Men kansje man skulle slå hodene sammen for å få det til..
og yppes det mer nå med halv motor, så ser jeg meg nødt til å bli den første som får godkjent 501cid i en TJ også !!!! Og da snakker vi med den største, feiteste kompressoren som er å oppdrive!! Minimum 600hk ++
SitatMen kansje man skulle slå hodene sammen for å få det til..
Jeg er med på et samarbeid her ja.... Men er dt ikke kommet skjerpet avgasskrav...? Vil i såfall en motor fra den tiden holde på TJ`en??
PS! Tåler litt mere enn dette jeg da ;)
Er det noen som vet hvilke aksler/bremser som satt/sitter på Grand m/8'er ? Kan muligens være et utgangspunkt for dimensjonering
Sånn sett skal en TJ med D30/35 kunne tåle en 5,2L V8 med ca 220 hk, når det gjelder akselstyrke/bremser og vekt.
Samme akselen, men med annen hub, større kalippere ( og skive ?? ) samt kraftiger bremsepumpe!
Har snusa litt rundt på å bytte ut de foran på min TJ med fullt sett fra en ZJ. Det kan se ut som det meste er Bolt-on, men jeg gidder ikke å bruke 10 lapper på å prøve det ut. Men hvis det er noen med en demontert framaksel fra ZJ som jeg kunne lånt deler av, så skulle jeg gjerne prøvd dette!
SitatSamme akselen, men med annen hub, større kalippere ( og skive ?? ) samt kraftiger bremsepumpe!
Har snusa litt rundt på å bytte ut de foran på min TJ med fullt sett fra en ZJ. Det kan se ut som det meste er Bolt-on, men jeg gidder ikke å bruke 10 lapper på å prøve det ut. Men hvis det er noen med en demontert framaksel fra ZJ som jeg kunne lånt deler av, så skulle jeg gjerne prøvd dette!
Så vidt jeg kan se er hub'ene like(hvis det er "bearing unit" vi snakker om), og når jeg bestillte nye sånne til TJ'en, så var de like til TJ/XJ og ZJ når det gjaldt uorginale deler.
Stikkakslingene er ulike, da ZJ bruker CV joints og TJ har vanlige kryss. Dette er visst pga av ZJ har stort sett full-time 4wd, og vanlige kryss vil binde mye mer ved kraftig sving på feks asfalt.
Uansett så passer stikkakslingene(TJ-ZJ) omhverandre
Tror også skiver og calipere er ganske like, men uansett er jo de lette å bytte.
Jeg har jo både ZJ og TJ, så jeg kunne nok ha fått sjekket ut det.
ZJ V8 har også kraftigere stag i forstillingen, Tie rod'en er massiv og i større diameter enn den som er på TJ. Den på TJ er i tillegg hul.
V8 Tie rod er ren bolt on på TJ, og er enkel og bra oppgradering av styringen.
Så vidt jeg kan se er hub'ene like(hvis det er "bearing unit" vi snakker om), og når jeg bestillte nye sånne til TJ'en, så var de like til TJ/XJ og ZJ når det gjaldt uorginale deler.
ZJ har ikke vært levert med tromler mener jeg, men skiver med innvendig trommel for brekk.
Et tankekors er jo og avgifter på hk-kubikk og vektøkning..
Men antagelighvis er en vortek mye snillere for miljøet...
Kansje en 4.7L fra ZJ kunne være noe. 220 hk og rundt 430 nm. Disse motorene er ganske snill på drivstoffet og kansje dermed mindre utslipp. Novak Adapters har motorfester til TJ nener jeg..
På min TJ har jeg skiver og kalippere fra Chevy G20 Van foran og 11,5" tromler bak. De er jo beregnet å stoppe 4-5 tonn.Tror ikke TJ en min noen gang kommer opp i den vekten der nei.,,
Hvis det nye avgiftsregimet er identisk på bruksfradrag, så er det ingen avgift for motorbytte når bilen har vært 10 år i riket...
SitatHvis det nye avgiftsregimet er identisk på bruksfradrag, så er det ingen avgift for motorbytte når bilen har vært 10 år i riket...
Hvia ja, så hadde det det, men nå er min bare 5.5 år gammel.... Og hvis jeg ikke tar feil ( noe jeg håper... ) Så gjelder 10 årsregelen frem til og med 1996, etter det så blir det en liten avgift åkkesom.... ikke stor, men fullt ut en avgift :'(