Skrevet av Emne: Import av bil.... ting å tenke på  (Lest 5467 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #15 på: On.,11,November,2009,15,53 »

I alle fulle fall, så burde alle som importerer en europa bil be om COC sertifikat fra produsenten.
Med dette er det ikke mere å hente for BT og du kunne bevise brudd på EØS avtalen.


Hehe, eg ringte faktisk BT for å sjekke om det var nødvendig med COC sertifikatet (kunne fått det tilsendt fra selger)
Fikk som svar at dette ikkje var nødvendig siden typegodkjenningsnummeret stod i det tyske vognkortet.

Det første kontrolløren spurte meg om var "Har du COC dokumentet".
Eg svarer "Nei, ringte jo på forhånd og fekk bekrefta at dette ikkje var nødvendig".
Han svarer "Nei, det må du ha".

Trur det største problemet her er at kontrollører hos BT har sin egen oppfatning av regelverk og håndheving av dette. Det er jo XX antall historier her om at folk må reise landet rundt på ulike trafikkstasjoner for å finne "riktig" kontrollør..


LT

Utlogget Caspar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #16 på: On.,11,November,2009,22,13 »
Når det gjelder skilt skal du kunne få skilt som passer i og med at din bil IKKE er typegodkjent! Det er bare noe piss om de sier du må ha stort langt skilt... Den mølla der har jeg vært igjennom.
Sorry, muligheten til å tildele lite skilt ble fjernet 1. oktober 2008. Dette gjelder uansett om bilen har norsk eller europeisk typegodkjenning

Dersom bilen ikke har mulighet til noe annet type skilt enn lite, så får man det. Jeg har nå stort høyt skilt (firkantet). Dette stikker på utsiden av karosseriet. Jeg viste det til mannen på BT, og han sa at han ville gi meg lite skilt. MEN, jeg hadde på det tidspunktet sendt inn en klage, som gjorde at de ikke kunne gjøre noen endringer der og da... Konklusjon; det er fremdeles mulig.

§ 39-10. Type kjennemerke etter kjøretøygruppe

1. Bil skal ha store kjennemerker. De kan være smale eller høye.

Da skal du få et generøst tilbud av meg. Får du tildelt lite skilt på vanlig bil i dag (etter 1.oktober 2008) får du en flaske god Cognac av meg. Vil du vedde imot ?