Skrevet av Emne: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..  (Lest 9981 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #15 på: On.,21,November,2012,22,23 »
Vin kode stemmer med alt som står i vognkortet og alt som er merket på bilen med ramme og labler rundt omkring.Så den er grei.Er vel så enkelt at det ikke ønskes denne type bil her til lands.Blir nok ordning på det, litt vanskelig drive med dette nå som jeg er på jobb offshore.

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #16 på: On.,21,November,2012,23,00 »
Har informert kenneth.svendsen@stortinget.no om saken så regner med at dette kan bli en salig suppe etter hvert.

Her har offentlige tjenestemenn tråkket i salaten og faktisk skreve at i Buskerud er bilen velkommen men i Sogn Fjordane vet jeg ikke om det vil godkjenne...Altså ingen felles regler vi gjør som vil.


Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #17 på: To.,22,November,2012,21,45 »
Da er klage på avslag om registrering sendt til saksbehandler,så får vi se hva det sier nå, kansje svaret blir desverre er andre regler Sogn og fjordane enn Buskerud ? Ingen ting forbauser meg lenger når det gjelder statlige etater.

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #18 på: To.,22,November,2012,22,51 »
Nå viser det seg at jeg må forholde meg til mitt distrikt og trafikkstasjon vedrørende klage.Men prosessen må bare få gå sin gang, brev ble sendt skriftelig med underskrift som kravet var fra en forblåst utpost i england som jeg jobber nå.

La ved uttalesen fra Buskerud om at det ikke så noe problem med og godkjenne...så får jeg bare begynne ringe ut i uka til Sogne kontoret høre hva det sier.

Bilen er godkjent i følge buskerud BT men jeg bøyer ikke av og kjører 50 mil for og få til dette her.Skal få praktisere samme regler i hele landet!!!

Vil og informere at det sikkert var 10 stk som var cc på det svaret jeg fikk fra Buskerud BT så er noen som må stå rett svare for seg her til slutt om det går tilbake på det vedtaket, og ikke misnt lar være praktisere det over hele landet.


Til info er BT buskerud begynt la være svare på spørsmål mail ønsker heller vi tar det over tlf...men det blir aldri aktuelt.Fått det svaret jeg ba om at det ikke var problem og godkjenne, så nå er det bare og få det gutta på BT hjemme til og mene det samme :) :) :) men den kampen kan bli lang.Har ca 3 uker på meg før jeg er hjemme satse det holder.


Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #19 på: To.,22,November,2012,23,44 »
Bilen ble vist i Førde og det var region vest avdeling leikanger som skrev ut at bilen ikke ble godkjent, så derfor må jeg skrive skriftelig og klage til avdeling vest.Som jeg nå har gjort

Drammen Buskerud har bare hjelpt meg med dokumentasjon at denne bilen lar seg godkjenne hos det uten noe mer form for dokumentasjon, men men som han skrev ikke sikkert FØRDE vil det samme.

Har tatt mine telefoner nå og neste møte blir får jeg håpe med han som kontrolerte bilen sist, så får vi se om han er like bestemt på og ikke skilte jeepen :) Blir nok eit meget spennende møte blir ikke og forlate den hallen før jeg har papiret i handen som sier godkjent.

Har fått alt av dokumentasjon fra Jeep impotør Norge det koster jo noen lapper, men det er jo regning som blir sent til BT selvsagt det skriver jo rett ut mangler dokumentasjon...men det gjør det jo ikke i følge BT Drammen.



Føler har rimelige sterke kort på handen her i denne sakken etter hvert.

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #20 på: Ma.,26,November,2012,12,09 »
Da kom siste svar fra BT i saken min, som dere alle ser så funker det heller dårlig med EU/EØS regler...kjenner jeg er begynt bli passe lei dette surret nå.Er eit byråkrati  uten sidestykke, der man lager former regler etter som det passer seg innad i BT.Siste er at jeg venter på Dokumentasjon fra RSA teknisk Jeep impotør og skal vise bilens ramme nr, så regner jeg med at skilter er på plass.Håper virkelig på rejerings bytte og endringer snart!!!

