Skrevet av Emne: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..  (Lest 9980 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« på: On.,14,November,2012,20,39 »
Da har jeg vært på statens vegvesen og forhåndsvist bilen før avgifts beregninger.Alt gjekk bra godtok alle labler og heldigvis fant jeg ramme nummer.

Så kom sjokket, bilen hadde ikke label som viste den var godkjent for Europa, godtok ikke det originale vognkortet fra Sverige samt orginal sals dokument fra jeep Sverige samt det 2 labler fra jeep USA som stod på bilen at den var for export marked.

Har en følelse av at det har fått føringer for og ikke godkjenne USA biler.Så nå er neste steg kontakte jeep importøren Norge få det til og hjelpe meg med dokumentasjon på type godkjenning av denne biltypen.

Mister litt motet av dette byråkrati landet...


Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #1 på: On.,14,November,2012,20,41 »
Du må ihvertfall gjøre det du kan for å unngå at den må tas inn på 1-15 regelen. Det ødelegger mye morro!

Håper importøren kan hjelpe!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #2 på: On.,14,November,2012,22,18 »
Satser på det ordner seg jeep importør Norge var positiv til og hjelpe med dokumentasjon.Skal bare være en enkel formalitet og få på plass.

EF-typegodkjenning er en felles godkjenningsordning innen EU- og EØS-området. Den er gyldig også i Norge. Kjøretøy som har EF-typegodkjenning og som er i original utførelse (ikke endret etter typegodkjenningen) anses som godkjent i Norge.
Kjøretøy som importeres av privatpersoner må fremstilles for enkeltgodkjenning før de kan registreres. Dette gjelder både ved import av nybil og ved bruktimport, uavhengig av om kjøretøyet er EF-typegodkjent.

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #3 på: To.,15,November,2012,11,44 »
Orginal label på a stolpe er der, men ikke noen e merker der.Men det står export lapper rundt omkring, samt jeg heldigvis fant ramme nummer og det to andre metall platene.Driver kontakter jeep Sverige nå samt jeep Norge.Og prøver få skrevet ut typegodkjennings skriv som er i henhold til europeisk godkjenning EF godkjenning.

Men frykter det ender opp med unntaks regel 1-15.Er ikke annet og si en håpløst byråkrati her til lands...

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #4 på: To.,15,November,2012,14,03 »
Label

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #5 på: To.,15,November,2012,14,09 »
Label 2


Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #6 på: To.,15,November,2012,18,38 »
Svenske papirer sier følgende typegodkjenninings nummer e11*93/81*0043*00

Miljøklasse 2 kravtilhørighet M1 avigiftskontrollspesifikasjon A386/96

Og merket belte


Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #7 på: To.,15,November,2012,18,44 »
Snakket med Drammen trafikk stasjon i dag og der ville det gjerne ha alle papirer og se på det, så kansje det løser seg, føler vel at det lokale gutta her på vegvesenet ikke helt vet hva det driver med...men lett skal det ikke være, sitter igjen med følelse av at det ikke er ønskelig med USA import av eldre biler.Bilen er eu godkjent og det sier papirer til jeep importør også er ingen gråsone import så med litt tid så skal nok dette gå fint tror jeg.Men service hjelp fra statlige organ det kan man bare glemme på vegvesenet.De tror synser mener og det får vi entusiaster lide av.

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #8 på: To.,15,November,2012,21,03 »
Jeg skal vente litt nå til jeg får ut litt dokumentasjon slå i bordet.Oppdaterer dere på forumet på det som hender i saken....Tror nok BT har lite fare med.Er mange som er på saken hjelper meg nå.TIl info snakket jeg med Amcar i dag der var det ikke mye hjelp få, eneste de sa bruk unntaks regel.

Takker for all støtte så langt.Den grønne Sahara skal nok å skilter etter vert!!!!!




Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #9 på: Fr.,16,November,2012,13,26 »
Da er papirer på veg fra RSA Teknisk avdeling så nå løser dette seg til slutt.Kostet noen lapper men valgte gjøre det, for unntaks regel var ikke tema godkjenne den som.

Utlogget Jeeb

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 112
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #10 på: Fr.,16,November,2012,15,14 »
Lykke til med dette!

Håper du gidder/orker å gjøre som Flintstone sier: send regning til disse j...ene som bruker makta si til å forsure hverdagen vår.
Kanskje om dette blir belyst i media, vil det skje forandringer?
Om ingen tør å gå videre med dette, vil bare etaten fortsette, og fortsette...
Blir så forbannet... >:(

« Siste redigering: Fr.,16,November,2012,15,17 av Jeeb »
Jan Erik
1995 Grand Cherokee Limited 5,2L - 242 transfer
Ex. 1998 TJ 4,0L Sahara

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #11 på: Fr.,16,November,2012,16,04 »
Ja som flintstone sier er bare sende regning, men er nok ikke så enkelt , Rsa teknisk sa at det måtte utstede komplett data på hele bilen for at jeg skulle få dette til uten ta den på unntaks regel.Så begynne sende regning det funker nok dårlig.Problemet er at det ikke står noen steder den e godkjenningen som vognkortet vise til, er ofte slurv fra importøren at det ikke er slått inn merket noen steder.en lang label med masse nummer er nok desverre ikke nok.Samme sa det på Amcar i trondheim også.En ting og merke seg er at hadde vi vært i Eu hadde dette sklidd rett igjennom.Men vi skal jo følle Eu EØS standard men det funker ikke...

Nå er jeepen nyvasket og parkert for 4 uker skal på jobb så satser på få skilter på plass til jul.

Kommer til sende inn papirer fra Rsa til BT så regner med de hører fra seg når de har tygd på den.

Oppdaterer når det hender noe nytt.

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #12 på: Ti.,20,November,2012,08,09 »
Da har jeg skrevt til vår kjære venn på Stortinget så får vi se om de gidder svare meg...

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #13 på: Ti.,20,November,2012,12,39 »
Kenneth Svendsen er en bra kar som forstår disse problemene. Han har flere gromme vogner.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget laloba

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Registrering av import Sahara ikke helt enkelt..
« Svar #14 på: On.,21,November,2012,19,37 »
Ser ut som dette kan løse seg nå, men jubelen tar jeg ikke enda.Her kommer i alle fallsvaret fra statens vegvesen så har noe skriftleg på bordet!!!

Hei!
 
Vi har sjekket dokumentasjonen og mangler klistrelapp/dokumentasjon som sier at bilen fullt ut er EU-typegodkjent eller produsert med europeiske spesifikasjoner. Norsk importør av JEEP har heller ikke dokumentert dette. I Sverige har bilen blitt registrert opp mot en  EU-typegodkjenning.
 
Vi fikk ny kjøretøyforskrift og direktiv 2007/46/EF ble implementert i Norge 15.september 2012 og denne sier bl.a. i §§9 og 10:
 
Bil og tilhenger til bil som er godkjent i annet EØS-land etter dette landets nasjonale regelverk og som importeres uendret til Norge skal ikke underlegges ny kontroll eller krav om ny dokumentasjon av forhold som tidligere er dokumentert og godkjent.
 
Med bakgrunn i dette vil bilen kunne vises på enhver trafikkstasjon for kontroll og evnt.godkjenning.
 
Du kan sikkert avtale med Førde og vise bilen der, du kan henvise til denne mailen, selv om jeg ikke har noe myndighet til å si hva de skal gjøre.  De vurderer dette selv.
 
Ha en fin dag videre!



Med hilsen
Pål Erik Westeng