Skrevet av Emne: Tilhenger  (Lest 2992 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Gommy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Tilhenger
« på: On.,22,Oktober,2008,13,54 »
Hei!
Er eier av en YJ 89mod. 4.2 manuell. Er det noen som vet hvor tung henger man maks har lov til å dra med denne bilen?
I vognkortet stod det 900kg med brems,synes dette virket lite,så jeg ringte teknisk på biltilsynet.
De var ikke sikker på om dette var riktig,så de ba meg kontakte leverandøren. Har gjort det,men det tar litt tid å få svar.
Lurer derfor på om det er noen her som vet det?

På forhånd takk for svar :)

MVH
TOMMY :)

Utlogget Kjart

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 143
Sv: Tilhenger
« Svar #1 på: On.,22,Oktober,2008,14,17 »
min 1993 modell 4.0 liter med manuell kasse, har også samme begrensning!
900 kg med brems
450 kg uten brems

Den er førstegangs registrert i norge, ikke import!

se under panseret ved batteriet på torpedo veggen, der er det en plate med en del tekniske opplysninger, der står det at min kan trekke 1200kg med brems, altså ikke det samme som vognkortet!

Utlogget Gommy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: Tilhenger
« Svar #2 på: On.,22,Oktober,2008,14,27 »
Takk for svar :)
Da skal jeg sjekke på min bil også.
Da kan du dra ned til biltilsynet og få forandret vognkortet ditt. Biltilsynet sa at hvis jeg hadde noe dokumentasjon på noe annet, så kunne jeg komme ned å få det forandret i vognkortet. De mente 900kg var satt pga at de ikke hadde noen data på det.

MVH
TOMMY :)

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Tilhenger
« Svar #3 på: On.,22,Oktober,2008,15,16 »
Min TJ har i vognkortet 1800kg, men selve hengerfestet er godkjent for 1200kg. Det er det svakeste leddet som gjelder.....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Gommy

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 12
Sv: Tilhenger
« Svar #4 på: On.,22,Oktober,2008,16,29 »
Ok,takk for det :)
Ringte til forhandleren idag, får antakeligvis svar fra de imårra.

MVH
TOMMY :)

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Tilhenger
« Svar #5 på: Ti.,18,November,2008,17,53 »
Det kan være forskjell ifra YJ til TJ pga forskjellige fjærtyper, bremser, bremsekraftforsterkere osv. Jeg hadde selv på min TJ 2.5liter 2001 modell lovlig lov til å dra 2000kg med originalt norskmontert hengerfeste. Men på 4.0liter TJ med automat 97 modell, kunne jeg dra rundt 1250 eller noe.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Per Yngve Berg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 100
Sv: Tilhenger
« Svar #6 på: Ti.,18,November,2008,18,40 »
Hverken YJ eller TJ er noe god trekkvogn med den korte akselavstanden. Den er 900kg fra fabrikk i USA.
1997 TJ 2,5 liter

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Tilhenger
« Svar #7 på: Ti.,18,November,2008,19,17 »
Hverken YJ eller TJ er noe god trekkvogn med den korte akselavstanden. Den er 900kg fra fabrikk i USA.

Akkurat det der er jeg helt enig PerYngve.  ;D Men det er hva som står i vognkortet som teller  8)

Jeg trakk en volvoFeltvogn ifra kristiansand til Larvik, bakpå en bilhenger med min TJ 2001 modell på 31" MT/R dekk, med original utveksling (3.73) og på slapseføre (vinter) Det var ikke mye morro. Var helt utkjørt etter den turen. Hengern var nok litt feil lastet, men jeg måtte være på vakt hele tiden. Kunne ikke kjøre fortere enn 70km/t før henger og bil begynte å vingle.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Ola Dunk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: Tilhenger
« Svar #8 på: On.,19,November,2008,20,32 »
Hverken YJ eller TJ er noe god trekkvogn med den korte akselavstanden. Den er 900kg fra fabrikk i USA.

Akkurat det der er jeg helt enig PerYngve.  ;D Men det er hva som står i vognkortet som teller  8)

Jeg trakk en volvoFeltvogn ifra kristiansand til Larvik, bakpå en bilhenger med min TJ 2001 modell på 31" MT/R dekk, med original utveksling (3.73) og på slapseføre (vinter) Det var ikke mye morro. Var helt utkjørt etter den turen. Hengern var nok litt feil lastet, men jeg måtte være på vakt hele tiden. Kunne ikke kjøre fortere enn 70km/t før henger og bil begynte å vingle.

Tror nok nøkkelordene her er "feil lastet". Har brukt min yj til kjøring med tung henger (2-3 tonn totallast), intet problem! Bilen var bruktimportert med 1450kg i vognkortet. Chrysler går ikke god for mer enn 900kg, derfor er bruktimport kanskje svaret for å få tung henger i vognkortet. Jeg investerte riktignok i et Bring hengerfeste beregnet for 2,5 tonn, stoler ikke på den amerikanske dritten de fleste Jeepene har montert.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Tilhenger
« Svar #9 på: Lø.,22,November,2008,10,01 »
Nøkkelordet nevnte jeg selv.
Har kanskje sett bilde av deg da. Det florerer med bilder på nettet av folk med alt for store tilhengere på bilene sine, eller overlastede hengere.  ;D

2 - 3 tonn på en bil som har lov til å dra 900 kg, blir det samme som om jeg skulle dratt 7 - 9 tonn med WJ'en min det.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.