Jeg fikk beskjed om at så lenge jeg kunne dokumentere at det fantes tilsvarende felg som var tüv godkjent holdt dette som dokumentasjon. Tüv papiret dokumenterer at forstilling og bremser tåler de endrede momentene og spenningene som oppstår. "Max loaden" som er presset inn i felgen dokumenterer at stålkvaliteten/aluminiumskvaliteten tåler påkjenningene fra vekten av bilen.
2 felger som har like dimensjoner vil oppføre seg likt på en og samme bil. Men vekten de tåler før de deformerer seg endrer seg med utforming og elastitetsmodulen til materialet. Derfor max loaden må stemme med aksellasten.
Lovmessig sett:
Det er her jeg mener dere tar 100% feil, og om BT praktiserer det slik, så gjør de noe ulovlig.
Selv om load indeksen er lik, kan det være material forskjeller. Det kan være forskjeller i herding kanskje også.
Uansett. Med dimensjoner så menes det mål. Ikke utforming. Dette betyr at om det finnes en felg (10x15) med innpress -46 i verden som har TUV papirer til TJ, så kan man bruke hvilken som helst annen felg i 10x15 med innpress -46, med samme load index???
Dette er jeg ganske sikker på at ikke stemmer.
Siden det koster ganske mange tusen kroner for å godkjenne en felg i ett uavhengig laboratorium (TUV), så kan andre ta en "free ride" bare fordi de har samme målene?? dette er helt feil. og om BT praktiserer det slik så blir det ikke mer lovlig. Det viser bare ENDA en gang hvor mange IDIOTER som jobber i BT.
Nå er det ikke bare felgene som står oppført i TUV papirene til en felg. De dekker jo faktisk dekk dimensjon også. Og en skulle jo tro at det var det samme om man kjørte på 31" eller 33" høye dekk for felgen og den bærende konstruksjonen om bredden er lik på dekket. For TUV papiret sier ingen ting om bremseegenskaper, slitasje på hjullager, bærekuler, foringer osv. Dette blir ikke tatt hensyn til i en TUV godkjenning.
Så for meg blir dette helt idiotisk.
Det som ville vært mer naturlig var om TUV papirene KUN dekket felgen. Fortalte om felgen med DET innpresset og DEN dimmensjonen var sterk nok til å være montert på den og den bilen. Og dekkleverandørene hadde egne TUV papirer på hver enkelt bil, på samme måte som hevesett har i dag. Men det eksisterer jo egentlig i form av at felger allerede HAR load index, og dekk i dag allerede HAR load index, men allikevel er ikke det godt nok for BT. Så lenge dette er MINST det samme som originalt så burde det holdt for BT isolert sett. I tillegg må BT forholde seg til den økte sporvidden, forferdelig tap av bremseeffekt, slitasje på hjullager, foringer, bærekuler, servo osv osv osv.
Det er MASSE hull i dette regelverket, og BT praktiserer det akkurat slik de ønsker, lovlig eller ikke. Det er DET som er provoserende, sammen med forskjellsbehanding fra stasjon til stasjon.
Men ikke missforstå meg. Jeg hadde utnyttet de samme hullene, pratet og forklart det de ønsket å høre for at en godkjenning skulle gå igjennom. Men om man skal følge regelverket, så mener jeg at da bør man faktisk følge det, og ikke bare følge det man mener passer der og da.
Faktisk burde kanskje Jeep selv tatt TUV godkjenning på forskjellige felger med innpress for å sjekke slitasjer, krengning i svinger og fare for velt ved unnamanøver osv for å godkjenne en felg.
Og faktisk så burde det vært slik at om en TJ var var testet med en 12x15" felg med -46 i innpress, så burde man kunne montere en felg på 10x15 med -46 i innpress siden den faktisk er noe mildere. (sett at last indeksen er >= originalt) og dermed ville det ikke vært behov for TUV.
En sist ting man kan nevne er jo tillatt totalvekt.
De aller fleste YJ'er og TJ'er som er godt offroad rigget, har en egenvekt ganske tett oppunder tillatt totalvekt. Dette betyr at om man putter 4 personer i en slik bil, så er man godt over tillatt totalvekt på kjøretøyet og derav blir kjøretøyet forbudt å kjøre med.
Dette tar også BT sjeldent hensyn til. svære hjul, reservehjul, fangere, vinsj, ARB, beskyttelse under bilen osv, alt dette veier uhorvelig mange kg.