Skrevet av Emne: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ  (Lest 8138 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Vrom

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Heisann,

Jeg driver å forsker litt før jeg skal kjøpe meg en TJ. Vil kjøpe en standard version, for så å heve den og sette på større hjul. Har da i den forbindelsen lest mye og tenkt enda mer.... Vil ha så store hjul jeg kan, men fortsatt godkjent av Biltilsynet. Alt skal vel egentlig bli godkjent av biltilsynet....
Bilen kommer nok til å bli kjørt mest på vei.

Her er løsningen jeg har kommet frem til, vil gjerne ha noen kloke innspill  ;D

Hjul: 32x11,5 (ville egentlig ha 33" men det er vel max 32" på TJ)
Heving: ProComp 2" eller OME 2"
Bodylift 2".

Så egentlig for meg å heve den med 2" bodylift + 2" fjærsett, Det er kun 2"ProComp+ 2"bodylift som blir godkjent. IKKE godkjent med 2"bodylift + 2" OME.
Så mitt spørsmål er vel egentlig: Trenger eller burde jeg heve den med både 2" ProComp og 2"Bodylift? Vil jeg da måtte gjøre mye annet med bilen også, eller burde jeg kun heve den med 2" ProComp? Trenger vel ikke gjøre noe spes mer om jeg kun hever den med 2" fjærsett? Og hvordan vil dette evt se ut?



Ser forøvrig på http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34591181, noen som har noen formeninger om denne?

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Bilen du linker til selges av medlem på forumet som kaller seg Flintstone. Handler du denne vil du mest sannsyneligvis også få med mye gode råd og veiledning videre. Jeg har sett bilen og den ser veldig hel og pen ut. Men jeg har ikke inspisert den med lupe.

Når det gjelder det videre oppsettet ditt, så vil det estetisk se best ut med 2" fjørløft og 1" bodylift. Økonomisk og kjøremessig, så ville jeg valgt kun 2" bodylift med 32" hjul.

Emu settet til Tj er veldig mykt. Du må isåfall velge det stiveste settet! ProComp sitt bør du velge på den mykere siden, evnt med justerbare dempere.

2" fjørløft vil mest sannsyneligvis gi deg problemer med drivlinjen. Da må du velge en av tre muligheter.

- 1" motorløft til kanskje tusenlappen.

- 1" senkesett til transferkassa. Følger med hevesettet, men da går vinningen litt opp i spinningen mtp hevingen...

- SYE Kit ombygging av transfer samt ny mellomaksel bak. Dyrt men ordentlig.

Her ville jeg valgt 1" motorløft hvis det ble et problem. Ikke monter senkesettet for transfer før du får sjekket om du får vibrasjoner.

Lykke til.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Vrom

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Ok, Er vel egentlig det estestiske jeg er på jakt etter. Så med kombinasjonen 2"fjærløft og 1"bodylift burde jeg kjøpe et SYE kit, eller holder det med å bruke 1" motorløft?

Regner med at bilen jeg sikler litt på er tatt godt vare på om det er en herfra ja ;D

Og noen som har erfaring med barn i baksetet på en TJ, får vel ikke nakkestøtter til baksetene?

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Det holder helt fint med motorløft og det er det jeg ville ha gjort. Det beste er SYE, men det er litt overkill på 2" og koster masse penger. Senke transferen funker også, men hva er da vitsen med å heve front og bak når man må senke midten......

Motorløft gir best resultat til en hyggelig penge!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Vrom

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Tusen takk Stein,

Da er det nok 2" fjærløft og 1"bodylift med 1"motorløft og 32"x11,5" hjul jeg kommer til å gå for. Og selvfølgelig nye skjermbreddere da...
Da er det bare å finne seg en fin bil som utgangspunkt, og se etter bakseter med nakkestøtter om det finnes og overtale kona om at Wrangler TJ er den perfekte arbeidsbil med plass til barn i baksete.
Er nok det siste som blir det verste  ;D

Får vel legge ut før og etter bilde når/hvis den tid kommer.
« Siste redigering: On., 2,Mai,2012,22,20 av Vrom »

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Tror du sliter med å finne baksete med nakkestøtter. Har ikke sett det noen gang. Men det kan jo hende en eller annen har laget til noe der??

Regner med at du har lest FAQ ombygging som ligger øverst under TJ trådene!?!
« Siste redigering: To., 3,Mai,2012,08,56 av Stein-K »
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Vrom

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Tror du sliter med å finne baksete med nakkestøtter. Har ikke sett det noen gang. Men det kan jo hende en eller annen har laget til noe der??

Regner med at du har lest FAQ ombygging som ligger øverst under TJ trådene!?!

