Skrevet av Emne: Ekstralys fra USA  (Lest 3111 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Ekstralys fra USA
« på: Sø.,13,Januar,2013,18,12 »
Tenker på å bytte ut mine 13 år gamle ekstralys som nå har blitt litt slitne. Blir disse (eller noe liknende i et annet merke) http://www.quadratec.com/products/97008_20X_PG.htm# godkjent uten problemer i Norge? Jeg tenker på ekstra fjernlys, ikke tåkelys eller noe sånt. Må ekstralys kjøpes i Norge for å bli godkjent? Hvor kraftige kan de være på en Tj? Synes å huske noe om et ledetall som var stemplet på hver lykt og som samlet sett ikke måtte komme over 100 eller noe?? Mulig jeg husker helt feil her, er mange år siden jeg fikk det forklart...
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Ekstralys fra USA
« Svar #1 på: Sø.,13,Januar,2013,19,31 »
Første hovedregel er at alle lyskilder skal være E-merket. Det er trolig ikke disse og de flerste andre lykter du kjøper i usa. Max wattstyrke på fjernlys er 65Watt og det er også grense for lysstyrke som du nevner men dette husker jeg ikke i farta. Men Google litt så finner du det. Tror vegvesenet har en side om dette.
Vet ikke hvor nøye de er på e.merking på eu-kontroll men blir du stoppet lang vegen er de strenge. Da får du kjøre med litt verktøy i bilen og skru de av på stedet så slipper du kanskje mangellapp.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Ekstralys fra USA
« Svar #2 på: Sø.,13,Januar,2013,23,06 »
Første hovedregel er at alle lyskilder skal være E-merket. Det er trolig ikke disse og de flerste andre lykter du kjøper i usa.

Er du sikker?ihht. til "kjøretøy forskriften"

Paragraf 28-4. 1.1c " Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som alt. a eller b"
(a og b omhandler e- merkede lys)

Når det gjelder maks luminans så fikk jeg pålegg av BT om å skru av ekstralysene mine da samlet styrke (lum.) var over 100.  ::) Dette var i forbindelse med omregistrering til personbil (baksete) .
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Ekstralys fra USA
« Svar #3 på: Ma.,14,Januar,2013,11,05 »
Ja det stemmer det, Det står så. Så kan godt hende de lar seg godkjenne. Bare vt de har vært veldig nøye på dette når jeg måtte montere ekstraly pga. for bred bil. men lyktene det refereres til står det ingen ting om noen merking. Sikkert best å sende en mail til Quadrateck å spørre.
« Siste redigering: Ma.,14,Januar,2013,11,08 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Ekstralys fra USA
« Svar #4 på: Ma.,14,Januar,2013,17,59 »
Det blir vel uansett vanskelig for en menig mann å overbevise BT om at lyktene er i henhold uten å ha en e å peke på.  ::)
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Aasmund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 156
Sv: Ekstralys fra USA
« Svar #5 på: Ti.,15,Januar,2013,21,53 »
Hvorfor ikke bare kjøpe cromlykterfra hellanor. Dem er emerket å finnes i 17,5 og 37 i ref tal

Utlogget redrazor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
    • [home]
Sv: Ekstralys fra USA
« Svar #6 på: Ma., 6,Mai,2013,07,37 »

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Ekstralys fra USA
« Svar #7 på: Ma., 6,Mai,2013,09,45 »
Jeg har kjøpt nye ekstra lys fra quadratech og valgte Delta de var e merkede.

Utlogget Aasmund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 156
Sv: Ekstralys fra USA
« Svar #8 på: Ti., 7,Mai,2013,20,07 »
Jeg har kjøpt nye ekstra lys fra quadratech og valgte Delta de var e merkede.
Legg ut link til lykt.. VIL OGSÅ ha  :P

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Ekstralys fra USA
« Svar #9 på: Ti., 7,Mai,2013,21,10 »
Det blir vel uansett vanskelig for en menig mann å overbevise BT om at lyktene er i henhold uten å ha en e å peke på.  ::)

DOT-merking er godt nok for BT.