Skrevet av Emne: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ  (Lest 8137 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #30 på: Fr.,18,Mai,2012,00,19 »
Alt som er mer enn 5% over orginal dekkdimensjon må vises og godkjennes hos BT. 32"x11,5" er det største det finnes felger med papirer til for TJ. Dette  er mye mer enn 5% over så det må vises, godkjennes og inskrives i vognkortet for at du skal kunne kjøre lovlig med det.
Slik jeg har fostått det er det så godt som umulig å få godkjendt noe som helst uten dokumentasjon fra uavhengig laburatorium som for eksempel tuv.

Altså: du må kjøpe felger MED tuv pappirer som sier at du kan benyte 32"x11.5" på Jeep TJ, vise dette på BT og forhåpentligvis få det godkjend og innskrevet i vognkortet.
Har du for eksempel hevesett på bilen må papirene på felgene også tillate akkurat det hevesettet du har.

Nå er det oså slik att etter at kjøretøyforskriftene ble endret i 2011 er det ikke lenger noe som sier at du har krav på gorkjenning selv om du har papirer. Eneste mulighet er at BT invilger unntak fra kjøretøyforskriften. dette kan altså BT gjøre men er ikke pliktig til det.  Alt kommer desverre ann på hven du prater med og om kontrolløren har en god eller dårlig dag.

Folkens.. arester meg om jeg tar feil men ifm. kjøp av felger var det dette jeg ble fortalt.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Vikingsson

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #31 på: Sø.,20,Mai,2012,12,22 »
Finns det ingen privat person som leier ut  dekk i olika storlekar tex 32"  med TUV för några dagar så man kan sticka inom BT och försöka få det godkänt?
Eller är det så att varje TUV dokument har sitt specifika  och bara kan brukes 1 gång?

Alla regler runt däck storlek tar ju helt av hos BT. TUV papper skulle enligt mig inte vara nödvändigt så länge man köper felg från känd producent.

Någon som leier ut dekk?