Hei Andrè!

 

Har fått mail fra Førde ang.registrering av Jeep. Det er ingen tvil om at alle nødvendige tekniske data må fremlegges og understelsnummer skal være innpreget.

 

Det som jeg skriver om «ikke underlegges» ny dokumentasjon, som igjen er hentet fra Kjøretøyforskriften, refererer seg til dokumentasjon opp mot aktuelle EU-direktiver og ikke tekniske data. Her er det en liten misforståelse.

 

Drammen/Førde har snakket sammen, så du kan bare ta kontakt med Førde trafikkstasjon for å legge fram all dokumentasjon bl.a.fra importør RSA, så vil de ta seg av saken videre, siden det ikke er snakk om en bil som skal registreres på unntaksbestemmelsen § 1-15.

 

Dette til info.!

 

Ha en fin dag!

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #21 på: Ma.,26,November,2012,15,49 »
Ja forvist OEM ramme hele pakka, det det står i nå er vist dokumentasjon fra RSA teknisk...Tar aldri slutt dette her.
3 uker igjen på jobb så er det BT next det blir en spennende dag kan man si:-))) Skal ikke være lett kjøre en vanlig Jeep Wrangler :) Verste er vel at svarene bare er flytende fra Bt sin side...Kansje det er dagsform alt går på til slutt.


Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #23 på: Ma.,26,November,2012,21,37 »
direktiv 2007/46/EF er det fastsatt en harmonisert ramme med administrative bestemmelser og generelle krav til kjøretøy. Dette innebærer blant annet at fabrikant som innehar en typegodkjenning for et kjøretøy er forpliktet til å levere COC (samsvarssertifikat) med hvert kjøretøy av samme type. COC er en offisiell erklæring om at kjøretøyet er i henhold til den typegodkjente utgaven. I direktiv 2007/46/EF bilag IX finnes det en modell for COC. Det er viktig at COC er forståelig og inneholder relevante opplysninger som skal gjøre det enklere for godkjenningsmyndigheten. Nåværende COC har ikke vært endret siden 2001. Kommisjonen har på bakgrunn av det nye rammedirektivet 2007/46/EF funnet det nødvendig å ajourføre COC. Bilag IX i direktiv 2007/46/EF erstattes derfor med forordning (EF) nr. 385/2009. Ny COC betyr at kjøretøyfabrikantene må gjøre enkelte endringer i sine rutiner. Det gis derfor en overgangsperiode før innføringen av de nye kravene til COC.

--------------------------------------------------------------------------------

Vurdering

Direktiv 2007/46/EF er per i dag ikke tatt inn i EØS-avtalens vedlegg, da Norge vil be om en tilpasningstekst til direktivet. Det er likevel tatt inn en henvisning i kapittel 6 i kjøretøyforskriften til at de kjøretøy som er EF-typegodkjent i samsvar med direktiv 2007/46/EF skal anses som godkjent i Norge, med forbehold om de punkter hvor Norge vil be om tilpasningstekst for å kunne beholde våre nasjonale krav. De materielle og administrative bestemmelser i forordning (EF) nr. 385/2009 som endrer et av bilagene til direktiv 2007/46/EF, vil på samme måte bli gjort til en del av kjøretøyforskriften, for å sikre at nye kjøretøy som er i henhold til kravene i forordningen kan godkjennes i Norge.

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #24 på: Ma.,26,November,2012,21,45 »

Fortolkning av fellesskapsrettens prinsipper

Fortolkende meddelelse fra Kommisjonen om registrering av motorvogner fra en annen medlemsstat (52007SC0169)

Commission interpretative communication on procedures for the registration of motor vehicles originating in another Member State

Søk i EØS-notatene



Sakstrinn (Hva er sakstrinn?)