Det har jeg, var bare litt usikker på kombinasjon bodylift/fjærløft. Meget bra forklart i FAQ og her BTW, takker og bukker

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Quadratec.com selger baksetet med nakkestøtte til TJ,  Har kjøpt en del andre ting fra de og er veldig fornøyd...

Barn elsker Wrangler med store hjul 8), har små barn selv som digger bilen ;D
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Jeg har bakseter med nakkestøtte! :)
Eller altså, nakkestøtte og nakkestøtte. For meg så er det strengt tatt skulderstøtte, men de bygger uansett mer oppover enn originalsetet, så det nok hakket hvassere. Jeg er hvertfall ganske så fornøyd. Eneste aberet er at du ikke kan bruke de originale låsedingsene for å holde setet nede, men du skrur inn et nytt festepunkt midt i "bagasjerommet" som man låser setet ned med en krok. Litt upraktisk når setet er ute, men ikke helt håpløst. Lykke til!  :)

Link her: http://www.jeep4x4center.com/bestop/seats/fold-tumble-vinyl-39435.htm
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Vrom

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 6
Jeg har bakseter med nakkestøtte! :)
Eller altså, nakkestøtte og nakkestøtte. For meg så er det strengt tatt skulderstøtte, men de bygger uansett mer oppover enn originalsetet, så det nok hakket hvassere. Jeg er hvertfall ganske så fornøyd. Eneste aberet er at du ikke kan bruke de originale låsedingsene for å holde setet nede, men du skrur inn et nytt festepunkt midt i "bagasjerommet" som man låser setet ned med en krok. Litt upraktisk når setet er ute, men ikke helt håpløst. Lykke til!  :)

Link her: http://www.jeep4x4center.com/bestop/seats/fold-tumble-vinyl-39435.htm

De var jo genialle, regner med at disse er perfakte til barn i baksete som akkurat har vokst ut av barneseter.

Utlogget Propellue

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 123
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #10 på: To., 3,Mai,2012,16,42 »
Slettes ikke umulig det. Vil anbefale deg å kjøpe disse i samme slengen da: http://www.jeep4x4center.com/rear-seat-belt-3-point-retractable-pair-black-belttj2-black.html   pga. dobbelspenna i midten. De kommer i en haug med forskjellige farger, og har 209/302 FMVSS-godkjenning. Dvs. ingen problemer med godkjenning hos bt.

Det er faktisk overraskende behagelig å sitte i baksetet der syns jeg. Men du må huske at du må velge mellom passasjerer i baksetet, og bagasjen til pasasjerene som skulle ha sittet i baksetet. Begge deler går ikke. ;)
- "Har du bil?"

- "Nei, jeg har jeep."

Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #11 på: To., 3,Mai,2012,18,02 »
Vent med å innstallere motorløftet til du er sikker på at du trenger det. 2,5L motor med manuell kasse og 2" fjærløft trenger sjelden mortorløft.
Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #12 på: To., 3,Mai,2012,20,00 »
Vent med å innstallere motorløftet til du er sikker på at du trenger det. 2,5L motor med manuell kasse og 2" fjærløft trenger sjelden mortorløft.

Vil det si at om man velger, la oss si 1-2" fjærløft, ikke trenger å gjøre noe som helt med hverken drivlinje, motor eller andre ting for den slags skyld..?

Har lagt merke til at det er delte meninger om akkuratt dette emnet. På jeepforum.com har leg lest flere steder at man har gjort dette løftet uten problemer...  Noen tanker/erfaringer folkens?  ???

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #13 på: To., 3,Mai,2012,20,52 »
Forum generelt må man ta med en klype salt, mange meninger. Det som er sikkert er at man endrer geometrien i fjærsystemet som jeep har brukt mye tid og kloke hoder for å få dette til å fungere best mulig til en billigst mulig produksjons pris.

Rubicon versjonen har sye kit fordi den er høyere og derfor fungerer sye kit bedre.

Du vil uansett få en bedre geometri ved å velge sye, men er det nødvendig? I det lange løp vil dette spare drevet i bakakslingen din. Da snakker vi om mange år, min har begynt å føle det etter 7år med 2" løft og transferkasse senking. Andre vil kanskje ikke merke det før etter 50 år, noen vil kansje merke vibrasjoner med en gang. Derfor er det mange meninger om sye kit
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Trenger litt hjelp/meninger med heving og større hjul til TJ
« Svar #14 på: To., 3,Mai,2012,20,55 »
He he. Selv har jeg både motorløft, transfersenk og sye-kit.  Kanskje litt overkill men når utgangsakselen på transferen var bøyd så skiftet jeg like gjerne til sye.  Så nå fjerner jeg kanskje Transfersenkinga snart.

Men den skal ikke ha vibrert noe før heller. (2,5" Old Man Emu)
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)