www.jeepclubnorway.no
Modeller => TJ => Emne startet av: abjornsen på Fr.,15,Januar,2010,18,06
-
Skal kjøpe meg nye dekk/Felger til min TJ Sahara 4L 98 mod. Har i dag 31 x 10,5/15 på standard felger.
Atuelle er:
4 OFF: Series 8179 Black Powder Coat with Diamond Cut Lip Wheel by Pro Comp Part Number: PXA8179-5165 15x10 wheel size 5x4-1/2 bolt pattern
4 OFF: Goodyear Wrangler MT/R with Kevlar Tire 32x11.50R15LT
Noen som har erfaring med disse? Har forstått at disse Wrangler dekkene ikke selges i Norge enda.
32" skal være greit å sette på bilen uten å gjøre noe med utvekslingen?
Bilen min er hevet 2" med ProComp sett fra BG Nor og jeg har Warn 7" skjermbreddere.
Bilen skal for det meste brukes til veikjøring.
-
Den gang jeg hadde 4.0L YJ brukte jeg 33x12,5 og hadde ikke problemer med utvekslingen. Kan kanskje hende at jeg brukte litt unødvendig mye drivstoff, økte i fra 1,2 til 1,8 på mila.
Selv bruker jeg nå Wrangler dekk på TJ'en min og Micky Thomson Baja Claw på JK'en min og er godt fornøyd med begge deler etter at de ble seipet
-
Hadde en YJ før jeg også med 33" dekk og den klarte seg bra. Har lest at de TJ og YJ har forskjellig utvekling.
-
Er usikker om det sitter 3.07 dreving i akslingen på TJ'en min ???.
-
Hei,
jeg har 1997 TJ 4L Sahara automat som er heiset 2". Tidligere eier kjørte den på 32", kjøpte den i desember i fjor og da satt det original dimensjon og vinterdekk på den. Det første jeg gjorde når jeg fikk den hjem var å sette på 33x12,5 all-terrain som jeg hadde liggende. Har allerde brukt den i snøkjøring og det funker kjempefint. Det sitter ikke noe stabstag forran på den så det subber litt både forran og bak ved full pendling, men jeg kjørte en god stund i terrenget før jeg opplevde det.
Når det gjelder utveksling er det ingen problem å kjøre på 33" på veien så 32" burde funke kjempefint.
Bjørn Terje
-
Takk for det :)Mulig jeg går for 33" jeg også.
Arne
-
Har bestilt BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM2 Tire, 32X11.50R15 ;) Har fått god omtale og ser rimelig frekke ut ;D
-
Både YJ og TJ 4.0 automat har samme utveksling. De har nesten den samme kassa. 3.07 er utvekslingen. TJ med manuell har 3.73 utveksling.
Bilen vil bruke ganske mye mer bensin uten å gjøre noe med utvekslingen. Dessuten vil automaten slites mye mer over lang tids kjøring. Jeg hadde definitivt holdt meg på 31" om du ikke planlegger å bytte utveksling senere.
Husk at en automat ikke har faste gir osm en manuell kasse, og lamellene vil dermed slites raskere om du ikke bytter utveksling. Dessuten vil automaten også bli noe varmere pga det ekstra momentet. Å legge om ifra original dimensjon til 33" uten å gjøre noe med utveksling kan sammenlignes med å kjøre konstant med en tilhenger på 500kg etter bilen.
Til sammenligning med 2.5 litern, så ville du mistet 5. giret ditt og kjørt veldig mye på 3. og 4. giret om du hadde kjørt på 33" med original utveksling.
Til info så har jeg hatt flere TJ'er, inkl 4.0sahara med både 31, 33 og 35" dekk, forskjellige utvekslinger, hevesett og forskjellige andre ting og vært mye i terrenget med bilene mine.
-
kan varmt anbefale wrangler m/t kevlar , har hatt mine en stund nå (305/70-17) supre dekk
-
Så de hadde kommet med det. kan du si noe mer om erfaringer med de? Så at prisene i usa var en del dyrere enn de gamle mt/r'ene var. også får du ikke det gamle mønsteret lengre vel?
HVa med mykheten i sideveggene? De gamle var fine og myke når du tappet ned til 8 - 12 pund, begevet seg fint i terrenget. Hvordan er de med kevlar?
-
Har nå fått 32x11,5/15 dekka på bilen og jeg må bare si at jeg har ingen problem med draget. Bilen går virkelig bra med de nye dekka uten noe oppgradering av utvekslingen:) Det eneste problemet nå er at jeg har 6" Warn breddere på bilen og 10x15 felgene har -46 mm i innpress som medfører at dekka bygger ca. 25mm utover bredderene. Så hvis noen har 7" breddere til salgs så er jeg interessert :) Har da 6" breddere til overs etterpå.
-
TJ med manuell har 3.73 utveksling.
Min 4L Sahara manuell har 3.07
Funker OK med 31", men vuderer å bytte utveksling... har fått tilbud om 20000 kr for arbeid og deler, og det får derfor vente litt..
LT
-
TJ med manuell har 3.73 utveksling.
Min 4L Sahara manuell har 3.07
Funker OK med 31", men vuderer å bytte utveksling... har fått tilbud om 20000 kr for arbeid og deler, og det får derfor vente litt..
LT
Jeg trodde 4liter manuell originalt hadde 3.55 ikke 3.07, det har ihvertfall min 4liters YJ.
Kjart
-
Fra Jeepforum.com
Axle Gear Ratios
3.07 - 1997-2006
* Standard ratio used with 6 cyl models except the Rubicon
3.55 - 1997 only
* Optional ratio used with 6 cyl manual only
3.73 - 1998-2006
* Optional ratio used with 6 cyl manual and automatic except the Rubicon
* Standard ratio used with most 4 cyl automatics
* Standard ratio used with 4 cyl 6 speed
* Standard ratio used with Dana 44 rear axle except the Rubicon
4.10 - 1997-2006
* Standard ratio used with 4 cyl 5 speed manual
* Standard ratio used with Rubicon
4.56 - ??-?? (1)
* Optional ratio used with 4 cyl
-
Da har min Sahara 3.73 ? :) Det er derfor den funker så bra
-
Da har min Sahara 3.73 ? :) Det er derfor den funker så bra
Dersom du har D44 bak frå fabrikk så, ellers er det spesifisert som "optional"
Sjekk merking på diffcover, på min står det ihvertfall 3.07, men det er som sagt manuell gir