Opprettet: 24.04.2007 Sist endret: 21.05.2008

Spesialutvalg: Handelsforenklinger
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 20.05.2008
Hovedansvarlig(e) departement(er):Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøv
Kapittel i EØS-avtalen:I. Kjøretøyer

 Status:

Meddelelsen gir en oversikt over og fortolkning av allerede eksisterende lovgivning i EU - og forventes ikke å bli behandlet videre i EU.

Norge har diskutert tolkningsuttalelsen med våre nærmeste naboland og kommet til en felles forståelse, som innebærer at om et medlemsland, under forutsetning av at EU/EØS-bestemmelser overholdes, bare kan nekte å godkjenne et kjøretøy som er nasjonalt godkjent i et annet land, dersom kjøretøyet viser seg å ikke tilfredsstille krav til sikkerhet og miljø likeverdig de norske - altså i tilfeller der nasjonale regler fra annen EØS-stat ikke er på nivå med norske. Det er selvfølgelig en betingelse at de norske/nasjonale bestemmelsene er i samsvar med EF-traktatens bestemmelser - og for eksempel ikke utgjør unødige tekniske handelshindringer.

Med bakgrunn i gjeldende EU-lovgivning og praksis ved EF-domstolen har EU-Kommisjonen utgitt en fortolkning av de fellesskapsrettslige prinsipper som gjelder ved registrering av motorvogn fra en annen medlemsstat. Meddelelsen fra Kommisjonen omtaler regelverket i forhold til hvilke godkjenningsprosedyrer som kan gjennomføres for kjøretøy som ønskes registrert i et annet medlemsland, hvilken dokumentasjon som kan kreves, henholdsvis hvilken dokumentasjon som skal anerkjennes av medlemsstatene på dette området. Oppsummeringen nedenfor tar for seg hovedpunktene i meddelelsen med enkelte kommentarer fra Vegdirektoratet flettet inn fortløpende.

Sammenstillingen av hvordan EF-lovgivningen er å forstå på dette området er blitt gjort for å sikre at regelverket blir fulgt i de respektive land, som igjen skal gjøre det enklere for borgere og virksomheter å kjøpe en motorvogn i et annet medlemsland enn der hvor de har sitt bosted. Dette skal sikre at regelverk og praksis i de enkelte land er i samsvar med prinsippet om fri fly av varer. Det understrekes at det kun er domstolen som har kompetanse til å avgjøre spørsmål vedrørende fortolkning av felleskskapsretten.

Meddelelsen erstatter tidligere fortolkning (96/C 143/04) om typegodkjenning og registrering av kjøretøy, som tidligere har vært registrert i en annen medlemsstat. Den tidligere fortolkende meddelelse etterfølger Kommisjonsmerknad 88/C 281/08 som partene i følge EØS-avtalen vedlegg 1 skal ta i betraktning. Meddelelsen er ikke formelt sett rettslig bindende, men grunnleggende EØS-rettslige avtaleplikter om harmonisering av regelverkt og lojalitet tilsier i utgangspunktet at tolkningsuttalelsen også blir tatt til følge i Norge.

Tolkningsuttalelsen omfatter kjøretøy som er kjøpt nye i en annen medlemsstat enn der hvor de ønskes registrert, og motorvogner som tidligere har vært registrert i en annen medlemsstat.

Når et kjøretøy skal registreres i et annet medlemsland enn der hvor det er kjøpt eller tidligere registrert, kan det som hovedregel ikke foretas ny teknisk kontroll av kjøretøyet dersom dette alt er gjort i det annet medlemsland.

Det foreligger tre etapper ved godkjenning/registrering

1.Godkjenning av kjøretøyets tekniske egenskaper

2. Teknisk kontroll av brukte kjøretøy

3. Registrering av kjøretøy

Nedenfor følger enkelte regelverkstolkninger vedrørende godkjenning/registrering i de tre etappene:

 1. Godkjenning av kjøretøyets tekniske egenskaper

Det må her skilles mellom EF-typegodkjenning, nasjonal typegodkjenning og enkeltgodkjenning.

1.1 EU-typegodkjenning

      Som innehaver av typegodkjenning utsteder fabrikanten COC (samsvarserklæring), som viser at kjøretøyet er i samsvar med den godkjente kjøretøytypen. Medlemsstatene kan kun tillate registrering, salg eller at nye typegodkjente kjøretøy tas i bruk når disse ledsages av en gyldig COC. 


Det må ikke stilles krav om at nye kjøretøy, som er typegodkjente og ledsages av gyldig COC, må godkjennes på nytt med mindre det er klart at kjøretøyet er endret etter at det forlot fabrikken. Nasjonale bestemmelser som krever ny godkjenning i slike tilfeller er i strid med EØS-reglene.

1.2 Nasjonal godkjenning

For et nytt kjøretøy som ikke er typegodkjent, kan et medlemsland kreve at det skal godkjennes nasjonalt. Dette kan enten foretas som en nasjonal typegodkjenning eller nasjonal enkeltgodkjenning. Disse prosedyrene er normalt ikke omfattet av fellesskapsretten.

Nasjonal typegodkjenning er i Norge aktuelt først og fremst i forbindelse med avgiftsmessig klassifisering, hvor det stilles tekniske tilleggskrav for enkelte kjøretøygrupper som vilkår for at kjøretøyene skal få avgiftslette.

Enkeltgodkjenning skal fortrinnsvis benyttes ved import av enkeltkjøretøy fra tredjeland som ikke oppfyller EUs krav til typegodkjenning, og for unike kjøretøy. Bruktimporterte kjøretøy som har vært godkjent i et medlemsland skal ikke kontrolleres på ny etter de samme tekniske tester som er utført i en annen medlemsstat. (Det skal altså ikke skje en dupliserende kontroll.) Det stilles også blant annet krav til aktivitet og samarbeid mellom de nasjonale myndigheter i forhold til å kunne fremskaffe dokumentasjon for hvilke kontroller som er utført ved søknad om godkjenning av enkeltkjøretøy.

Dette vil etter Vegdirektoratets oppfatning kunne innebære at det er tilstrekkelig at et kjøretøy fremvises med registreringsdokumentasjon, eksempelvis vognkort, og at registreringsmyndighetene i bestemmelseslandet kan ha en aktivitetsplikt i forhold til å fremskaffe øvrig dokumentasjon fra andre lands myndigheter som man anser nødvendig når det gjelder å kunne kontrollere om alle de tekniske krav som stilles til kjøretøyet har vært kontrollert/dokumentert og er oppfylt.

Det fremheves også at medlemsstatene ikke må stille unødige tekniske krav i sine forskrifter som innebærer at kjøretøyene må endres før de kan godkjennes nasjonalt. Kjøretøy som tidligere har vært godkjent i en annen medlemsstat (uavhengig av om kjøretøyet har vært registrert) kan bare nektes godkjent dersom det fremstår som en reell risiko for allmennheten eller trafikksikkerheten. I denne forbindelse skal det tas i betraktning proporsjonalitets- og effektivitetshensynet i forhold til hvilke midler man velger for å sikre de overordnede hensyn.

I praksis innebærer dette at myndighetene i det land hvor kjøretøyet søkes godkjent må vurdere de tekniske egenskaper ved kjøretøyet ut fra de forskrifter som gjaldt da kjøretøyet ble godkjent i opprinnelsesmedlemsstaten (dette fremgår også av kjøretøyforskriften § 1-7 i dag). Myndighetene må se hen til de tester og attester som er utstedt av andre godkjenningsmyndigheter. Supplerende tester kan bare kreves dersom de nødvendige opplysninger mangler på attestene som kan fremskaffes fra annet medlemsland. Det kan bare kreves dokumentert tekniske krav som går ut over andre medlemslands bestemmelser, dersom det kan påvises at dette er nødvendig ut fra tvingende allmenne hensyn og kravet til proporsjonalitet er oppfylt.

Vegdirektoratet forutsetter ut fra meddelelsen at dersom kjøretøyet er blitt endret etter siste godkjenning i et medlemsland, må kjøretøyet fremstilles til ny teknisk godkjenning i bestemmelseslandet.

I Norge blir det stilt krav om dokumentasjon på at et kjøretøy tilfredsstiller de tekniske bestemmelser som gjelder for kjøretøyet, når kjøretøyet er nasjonalt godkjent i utlandet. For kjøretøy som innehar EU-typegodkjenning og som ikke har blitt ombygd/oppbygd i etterkant, blir det kun utført en id-kontroll.

  2. Teknisk kontroll av brukte kjøretøy

For å kunne kontrollere at et kjøretøy er i god stand på registreringstidspunktet, kan et medlemsland gjennomføre teknisk kontroll før kjøretøyet blir registrert. Det er imidlertid en forutsetning at denne kontrollen er obligatorisk ved all omregistrering av kjøretøy uavhengig av om kjøretøyet har vært registrert i samme eller et annet medlemsland. Den tekniske kontrollen skal minst oppfylle de samme prosedyrer som godkjenningen av kjøretøyets tekniske egenskaper, dvs at kontrollen må skje etter objektive kriterier som er kjent på forhånd, kjøretøyet må ikke utsettes for dupliserende kontroll, og kontrollen må være lett tilgjengelig og kunne gjennomføres innenfor en rimelig tidsfrist.

Teknisk kontroll, tilsvarende periodisk kjøretøykontroll, skjer tidligst ett år etter at kjøretøyet har blitt førstegangsregistrert i Norge.

 3. Registrering av kjøretøy

Ved registrering tillater medlemsstaten at kjøretøyet tas i bruk. Det omfatter altså identifisering av kjøretøyet og tildeling av et registreringsnummer.

Ved registrering av nye kjøretøy kan man be om å få forelagt godkjenningsdokumentasjon.

Har kjøretøyet tidligere vært registrert i en annen medlemsstat, kan man utelukkende be om å få forelagt original eller kopi av ikke-harmonisert vognkort fra en annen medlemsstat (dette vil gjelde for kjøretøy som er førstegangsregistrert før 1. juni 2004), eller vognkort som oppfyller kravene i direktiv 1999/37/EF. EU-typegodkjenning eller nasjonal typegodkjenning (vel også enkeltgodkjenning) kan som hovedregel bare kreves utlevert dersom kjøretøyet ikke innehar et vognkort som er i henhold til direktiv 1999/37/EF, og myndighetene ikke er i stand til å identifisere kjøretøyet tilstrekkelig presist. Videre kan det kreves blant annet bevis på betalt moms og forsikringsbevis.

Det tillates for øvrig kjøring på prøvenummerskilter i et kortere tidsrom, selv om det i forbindelse med dette ikke er utstedt et ordentlig vognkort og kjøretøyet ikke er tilstrekkelig identifisert. Midlertidige kjennemerker tillates også brukt over kortere tidsrom inntil endelig registrering skjer.

Fri ferdsel kan bare begrenses av hensyn til trafikksikkerheten (førerens egenskaper, overholdelse av nasjonale trafikkbestemmelser, kjøretøyets tekniske stand), når det er begrunnet mistanke om at kjøretøyet er stjålet, eller myndighetene har begrunnet tvil om attestenes gyldighet.

Også registreringsattester som utstedes for motorkjøretøy som er midlertidig registrert i et annet medlemsland, eller er utstyrt med prøvekjennemerke, skal anerkjennes som gyldige registreringsattester.

Dette vil neppe kunne gjelde for kjøretøy som får prøvekjennemerker i Norge, da vi i Norge ikke utsteder registreringsattest ved utlevering av prøvekjennemerker. Midlertidige registreringsattester inneholder ikke alltid navn på eier og kan mangle andre nødvendige opplysninger. Det bør således gjelde et slags minimumskrav til hva som kan aksepteres av midlertidige registreringsattester.

Relevant EU-lovgivning

Til grunn for fortolkningen ligger de regelverk som er utviklet for å lette innførsel og registrering av utenlandske kjøretøy i en annen medlemsstat, blant annet Rådets direktiv 70/156/EØF med senere endringer, Kommisjonens forordning nr. 1400/2002 og Rådets direktiv 1999/37/EF med endringer. Dette lovverket regulerer EF-typegodkjenningssystemet, forordningen om gruppefritak fra anvendelsen av konkurransereglene på salg og service av motorvogner og harmonisering av registreringsattester (vognkort) for kjøretøy.

Gjeldende norsk lovgivning 

De norske bestemmelsene på dette området fremgår hovedsakelig av forskrift 4.oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften), forskrift 25. januar 1990 nr. 92 om bruk av kjøretøy og forskrift 8. august 2002 nr. 875 om periodisk kontroll og utekontroll av kjøretøy.

Det fremgår av fortolkningen at det ikke kan stilles krav om at nye, EU-typegodkjente kjøretøy som innehar gyldig attest om typegodkjenning, skal kunne kreves fremstilt til ny teknisk godkjenning i det landet de ønskes registrert, med mindre kjøretøyene har blitt ombygd etter at de forlot fabrikanten. Denne fortolkningen er gjeldende fortolkning i Norge.

Ved bruktimport i Norge skjer det imidlertid en forvaltningskontroll av kjøretøyene. Dette innebærer ikke at det blir gjennomført en teknisk kontroll av kjøretøyets funksjonelle deler, men en bekreftelse på at kjøretøyet oppfyller de forskriftsmessige krav/vilkår for å kunne godkjennes. Dersom kjøretøyet innehar EU-typegodkjenning skjer det kun en id-kontroll av kjøretøyet. Det bør vurderes nærmere hvorvidt omfanget av den myndighetskontrollen som i dag skjer av importerte kjøretøy med nasjonal godkjenning fra et annet medlemsland, er i strid med forbudet mot dupliserende kontroller.

Det fremgår også av rapporten at det ikke skal stilles unødige krav om at motorvogner skal endres teknisk sett for å kunne godkjennes i et annet medlemsland. Toll- og avgiftsdirektoratet forutsetter i sitt avgiftsregelverk at visse tekniske krav er oppfylt for at et kjøretøy skal kunne få avgiftslette, som for eksempel begravelsesbiler og varebiler klasse 2. Vegdirektoratet anser ikke dette for å komme i konflikt med kravet i EU-retten til at det ikke kan stilles øvrige tekniske krav til kjøretøy utover det som fremgår av EU-typegodkjenningen.

Øvrige merknader

Meddelelsen er behandlet i spesialutvalget for handelsforenklinger.

--------------------------------------------------------------------------------

Vurdering

Før førstegangsregistrering i et land, er det en forutsetning at kjøretøyet har gjennomgått en teknisk godkjenning/har EU-typegodkjenning eller nasjonal godkjenning fra et annet medlemsland. Det fremgår av rapporten at en registrering innebærer at de kompetente myndigheter i det medlemsland hvor kjøretøyet tidligere har blitt registrert, forutsettes å ha ment at kjøretøyet på registreringstidspunktet oppfylte de tekniske krav som stilles i angjeldende land. Dette vil vanskelig kunne sies i de tilfeller der et nytt kjøretøy uten EU-typegodkjenning blir importert av forhandler og midlertidig registrert i et medlemsland eller får påført prøvekjennemerker, hvorpå det så blir transportert til et annet medlemsland for omregistrering. Det vil også vanskelig kunne sies å ha skjedd en tilstrekkelig identifisering av kjøretøyet.

Vegdirektoratet forstår således Kommisjonens uttalelser på dette området dit hen, at kjøretøy i denne kategorien ikke kan innføres og registreres på nytt i et annet medlemsland bare på grunnlag av den midlertidige utstedte registreringsattesten.

Hvis kjøretøy i denne kategorien skulle kunne omregistreres bare på bakgrunn av den midlertidige registreringsattesten, vil det kunne få uheldige konsekvenser i de tilfeller der importører av for eksempel asiatiske kjøretøy som ikke oppfyller europeiske krav importeres av en forhandler i EU, som midlertidig registrerer kjøretøyet før det eksporteres til andre medlemsland.

Vi gjør oppmerksom på at blant annet Island har uttrykt sin bekymring i forhold til hvilke konsekvenser det kan få dersom et medlemsland er forpliktet til å registrere et kjøretøy som tidligere bare har vært midlertidig registrert i et annet medlemsland, og således kjører på midlertidige kjennemerker eller prøvekjennemerker.

For øvrig legger Vegdirektoratet til grunn som en forutsetning for å kunne godkjenne andre medlemslands dokumentasjon, at angjeldende kjøretøy er kontrollert etter de ordinære tekniske bestemmelser, og ikke etter unntaksbestemmelser tilsvarende eksempelvis kjøretøyforskriftens § 1-15. Videre må godkjenningen ha blitt gjennomført etter at opprinnelseslandet ble medlem i EU/EØS, og det må fremgå av dokumentasjonen at medlemslandet på det aktuelle tidspunktet hadde et regelverk som var harmonisert med fellesskapsretten/stilte tilsvarende strenge krav som i andre medlemsland for øvrig.

___________________________________________________________________________ 

I ettertid av denne meddelelsen har det kommet en dom på området som drøfter det nederlandske regelverk i forhold til konkurransereglene i fellesskapsretten. Konkret gjelder dommen identifisering og gjennomføring av tekniske kontroller på bruktimporterte kjøretøy. Dommen blir kort gjennomgått nedenfor:

Dom av 20. september 2007: EU-domstolens vurdering av hvorvidt det nederlandske regelverket er i tråd med fellesskapsretten når det gjelder identifisering og obligatorisk trafikksikkerhetstest/kjørbarhetstest forut for registrering av kjøretøy som tidligere har vært registrert i en annen medlemsstat (fortolkning av direktiv 96/96/EF og 1999/37/EF)- anerkjennelse av vognkort og trafikksikkerhetstester utført i andre medlemsstater. 

Ved import av kjøretøy fra andre medlemsland, krever nederlandske myndigheter at kjøretøyet fysisk fremstilles og at vognkort utstedt i et annet medlemsland forevises for identifisering av kjøretøyet, før kjøretøyet kan registreres. Domstolen fant ikke at nødvendigheten av at en importør av et kjøretøy må reise til en godkjenningsinstitusjon for å fysisk fremvise kjøretøyet, kostnadene ved selve identifikasjonskontrollen eller ventetiden som må påregnes i Nederland var handelshindrende.

Når det gjelder kjøretøy som er eldre enn 3 år og som tidligere har vært registrert i et annet medlemsland (og som har EU-typegodkjenning, nasjonal typegodkjenning eller enkeltgodkjenning fra et medlemsland, eller som tidligere har vært typegodkjent i Nederland), er det etter nederlandsk rett obligatorisk med kontroll/ettersyn av kjøretøyets generelle tilstand for å vurdere hvorvidt det er i tråd med gjeldende krav. Det må fremlegges vognkort og COC utstedt i et annet medlemsland, i tillegg til et godkjennings dokument eller tilsvarende, hvor det fremgår motorkraft, totalvekt og aksellast (dersom kjøretøyet ikke innehar EU-typegodkjenning). Denne delen av kontrollen innebærer en identifisering av kjøretøyet og undersøkelse av dokumentene som blir fremlagt.

Slik Vegdirektoratet forstår dommen, påstås ikke denne praksisen å være handelshindrende.

I tillegg blir det krevd at kjøretøy som er mer enn 3 år må gjennomgå en trafikksikkerhetskontroll før de blir registrert i Nederland, uten hensyn til om en tilsvarende test nylig har blitt gjennomført i landet hvor kjøretøyet tidligere var registrert.

For såvidt kontrollen blir utført i tillegg til trafikksikkerhetstester som nylig har blitt utført i et annet medlemsland, og denne testen ikke blir anerkjent, kan dette i henhold til Domstolen virke handelshindrende.

  Domstolen mener at hensynet til trafikksikkerhet og miljø vil kunne ivaretas på tilfredsstillende vis ved bruk av mindre restriktive midler, eksempelvis ved anerkjennelse av bevis på gjennomført trafikksikkerhetstest utstedt i annen medlemsstat, og ved samarbeid med de nederlandske toll myndigheter.   

-----

Det fremgår av direktiv 96/96/EF artikkel 5 at et medlemsland kan fremskynde tidspunktet for den første obligatoriske tekniske kontrollen og eventuelt underkaste kjøretøyet en kontroll før det registreres, forutsatt at testene ikke alt er dekket av tidligere utførte tester som kan dokumenteres. Det må imidlertid forutsettes at det skal skje en likebehandling av alle typer registrering enten det gjelder importerte kjøretøy eller kjøretøy som alt er registrert i landet, på bakgrunn av det som er sagt i den fortolkende meddelelsen som er referert ovenfor, og i dommen det er vist til.

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #25 på: Ti.,27,November,2012,08,40 »
Nytt svar fra mine kamerater...dette bare øker på med mer mer mer dokumentasjon.Er helt tydelig at denne biltypen ikke er ØNSKET!!!

Hei!

 

Heilt OK, du kan sende dokumentasjonen frå RSA til Førde trafikkstasjon, merk den med  Eg har sett av tid kl. 0830 torsdag 20 desember 2012.  Har du funne merkeplata med typegodkjenningsnummeret, fabrikant, chassisnr og tillatte vekter,  eller har du fått ny?  Merkeplate skal det faktisk vere på dette kjøretøyet.  Viss du ikkje har funne den eller det ikkje let seg gjere å få ny, så send meg ein (mail) søknad om dispensasjon frå kravet til merkeplate.  Viss du gjer det ganske så fort, kan eg sende den vidare til regionvegkontoret. 

 

 

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #26 på: Ti.,27,November,2012,10,36 »
snakket med svenske jeep impotøren der var det service en søt dame skulle kolla det her hjelpe til.Så regner med det løser seg dette til slutt, men må si jeg er sjokket over alt BT finner på nye dokumenter og ønsker hele veien...her er og svaret fra RSA teknisk som mener bestemt dette ikke er noe problem..

Hei,
 
Du får hente dokumentene og ta kontakt med trafikkstasjonen, får du ytterligere problemer skal jeg ta kontakt direkte med ansvarshavende på trafikkstasjonen, evt. VD.
 
Dette skal ikke være noe problem.

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #27 på: Ti.,27,November,2012,12,48 »
Sitter med alt av orginale dokumenter så den er grei bare kopier er på BT Førde

Stortinget helt stille det gidder ikke svare mer når jeg begynte sende mine bekymringer.Så lukter vel svidd der inne også...

Tatt vare på alt av kviteringer etc så de skal nok få regning på dette.

Er skremt over hele greia, er ikke annet enn trenering og bortforklaringer.

Kunne like godt skreve til meg med det samme SORRY DENNE BILTYPEN ER IKKE ØSNKET

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #28 på: Ti.,27,November,2012,12,50 »
Nytt svar fra mine venner, ser ut som han er i ferd med og kansje vedgå sine feil...men men referer ikke til en skit bare synser så er fin gjeng forholde seg til

Hei!

 Det skal eg gjere.  Det kjem ein frå regionvegkontoret her i morgon, eg skal drøfte det med han.  Vi ser det av og til er litt mangelfullt på dei amerikanske bilane, så det kan godt vere det du skriv er heilt riktig.  I dette tilfelle så må dei ha glippa ved første gangs registrering i Sverige.

Utlogget yamahamm

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
  • salangen troms jcn medlem nr:1108
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #29 på: On.,28,November,2012,10,14 »
min mening er att du er alt for tålmodig og snill med disse idiotene. gå til media med saken så blir det fortgang i saken.
aka crazymm
www.scooterforum.no
1993 Jeep grand cherokee 4,0l selec track
2" bb
khumo road venture mt
++++