Skrevet av Emne: Motorbytte part III  (Lest 6756 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Motorbytte part III
« Svar #15 på: Ti.,20,April,2010,16,22 »
 ;D Frode er vår mann,hehe.
TüV neste da Jan Erik?? ;)
Jeg får gå ut i garasjen for å feste den nye bakakslinga skikkelig nå da skjønner jeg......

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte part III
« Svar #16 på: Ti.,20,April,2010,16,58 »
Ja, vi tar vel en Tysklandstur sammen da Arild! ;D ;D ;D
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Buhund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 132
Re: Motorbytte part III
« Svar #17 på: Ti.,20,April,2010,22,38 »
XJ 4,7L stroker

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Motorbytte part III
« Svar #18 på: Ti.,20,April,2010,23,03 »
Skulle jeg gått pået slikt prosjekt, hadde det definitivt blitt  å "slakte" en ZJ 5,2. Der har du nesten alt du trenger, resten har Backwoods offroad. Resultatet ser fabrikkbygd ut og deler kommer fra bil av samme fabrikat. Effekt på 212hk burde være overkommelig og du kan bruke bremsene også, + ei kabelklyse som gjør at det hele fungerer optimalt med en gang.
Hvis det ikke et et poeng i seg selv å finne opp kruttet på nytt da.

http://www.backwoodsoffroad.com/



96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Motorbytte part III
« Svar #19 på: Ma.,26,April,2010,09,59 »
Er det noen som har tenkt på Buick V8 i TJ'en
Nå er jeg på tynn is men denne sitter i Rangeroveren ( feks 1983 mod 3.5 liter og ca 1990 3.9 i)
Ev. bygget på lisens av Rangerover?

Grunnen til at jeg kom til å tenke på den er at Buick V6'en er brukt mye i "flatfenders and pre 1972 round fenderd CJ" i USA.
Denne motoren var faktisk eid av jeep fra 1965-1974)

V8'en har jo et volum under 4.0l, den er lett (alu) og den har vel ikke så mange HK heller. Dette må jo BT like.
Jeg vil også tro at denne er relativt enkel og billig å få tak i hos høggeren i Norge, i og med at den sitter i Rangeroveren.

3.5l er vist en populær motor å trimme, hvis man har lyst til å få ut mere effekt (etter at man har fått godkjent V8'en av BT.)

For min del er det ikke HK og Volum som teller, men antall cylindere :D Jo da.. etter godkjenning kommer 10Hk syken (akkurat som 2" syken, som jeg lider sterkt av nå! he-he)

En annen ting jeg lurer på, i og med at veltebur var nevt.
Er det lov med veltebur på biler registret som personbiler pre 1972 rettere sagt en 69 boble. Ikke for å starte en diskusjon om vw her inne. Men som så mye annet er det forvirring (også blandt de lærde) om man har lov til å sette inn et velte bur i en gammel boble ::)
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Buhund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 132
Re: Motorbytte part III
« Svar #20 på: Ma.,26,April,2010,12,06 »
Nå mener jeg ikke å banne i kjerka eller å være gledesdreper, men hvorfor ikke gjøre det enkelt å bytte til en 4 liter ?
Det blir jo godkjent ! Etter godkjenning  kjøper du et skreddersydd stroker kit fra Hesco og alt det andre "smågodtet" som er nødvendig for et godt resultat. Jeg har gjort  dette med XJen og den har gått ca. 40000km nå helt uten trøbbel.
XJ 4,7L stroker

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Motorbytte part III
« Svar #21 på: Ma.,26,April,2010,12,21 »
Skulle jeg gått pået slikt prosjekt, hadde det definitivt blitt  å "slakte" en ZJ 5,2. Der har du nesten alt du trenger, resten har Backwoods offroad. Resultatet ser fabrikkbygd ut og deler kommer fra bil av samme fabrikat. Effekt på 212hk burde være overkommelig og du kan bruke bremsene også, + ei kabelklyse som gjør at det hele fungerer optimalt med en gang.
Hvis det ikke et et poeng i seg selv å finne opp kruttet på nytt da.

http://www.backwoodsoffroad.com/




Enig med Tom her, jeg fikk papirer fra amcar på bytte til 5,2 åtter. Eneste var att bremsene ble oppgradert med skiver bak.
Plugg and play, 212hk og riktig antall sylindere.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte part III
« Svar #22 på: Ma.,26,April,2010,20,53 »
Nå mener jeg ikke å banne i kjerka eller å være gledesdreper, men hvorfor ikke gjøre det enkelt å bytte til en 4 liter ?
Det blir jo godkjent ! Etter godkjenning  kjøper du et skreddersydd stroker kit fra Hesco og alt det andre "smågodtet" som er nødvendig for et godt resultat. Jeg har gjort  dette med XJen og den har gått ca. 40000km nå helt uten trøbbel.

Jepp, dette er det andre alternativet, og kanskje det som er mest fornuftig.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Motorbytte part III
« Svar #23 på: Ma.,26,April,2010,20,56 »
Fornuft??? hva f#¤n er det for noe tullprat,hehe ;D
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte part III
« Svar #24 på: Ma.,26,April,2010,20,57 »
Hehe... Ja, vi får se hva som skjer... V8'er hadde helt klart vært det kuleste!
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Motorbytte part III
« Svar #25 på: On., 5,Mai,2010,00,17 »
Hvorfor nøye seg med en V8 eller en V10 motor, når man kan sette inn en ekte Chrysler jet turbin :D.

http://www.youtube.com/watch?v=sFqPk-qubOc&feature=related

http://www.allpar.com/mopar/turbine.html
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte part III
« Svar #26 på: On., 5,Mai,2010,08,15 »
Hehe... blir så dårlig bagasjeplass :P

Nei, nå er jeg tilbake til LS1... Er jo håpløst å ikke kunne bruke den motoren som passer best inn i bilen bare pga HK. Den er også lettere enn 4 liter'n... Skal seriøst høre med TÜV om hva det koster å dra ned å få det godkjent (om mulig).
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte part III
« Svar #27 på: Lø.,15,Mai,2010,21,41 »
Da er mail sendt til TÜV ;D
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte part III
« Svar #28 på: Ti.,18,Mai,2010,21,26 »
Og da er det oppnådd kontakt med kontaktperson hos TÜV. Dette lar seg gjøre, men prisen tror han blir rundt €3.000. Dette er første estimat før han har fått detaljert beskrivelse av hva som ønskes godkjent. Jeg har ikke fått svar på om jeg da vil få en generell godkjenning / sertifisering (som han kaller det) som vil gjelde alle TJ´er, eller om det kun gjelder min bil. Er papirene generelle er dette veldig aktuelt, om ikke så svir det godt i lommeboka... Da spørs det om det er verdt det...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Motorbytte part III
« Svar #29 på: Ti.,18,Mai,2010,22,51 »
30000kr, ååååhooiii. Men fy det hadde vært kult da :)
ohh.. silly me, again!
mob:95242280