kan TÜV gjøre dette, men i Norge må fabrikken godkjenne slike endringer.

Gidder du å maile ham og spørre litt mer nøyaktig?

Skal gjøre det i kveld. Forslag til hva jeg skal spørre om?
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Motorbytte part III
« Svar #39 på: To.,20,Mai,2010,00,01 »
Viktigeste er vel om mer enn den ferdig bygde bilen må leveres til de.
Vil de trenge noen dokumentasjon, deler å teste osv?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten