Skrevet av Emne: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ  (Lest 8139 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #15 på: To., 3,Mai,2012,22,04 »
Vent med å innstallere motorløftet til du er sikker på at du trenger det. 2,5L motor med manuell kasse og 2" fjærløft trenger sjelden mortorløft.

Vil det si at om man velger, la oss si 1-2" fjærløft, ikke trenger å gjøre noe som helt med hverken drivlinje, motor eller andre ting for den slags skyld..?

Har lagt merke til at det er delte meninger om akkuratt dette emnet. På jeepforum.com har leg lest flere steder at man har gjort dette løftet uten problemer...  Noen tanker/erfaringer folkens?  ???

Som du selv sier, det er delte meninger rundt dette og mye skyldes at folk har forskjellige erfaringer. Det er derfor jeg ikke avviser motorløft, men ber deg vente og se om det er nødvendig. Jeg har selv 2" fjærløft uten at jeg behøvde å gjøre noe med drivlinjen.
Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #16 på: Fr., 4,Mai,2012,10,51 »
Det er som sagt ikke helt sikkert at du får følbare vibrasjoner med 2" fjørløft, men du endrer vinkel på drivlinjen til en vinkel som ikke er bra for kryssene og lagere. Et motorløft fikser mye av dette for en billig penge og noen timers jobb. Senking av transfer gjør også en god jobb, men jeg fatter ikke hvorfor man skal senke buken på bilen når man vil heve bilen????

Jeg vil grovt anslå at 70% av bilene får følbar vibrasjon med 2" heving. 100% av bilene får feil vinkel på drivlinjen som igjen forkorter levetiden på slitedeler.

Men man står alltid fritt til å velge selv.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #17 på: Fr., 4,Mai,2012,12,20 »
Sye kit og tummy tucker

http://www.quadratec.com/products/16500_108_07.htm

Står i alle fall på ønskelista mi ;D
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #18 på: Fr., 4,Mai,2012,16,14 »
Vent med å innstallere motorløftet til du er sikker på at du trenger det. 2,5L motor med manuell kasse og 2" fjærløft trenger sjelden mortorløft.

Vil det si at om man velger, la oss si 1-2" fjærløft, ikke trenger å gjøre noe som helt med hverken drivlinje, motor eller andre ting for den slags skyld..?

Har lagt merke til at det er delte meninger om akkuratt dette emnet. På jeepforum.com har leg lest flere steder at man har gjort dette løftet uten problemer...  Noen tanker/erfaringer folkens?  ???

Som du selv sier, det er delte meninger rundt dette og mye skyldes at folk har forskjellige erfaringer. Det er derfor jeg ikke avviser motorløft, men ber deg vente og se om det er nødvendig. Jeg har selv 2" fjærløft uten at jeg behøvde å gjøre noe med drivlinjen.

Jeg lurer også på å løfte 2". Hva har du satt på, og har du noen bilder så jeg kan se ann høyden..? Har rød tj jeg og:D flame red;)


Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #19 på: Fr., 4,Mai,2012,20,42 »
Her er et bilde med 2" Procomp og 31" dekk:

Her har jeg ikke gjort noe med drivlinja og kjørte med dette oppsettet i 2 år.
Har siden den gang montert 2" bl og satt på 35" dekk:


Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #20 på: Lø., 5,Mai,2012,11,17 »
Her er et bilde med 2" Procomp og 31" dekk:
[img]
Her har jeg ikke gjort noe med drivlinja og kjørte med dette oppsettet i 2 år.
Har siden den gang montert 2" bl og satt på 35" dekk:
[img]



Det så bra ut ;D Har tenkt å heve 2" men jeg har 30" hjul. Lurer på om kanskje hjula da ser litt små ut med 2" løft.. Noen formening?

4 liter du har eller..?

Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #21 på: Lø., 5,Mai,2012,12,01 »
Jeg synes at 31" passet veldig bra til 2" løft. Har ingen formening om 30" dekk og 2" løft. Søk litt etter bilder på nett og se hva du finner der.
Ha 4 liter, men den står i en garasje... Kun 2.5L som sveiver dekka for øyeblikket.
Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #22 på: Lø., 5,Mai,2012,21,56 »
Jeg synes at 31" passet veldig bra til 2" løft. Har ingen formening om 30" dekk og 2" løft. Søk litt etter bilder på nett og se hva du finner der.
Ha 4 liter, men den står i en garasje... Kun 2.5L som sveiver dekka for øyeblikket.

Er vel ikke det så morro å dra de svære hjula med 2,5 l vel..  :P  Takk for svar ;)

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #23 på: Lø., 5,Mai,2012,22,02 »
Gikk greit å dra 36" Irok hjul med 2.5l så lenge utvekkslingen i akslene var tilpasset...! Noen racerbil var det ikke, men så er jo ikke Wrangleren noe mer aerodynamisk enn en murstein heller...?

Men det ble bedre når han fikk 4 sylindre til ;-)
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Moose

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 68
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #24 på: Lø., 5,Mai,2012,22,11 »
Savner et element i denne "større hjul og heve" diskusjonen og det er omdreving av diffene. 2,5l TJene er i utgangspunktet høyt giret og med 32" kan du glemme 5. giret  og du får en dau bil. Omdreving koster noen kroner,så ta dette med i "regnestykket". Lykke til.

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #25 på: Lø., 5,Mai,2012,22,23 »
Ikke for å stjele tråden.
Men, Stein-K er det gunstig med 36" dekk kontra 35" dekk,  eller blir det ugunstig (tenker primært offroad kjøringen). 
Min er nå heisa 6" og snart har den en 4.0l. Nå har jeg godkjente 32" som jeg uansett må spare på for lovlig kjøring, men det ser jo ikke akkurat bra ut med 32"dekk og 4+2" helsing.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #26 på: Lø., 5,Mai,2012,22,57 »
36" kontra 35" utgjør ikke så mye annet enn flyte evnen på snø. Dog henger det sammen med bredden. Jeg har 13,5" mens 35" stort sett kommer i 12,5" bredde.

Men 35" ( og 37" ) finnes i utall av dekk varianter og leverandører mens 36" kun finnes i 3-4 varianter..... Så jeg ville ikke vurdert 36" igjen.

En annen ting. Når bilen min var "liten" ( 4" heving og 33" ) så kom jeg opp flere steder som jeg sliter med idag. Bilen er for høy og tipper bakover.....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #27 på: Lø., 5,Mai,2012,23,44 »
Mye vil ha mer, ikke så lett å styre seg når man først har blitt bitt av denne Jeep basillen :)
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #28 på: Sø., 6,Mai,2012,11,07 »
Jeg har 30" hjul på bilen, noen sjanse for å få dette godkjent hos BT på helt original bil..? Hjula stikker bitte litt utafor skjermbredderne. Hvordan går jeg frem da..? Noen som har erfaring..

Slik ser bilen ut:




Utlogget Vikingsson

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #29 på: To.,17,Mai,2012,10,37 »
Till Vrom

Har du kollat upp om det är 32" x 11.5 däck på 15" fälg som är de största man kan ha på en TJ utan att visa upp och få godkänt hos BT?
Det är kanon bra om det är så.
« Siste redigering: To.,17,Mai,2012,10,43 av Vikingsson »