Skrevet av Emne: Motorbytte part III  (Lest 6758 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Motorbytte part III
« på: Ma.,19,April,2010,00,34 »
Hallois,

Starter opp ennå en tråd ang motorbytte i TJ. Det blir antakeligvis en viss fortsettelse på tråden som Stein startet, men det er noen alternativer som allerede er diskutert der, og man ikke trenger å gjenta.

Bakgrunnen for tråden er selvfølgelig et sterkt ønske om å bytte ut symaskinen min. Nå har jeg Scrambler´n som jeg må gjøre ferdig, men jeg ønsker å begynne planleggingen og søkingen nå.

Etter å ha snakket litt med Erik Bjørn på Gol, så kom vi frem til at en Chevy 350 hadde vært flott i en TJ. Dvs, han sa til meg at det er tingen. Det sammen med 4L60e kassa. Så, der har vi utgangspunktet.

Mitt først spørsmål er, hvordan finner jeg en Chevy 350 med maks (ca) 220 hk, og hvordan dokumenterer man HK til biltilsynet? Bruker man vognkort fra donor bil? Hva om man ikke har noe vognkort? Hva om man ikke har noen donor bil (ny motor)? etc...

Jeg har sett litt på Suburban (1992-1999). Etter hva jeg har funnet ut ble denne levert med Chevy 350, 4L60e og NP203c. Denne har også oppgitt effekt på 196HK (utifra annonsene på finn). Altså, den burde la seg bruke. Vortec motoren har vel 256 HK. En annen ting er om man kan bruke NP203 kassa? Da har man jo fått "alt" servert på et fat:)

I tråden til Stein er det mye snakk om at han maks kunne ha 220 HK pga avgiftene han måtte betale. For min del så er ikke det noe tema da jeg har en 1998 model. Men, vil det i det hele tatt la seg gjøre å søke om bytte til en Vortec motor? Altså 256HK? Jeg spurte Stein Moe i Amcar for en stund siden om mulighetene ved å sette inn en LS1 (Corvette), men med 325-350HK fikk jeg beskjed om at jeg bare kunne glemme alt om det. De vil ikke godta så stor HK økning. Så er vi strandet ved 10-15% økning fra en 4 liter?

Ellers lurer jeg på en hel masse. Hvem jeg skal kontakte, hvilke dokumenter jeg bør skaffe, etc.. Men jeg skal ikke få dere til å skrive søknaden for meg:) Men når det er sagt, alle innspill er hjertelig velkomne!

Så får vi se da... om det kan bli litt guffe i min bil også (Det gjorde litt vondt i sjela da alle "fløy" forbi meg opp Golsbakken sist helg)  :P
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte part III
« Svar #1 på: Ma.,19,April,2010,08,10 »
Forresten, kom på en ting til da jeg dusja i dag (Mye bra ideer og tanker som kommer i dusjen ;D); Vil biltilsynet godta effektmåling fra ekstern part? Altså kan jeg ta bilen på f.eks Flissundet Motorservice og få den dyno testet der, for så å bruke dette som dokumentasjon? I så fall burde det være en grei sak å bruke f.eks en Vortec motor som har oppgitt 256HK i en Suburban. Jeg vil tro man mister ganske mange av disse hestene i drivlinja...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Motorbytte part III
« Svar #2 på: Ma.,19,April,2010,09,59 »
Sitat
frem til at en Chevy 350 hadde vært flott i en TJ. Dvs, han sa til meg at det er tingen. Det sammen med 4L60e kassa. Så, der har vi utgangspunktet.

Motoren er noen kilo lettere enn min, men den girkassa veier det dobbelt av min og jeg sliter med vekta og våre biler er like i så måte !!

Sitat
I tråden til Stein er det mye snakk om at han maks kunne ha 220 HK pga avgiftene han måtte betale.
HK avgiften er ikke den dyreste i mitt tilfelle, det var volum avgiften. Problemet var at BT har satt grensen på hva en TJ takler av motor og de kunne gå med på opp mot 220-230hk. Så det var ikke avgiften som stoppet meg der...

Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte part III
« Svar #3 på: Ma.,19,April,2010,10,45 »
Sitat
frem til at en Chevy 350 hadde vært flott i en TJ. Dvs, han sa til meg at det er tingen. Det sammen med 4L60e kassa. Så, der har vi utgangspunktet.
Motoren er noen kilo lettere enn min, men den girkassa veier det dobbelt av min og jeg sliter med vekta og våre biler er like i så måte !!

Ok.. Ja, jeg får forske litt videre på det. Det er jo mulig det lar seg gjøre.

med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Motorbytte part III
« Svar #4 på: Ma.,19,April,2010,15,43 »
Kan nevne at Hr. killinberg ved BT i Trondheim antydet at en effektøkning på mye mere en 10% var vanskelig å kunne godkjenne, så ut i fra han så godkjenner ikke han 220-230hk. Men hær er det nok skjønn ut og går igjen, så ta kontakt med BT der du skal vise bilen før du vurderer for mye. Jeg spurte spesifikt om 4,7L fra Grand C på 225hk og det godtok han ikke :(
Nå er det en god stund siden, og jeg har nå skiver bak, vurderer større foran, så mulig det kan være et godt argument.

Følger nøye med i denne tråden regner jeg med, da mine planer er like ;)

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte part III
« Svar #5 på: Ma.,19,April,2010,16,11 »
Ja, jeg kommer ihvertfall ikke til å gjøre noe før det er forhåndsgodkjent. Derfor håper jeg i denne tråden å kunne samle inn all informasjon jeg trenger før jeg sender en søknad.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Motorbytte part III
« Svar #6 på: Ma.,19,April,2010,22,39 »
Kan nevne at Hr. killinberg ved BT i Trondheim antydet at en effektøkning på mye mere en 10% var vanskelig å kunne godkjenne, så ut i fra han så godkjenner ikke han 220-230hk.


Nå mener vel Petter at han ikke godkjenner mer enn 10% økning utover det største som er levert på denne bilen? Dvs at han godtar ca 210HK?

Du kan jo spørre ham neste gang hvordan han da har fått godkjent ca 800hk på sin Escort (god gammel type)..  

Jeg vil tro at han mener 10% økning på orginal bil. Med bedre bremser og kraftigere aksling må han jo kunne vurdere 15-20hk til?
Fremdeles lang unna de 750hk han har økt med  ;D
« Siste redigering: Ma.,19,April,2010,22,49 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Motorbytte part III
« Svar #7 på: Ma.,19,April,2010,22,48 »
Kan nevne at Hr. killinberg ved BT i Trondheim antydet at en effektøkning på mye mere en 10% var vanskelig å kunne godkjenne, så ut i fra han så godkjenner ikke han 220-230hk.


Nå mener vel Petter at han ikke godkjenner mer enn 10% økning utover det største som er levert på denne bilen? Dvs at han godtar ca 210HK?

Du kan jo spørre ham neste gang hvordan han da har fått godkjent ca 800hk på sin Escort (god gammel type).. 

Jeg vil tro at han mener 10% økning på orginal bil. Med bedre bremser og kraftigere aksling må han jo kunne vurdere 15-20hk til?
Fremdeles lang unna de 750hk han har økt med  ;D
Vel nå spørs det om det er noen vits i spørre om den gamle escorten hans, har sett den på drag race så veit av den. Men angående effektøkning så er det høyeste effekten  ifølge importør 177hk og ifølge amcar 181hk. 10% blir da litt under 200hk(uansett om en bruker papir fra amcar).YJ er levert med høyere effekt merkelig nok.
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Motorbytte part III
« Svar #8 på: Ma.,19,April,2010,22,51 »
Men når han kan få godkjent så mye på den, så må det jo finnes muligheter for mer enn 20hk økning på en TJ???
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Motorbytte part III
« Svar #9 på: Ma.,19,April,2010,23,03 »
Helt enig, men vil ikke være den som spør,hehe....
En kan lure litt innimellom, om de er så veldig oppegående. Han har også vistnok kommet med en uttalelse som "hadde det vært opp til meg, så hadde alt over 35" vært ulovlig på veien" . Da er det mange lastebiler som måtte ha blitt avskiltet også gitt. ;)
Kan vel ikke la seg irritere for mye over urettferdighet, en får prøve å få til det som er oppnåelig. Mitt ønske med V8 er mye lyd og dreiemoment også så skal klare meg med 200 om det blir så, selv om det er enklere med en motor på litt mere.

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Motorbytte part III
« Svar #10 på: Ti.,20,April,2010,00,07 »
Ok.. Jeg er ingen pyse.. ;D ;D
Jeg ringer Petter i morgen og spør hva som skal til for å få godkjent 230 hk i en TJ.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte part III
« Svar #11 på: Ti.,20,April,2010,09,01 »
Ok.. Jeg er ingen pyse.. ;D ;D
Jeg ringer Petter i morgen og spør hva som skal til for å få godkjent 230 hk i en TJ.

Genialt! Spør da også om det er 230HK på hjulene eller i motor.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Motorbytte part III
« Svar #12 på: Ti.,20,April,2010,10,13 »
Da har jeg snakket med Petter..

-For å starte med Escorten.. Den er godkjent med så mye hester utfra en Rallygodkjenning. Den krever blant annet bur, og det godkjennes ikke på biler nyere enn -71.

-Når det gjelder TJ så godkjenner de lik største orginalmotor, så sant bilen har samme bremser og der heller ikke er andre vesentlige konstruksjonsforskjeller. Man kan avvike ca 10-20hk. Utover dette må man ta turen til et uavhengig laboratorie, som foreks TÜV.

Han sier at man enten kan ta turen selv, eller bruke foreksempel SS-Performance til en slik jobb.

http://www.ssperformance.no/nb/godkjenninger.html
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Motorbytte part III
« Svar #13 på: Ti.,20,April,2010,10,25 »
Ok. Da blir selvfølgelig ting vesentlig vanskeligere. Men, man kan alikevel søke. 196HK holder seg jo innenfor 20HK, så det burde gå... Men det er også viktig å vite hvordan de måler HK. Er det på hjula, så burde saken være grei. Altså kjøre bilen på en dyno test, og bruke denne dokumentasjonen.

Ellers, om man bruker SS Performance og TÜV så bør det la seg løse å gjøre som amerikanerne; sette inn en LS1 fra f.eks en Corvette eller Camaro, med 325-350HK. Jeg mener, man drar ikke til TÜV for å godkjenne 5hK mer...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Motorbytte part III
« Svar #14 på: Ti.,20,April,2010,11,51 »
De bruker hk fra vognkort eller produsent, Jan Erik..

Dersom du drar til TÜV og har oppgradert bilen ellers etter avtale med de, burde ikke 300hk være umulig, nei.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten