Skrevet av Emne: Import av bil.... ting å tenke på  (Lest 5467 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Import av bil.... ting å tenke på
« på: To.,17,September,2009,15,59 »
Heisann,

Da er min 97' Sahara 4.0 Manuell på norske skilt! Det hele tok kun 6 timer.. hehe..

Her er ei liste over ting du bør tenke på ETTER at du har betalt moms.


- Vanligvis skal EU-typegodkjenning være godt nok. Dette stemmer ikkje dersom det ikkje finnes norsk godkjenning knyttet opp mot eu-godkjenningen. Dette var ikkje tilfelle med min. Arbeid som skulle ta 10 minutter tok derfor 2 timer med bil opp på bukk med undersøkelse av diverse klistremerker og skilter og chassisnummer. Fikk kjeft fordi eg ikkje hadde bestilt time til en så omfattende undersøkelse. (hadde på forhånd fått 2 bekreftelser på at dette ikkje var nødvendig)

"Her har du fylt ut Wrangler, men i vognkortet står det TJ"
 
-  Ikkje regn med at det er ok å forsikre en "Jeep Wrangler 4.0". I mitt tyske vognkort står det "Chrysler", og chrysler har i følge gjensidige desverre ingen modell som heiter "Wrangler". (før no.. hehe)


Derfor:
1. Ta fri ein heil dag
2. bestill og møt opp på kontroll
3. Ring banken og få hevet max beløp på kortet
3. Betal kjempesum til staten
5. Få nye skilt som ikkje passer i ordinærer skilrammer eller eksisterende skruehull.

:)

LT


Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #1 på: To.,17,September,2009,16,07 »
Når det gjelder skilt skal du kunne få skilt som passer i og med at din bil IKKE er typegodkjent! Det er bare noe piss om de sier du må ha stort langt skilt... Den mølla der har jeg vært igjennom.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #2 på: To.,17,September,2009,16,09 »
Hmm, på min er det plass til vanlige skilter.. (lange) problemet her var at det er komt "nye plastskilt", som er forskjellig fra alt det andre.. måtte kjøpe skiltrammer i metall på biltema til 500kr.. (jada, kunne nok fått gratis av en forhandler, men pyttpytt)

LT

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #3 på: To.,17,September,2009,20,54 »
Gratulerer :D


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Caspar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #4 på: Lø., 7,November,2009,16,06 »
Når det gjelder skilt skal du kunne få skilt som passer i og med at din bil IKKE er typegodkjent! Det er bare noe piss om de sier du må ha stort langt skilt... Den mølla der har jeg vært igjennom.
Sorry, muligheten til å tildele lite skilt ble fjernet 1. oktober 2008. Dette gjelder uansett om bilen har norsk eller europeisk typegodkjenning

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #5 på: Ma., 9,November,2009,00,01 »
Når det gjelder skilt skal du kunne få skilt som passer i og med at din bil IKKE er typegodkjent! Det er bare noe piss om de sier du må ha stort langt skilt... Den mølla der har jeg vært igjennom.
Sorry, muligheten til å tildele lite skilt ble fjernet 1. oktober 2008. Dette gjelder uansett om bilen har norsk eller europeisk typegodkjenning

Dersom bilen ikke har mulighet til noe annet type skilt enn lite, så får man det. Jeg har nå stort høyt skilt (firkantet). Dette stikker på utsiden av karosseriet. Jeg viste det til mannen på BT, og han sa at han ville gi meg lite skilt. MEN, jeg hadde på det tidspunktet sendt inn en klage, som gjorde at de ikke kunne gjøre noen endringer der og da... Konklusjon; det er fremdeles mulig.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #6 på: Ma., 9,November,2009,01,50 »
Hei

Jeg søkte nettopp om lite skilt bak på min 76 CJ7 uten at denne gikk igjennom. Forskriftene er vistnok endret. Hvis noen lykkes så fortell meg gjerne hvordan man bør gå frem.

Her er søknaden jeg sendte inn:

Hei

Jeg har nylig kjøpt en 1976 Jeep CJ7 med regnummer NV60720.
Kan jeg søke om å få et mindre nummerskilt bak på denne bilen slik at det ikke stikker utenfor bilens karosseri?
Å flytte det lenger inn er ikke praktisk mulig da det vil sperre for bakluken på bilen. Å sette det en annen plass bak på bilen er vel heller ikke noe alternativ iom at det er et bevaringsverdig kjøretøy (Se vedlagte bilder for å se problemstillingen bedre).

Hvis jeg får lov til å montere et lite skilt bak, kan jeg da bestille dette hos f.eks Lator Skilt? De selger tidsriktige vetranskilt for perioden da min bil var ny. De nye plastskiltene passer overhodet ikke inn på bilen (men det er nå min mening da).

Hører fra dere


Svaret er vedlagt.

- Thomas

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #7 på: Ma., 9,November,2009,08,22 »
Hei

Jeg søkte nettopp om lite skilt bak på min 76 CJ7 uten at denne gikk igjennom. Forskriftene er vistnok endret. Hvis noen lykkes så fortell meg gjerne hvordan man bør gå frem.

Her er søknaden jeg sendte inn:

Hei

Jeg har nylig kjøpt en 1976 Jeep CJ7 med regnummer NV60720.
Kan jeg søke om å få et mindre nummerskilt bak på denne bilen slik at det ikke stikker utenfor bilens karosseri?
Å flytte det lenger inn er ikke praktisk mulig da det vil sperre for bakluken på bilen. Å sette det en annen plass bak på bilen er vel heller ikke noe alternativ iom at det er et bevaringsverdig kjøretøy (Se vedlagte bilder for å se problemstillingen bedre).

Hvis jeg får lov til å montere et lite skilt bak, kan jeg da bestille dette hos f.eks Lator Skilt? De selger tidsriktige vetranskilt for perioden da min bil var ny. De nye plastskiltene passer overhodet ikke inn på bilen (men det er nå min mening da).

Hører fra dere


Svaret er vedlagt.

- Thomas


Jeg viste det til BT mannen og sa at det er trafikkfarlig... Han var enig...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #8 på: Ma., 9,November,2009,09,34 »
Så konklusjonen er at det går an dersom man møter på 1 av 1000 biltilsynansatte som ikkje kjenner reglementet?

LT

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #9 på: Ma., 9,November,2009,11,17 »
Reglene er klare de. Små skilt er det slutt på.

Før jeg søkte biltilsynet forsøkte jeg å bestille et lite skilt bak fra Lator skilt (de som produserte de gamle skiltene for BT). Her er svar fra dialogen med dem.

Hei!
 
Se der ja, det blir ikke fint å bøye skiltet rundt hjørnet på bilen, det er jeg helt enig med. De små skiltene som biltilsynet hadde finnes nok dessverre ikke lenger. De var bare i bruk fra 1. oktober 2001 – 1. oktober 2008, så det hjelper vel lite å snakke med dem også.
 
Vi kan nok bare lage skiltene i originale størrelser, det vil si enten i størrelsen 11 x 52 cm. eller 21 x 34 cm. Legger ved et lite utdrag som vi fikk i et brev fra Vegdirektoratet:
Jeg har hørt rykter om at noen kjennemerkeprodusenter lager veterankjennemerker i den størrelsen kundene ønsker. Vi er lite begeistret hvis dette er tilfelle, altså hvis noen av dere lager kjennemerkene i en annen størrelse enn det som er lovlig å bruke. Forskriften sier, som dere sikkert kjenner til, at disse kjennemerkene skal være identiske med de kjennemerkene som ble brukt på den tiden de representerer.
Vi gjør oppmerksom på at dersom det blir utbredt at mange bruker veterankjennemerker med feil størrelse, vil vi revurdere hele ordningen med veterankjennemerker og da kan det være aktuelt å fjerne denne ordningen.
Mvh
Lator Skiltfabrikk AS


Jeg gjorde da som BT anbefalte i avslaget sitt, og bestilte normale skilt i aluminium av Lator Skilt direkte. Disse ble sendt rett hjem til meg med Posten. Det morsomme er at da jeg skulle hente ut nye oblater så lurte BT på hvordan jeg hadde fått bestilt nye skilt, og at jeg da måtte levere tilbake de gamle. BT har nå på en måte mistet kontrollen på skiltproduksjonen når de sier at vi skal bestille veteranskilt på egen hånd. Jeg har nå to sett skilt til min bil og har det ikke travelt med å returnere "tupperware'n" som stod på bilen i utgangspunktet.

Thomas
« Siste redigering: Ma., 9,November,2009,11,20 av Dr.Plumbo »

trelin

  • Gjest
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #10 på: On.,11,November,2009,14,10 »
Heisann,

Da er min 97' Sahara 4.0 Manuell på norske skilt! Det hele tok kun 6 timer.. hehe..

Her er ei liste over ting du bør tenke på ETTER at du har betalt moms.


- Vanligvis skal EU-typegodkjenning være godt nok. Dette stemmer ikkje dersom det ikkje finnes norsk godkjenning knyttet opp mot eu-godkjenningen. Dette var ikkje tilfelle med min. Arbeid som skulle ta 10 minutter tok derfor 2 timer med bil opp på bukk med undersøkelse av diverse klistremerker og skilter og chassisnummer. Fikk kjeft fordi eg ikkje hadde bestilt time til en så omfattende undersøkelse. (hadde på forhånd fått 2 bekreftelser på at dette ikkje var nødvendig)

"Her har du fylt ut Wrangler, men i vognkortet står det TJ"
 
-  Ikkje regn med at det er ok å forsikre en "Jeep Wrangler 4.0". I mitt tyske vognkort står det "Chrysler", og chrysler har i følge gjensidige desverre ingen modell som heiter "Wrangler". (før no.. hehe)


Derfor:
1. Ta fri ein heil dag
2. bestill og møt opp på kontroll
3. Ring banken og få hevet max beløp på kortet
3. Betal kjempesum til staten
5. Få nye skilt som ikkje passer i ordinærer skilrammer eller eksisterende skruehull.

:)

LT


] "Dette stemmer ikkje dersom det ikkje finnes norsk godkjenning knyttet opp mot eu-godkjenningen ????????"[/color]

Enda en gang en ny og ULOVLIG tolkning fra STALIN ETATEN. Hvor i helvete står dette ? Hvor er hjemmelen ?

En EU godkjent bil skal godkjennes i Norge. Det står i kjøretøyforskriften. Det er derfor den er EU godkjent !
EU er lik EØS avtale. Hva er vitsen med EU godkjening da ??? Poenget med EU/EØS er fri flyt mellom landene.
Det er kun på avgiftområdet STALIN norge harr fått unntak.

Noen må ta staten inn til ESA og be om kjempeerstattning ! Send saken over til Fremskrittspartiet og be om råd hjelp !

Dette går ikke lenger.  !!!!!

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #11 på: On.,11,November,2009,14,19 »

Enda en gang en ny og ULOVLIG tolkning fra STALIN ETATEN. Hvor i helvete står dette ? Hvor er hjemmelen ?

En EU godkjent bil skal godkjennes i Norge. Det står i kjøretøyforskriften. Det er derfor den er EU godkjent !


Vel. I følge mannen hos BT så har Norge et eget register over godkjenninger. Dette har ikkje automatisk noko med EU-typegodkjenningen  å gjere. Dvs, siden min bilmodell aldri har vore solgt ny i Norge (4L Sahara manuell), så finnes ikkje typegodkjenningsnummeret i det norske registeret, og det var derfor "flaks" at eg slapp å enkeltgodkjenne bilen.

Spurte også om dette betydde at neste mann som kom med samme bil slapp å gå gjennom samme prosessen, men nei. Virka som om han hadde vore "snill" i mitt tilfelle.

Under "typegodkjenning" i vognkortet står det no ingenting.. er dette uheldig?

LT

trelin

  • Gjest
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #12 på: On.,11,November,2009,14,35 »

Enda en gang en ny og ULOVLIG tolkning fra STALIN ETATEN. Hvor i helvete står dette ? Hvor er hjemmelen ?

En EU godkjent bil skal godkjennes i Norge. Det står i kjøretøyforskriften. Det er derfor den er EU godkjent !


Vel. I følge mannen hos BT så har Norge et eget register over godkjenninger. Dette har ikkje automatisk noko med EU-typegodkjenningen  å gjere. Dvs, siden min bilmodell aldri har vore solgt ny i Norge (4L Sahara manuell), så finnes ikkje typegodkjenningsnummeret i det norske registeret, og det var derfor "flaks" at eg slapp å enkeltgodkjenne bilen.

Spurte også om dette betydde at neste mann som kom med samme bil slapp å gå gjennom samme prosessen, men nei. Virka som om han hadde vore "snill" i mitt tilfelle.

Under "typegodkjenning" i vognkortet står det no ingenting.. er dette uheldig?

LT

Helt borti helvete praksis: Er bilen typegodkjent i et land etter EU regler er den automatisk godkjent i Norge, selv om bilen ikke har vært importert her tidligere. REF: Ferarri osv. Dette er ikke kritikk av deg, men du burde ha fått dette skriftlig, slik at vi kunne følge hjemmelen i loven. Sahara er ingen egen jeep/biltype/wrangler. Det er en wrangler med diverse options som ikke har noe med kravene til typegodkjenning i EU å gjøre. 4,0L liter har tidligere blitt importert til Norge. Hele oppførselen til BT mannen lukter dritt. Jeg antar at mannen er instruert muntlig på tlf fra VD/eller av stasjonssjefen om at disse bilene vil vi ikke ha i Norge. " Noen har snakket sammen"  Jeg tror at det er politisk sekretær fra de rødgrønne som har hatt en lunsj hos VD. Etter dette er det tatt noen telefoner til BT, hvor løgnen/den nye praksisen er befalt.

Hele greia kan sendes over til ESA med krav om kjempe-erstattning. HVOR ER HJEMMELEN ?

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #13 på: On.,11,November,2009,15,03 »
Er bilen typegodkjent i et land etter EU regler er den automatisk godkjent i Norge, selv om bilen ikke har vært importert her tidligere. REF: Ferarri osv. Dette er ikke kritikk av deg, men du burde ha fått dette skriftlig, slik at vi kunne følge hjemmelen i loven.

Akkurat dette med typegodkjenningen fekk eg faktisk bekreftet på telefon fra BT før eg møtte opp. At dersom bilen er eu-typegodkjent, så er den også automatisk godkjent i norge.

Det eg ikkje var klar over var dette "norske registeret" som eksisterer i tillegg...  Når BT søker på eu typegodkjenningsnummer så er dette i en norsk database. Virka som om BT-mannen var skeptisk til om godkjenningen var ekte..

trelin

  • Gjest
Re: Import av bil.... ting å tenke på
« Svar #14 på: On.,11,November,2009,15,36 »
Er bilen typegodkjent i et land etter EU regler er den automatisk godkjent i Norge, selv om bilen ikke har vært importert her tidligere. REF: Ferarri osv. Dette er ikke kritikk av deg, men du burde ha fått dette skriftlig, slik at vi kunne følge hjemmelen i loven.

Akkurat dette med typegodkjenningen fekk eg faktisk bekreftet på telefon fra BT før eg møtte opp. At dersom bilen er eu-typegodkjent, så er den også automatisk godkjent i norge.

Det eg ikkje var klar over var dette "norske registeret" som eksisterer i tillegg...  Når BT søker på eu typegodkjenningsnummer så er dette i en norsk database. Virka som om BT-mannen var skeptisk til om godkjenningen var ekte..

Begynner å bli morsomt nå ! Det er ikke ditt ansvar at norske myndigheter ikke har opplysninger/tilgang til Eu type godkjenninger. Eller at at det norske registeret ikke dekker din bil. Har bilen et komplett typegodkjenningsnummer eller at feltet D2 i det tyske vognkortet er fyllt ut, så har du en kjempesak for ESA.

I alle fulle fall, så burde alle som importerer en europa bil be om COC sertifikat fra produsenten.
Med dette er det ikke mere å hente for BT og du kunne bevise brudd på EØS avtalen.

ANYWAY. Med europeisk typegodkjenning er det ikke ditt ansvar at norskemyndigheter har dysleksi og/eller ikke kan/ikke vil legge inn dataer.  BILEN SKAL REGISTRERES OG TYPEGODKJENNINGEN SKAL I VOGNKORTET. Bilen skal ikke enkeltgodkjennes.