Skrevet av Emne: Pitman arm  (Lest 7067 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Pitman arm
« på: Lø.,21,April,2007,15,11 »
Tenkte jeg skulle bytte pakningene rundt utgående akslig fra styresnekken i dag, og så for meg at det skulle være en enkel jobb, men kom til pkt. 2 I FSM: remove pitman arm.
Har den kraftigste avtrekkern fra Biltema, men problemet er at den bare sklir av. Tenkte jeg skulle lage meg en sak som jeg kunne stramme rundt endene på avtrekkern slik at di ikke skilte seg under press...men tenkte jeg kunne legge ut en tråd om noen hadde noen tips å komme med til hvor man kan få en avtrekker som takler oppgaven, eventuelt andre måter å komme seg rundt problemet på. (helst uten bruk av vinkelsliper)
Vil ikke varme området for mye med tanke på at pakningene rundt akslingen kan smelte og bli vanskelig å få ut...

Noen som har gjort denne jobben før og kan komme med noe input?


-97 TJ

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Pitman arm
« Svar #1 på: Lø.,21,April,2007,15,23 »
skulle gjerne hatt en slik...noen som vet om mekonomen/bilxtra/biltema har slike? eller noen andre?

(bildet er lånt fra http://www.stu-offroad.com/)
-97 TJ

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Pitman arm
« Svar #2 på: Lø.,21,April,2007,16,24 »
Se i min garasje hva jeg måtte gjøre.... Bruk vinkelsliper, men vær forsiktig når du nærmer deg midten. Etter du har kappet pitman armen bruker du et spett eller noe for å bende den opp. Det var litt jobb, men det gikk greit.

Red; leste litt dårlig her (har datteren min på armen ;P). Kort sagt, jeg ble nødt til å skjære den av....
« Siste redigering: Lø.,21,April,2007,16,26 av Jan-Erik »
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Pitman arm
« Svar #3 på: Lø.,21,April,2007,16,28 »
Se i min garasje hva jeg måtte gjøre.... Bruk vinkelsliper, men vær forsiktig når du nærmer deg midten. Etter du har kappet pitman armen bruker du et spett eller noe for å bende den opp. Det var litt jobb, men det gikk greit.

Red; leste litt dårlig her (har datteren min på armen ;P). Kort sagt, jeg ble nødt til å skjære den av....


Skulle tro det var mulig å løsne den med rette verktøyet....fant en slik som på bildet på e-bay...men blir vel en stund til jeg får gjort jobben da... Skulle gjerne hatt en "autozone" i Norge...
-97 TJ

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Pitman arm
« Svar #4 på: Lø.,21,April,2007,16,29 »
Den puller'en som fungerte best for meg, har i stedet for to armer, en halvmåneformet fot. Prøvde først med en med to armer, men armene glapp med en gang man dro til. Prøvde også å holde armene på plass med en stoooor rørtang, uten at det hjalp.
Da jeg fikk den med halvmåneformet fot, fikk jeg pitman armen av på 5 min.

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Pitman arm
« Svar #5 på: Lø.,21,April,2007,16,44 »
Den puller'en som fungerte best for meg, har i stedet for to armer, en halvmåneformet fot. Prøvde først med en med to armer, men armene glapp med en gang man dro til. Prøvde også å holde armene på plass med en stoooor rørtang, uten at det hjalp.
Da jeg fikk den med halvmåneformet fot, fikk jeg pitman armen av på 5 min.

Hvor fikk du tak i den?
-97 TJ

Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Pitman arm
« Svar #6 på: Lø.,21,April,2007,16,54 »
Når eg ikke fikk min av brukte eg en jekkestropp, det fungerte utmerket.

skal gå å ta noen bilder,


« Siste redigering: Lø.,21,April,2007,17,00 av Bjørn B »

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Pitman arm
« Svar #7 på: Lø.,21,April,2007,17,25 »
Når eg ikke fikk min av brukte eg en jekkestropp, det fungerte utmerket.

skal gå å ta noen bilder,

Flott....dette skal jeg virkelig prøve....i morgen... :D
-97 TJ

Utlogget Bjørn B

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 78
Sv: Pitman arm
« Svar #8 på: Lø.,21,April,2007,17,30 »
Spray godt inn med rustoppløser eller 565 i kveld, det vil nok hjelpe å løsne eventuelt rust som har lagt seg i mellom. når du strammer til kan du banke forsiktig på pitman armen etter hvert som du trekker til

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Pitman arm
« Svar #9 på: Lø.,21,April,2007,17,45 »
Spray godt inn med rustoppløser eller 565 i kveld, det vil nok hjelpe å løsne eventuelt rust som har lagt seg i mellom. når du strammer til kan du banke forsiktig på pitman armen etter hvert som du trekker til

Har allerede dynket det i rustløser...ellers har det vært rimelig oljevått der siste året pga lekkasjen i styresnekken...ser ikke så verst ut når det gjelder rust..


Lurer fortsatt på om det kan være butikker i Norge som selger det verktøyet som er vist på bildet i begynnelsen av tråden....


Takk for tipsene så langt!
« Siste redigering: Lø.,21,April,2007,17,47 av omgtkk »
-97 TJ

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Pitman arm
« Svar #10 på: Lø.,21,April,2007,18,09 »
Det er ikke mange jeg kjenner til som har fått den av på en TJ uten å ødelegge den totalt. Kommer faktisk ikke på noen....

Jeg begynte også med noe dårlige Biltema avdragere, de båre "åpnet" seg og knakk. Så gikk jeg over til skikkelige avdragere med låsing av armene. strammet så hardt til at gjengene røyk på avdrageren...

Fikk låne en avdrager for lastebiler. Måtte jekke op fronten på bilen for å få avdrageren under ( 4" og 33" ). Dro til det jeg klarte med latmannsarmen og beynte å banke på motsatt side av armen. Etter tredje slaget smalt det i gulvet. Avdrageren og pitmanarmen kom av i sånn fart at det ble et godt hakk i betongen!!! Armen var helt deformert!!

Hadde hele Jeepen vært så solid og sitti så godt sammen, hadde ingenting noengang gått i stykker :D
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Pitman arm
« Svar #11 på: Lø.,21,April,2007,18,38 »
Det er ikke mange jeg kjenner til som har fått den av på en TJ uten å ødelegge den totalt. Kommer faktisk ikke på noen....

Jeg begynte også med noe dårlige Biltema avdragere, de båre "åpnet" seg og knakk. Så gikk jeg over til skikkelige avdragere med låsing av armene. strammet så hardt til at gjengene røyk på avdrageren...

Fikk låne en avdrager for lastebiler. Måtte jekke op fronten på bilen for å få avdrageren under ( 4" og 33" ). Dro til det jeg klarte med latmannsarmen og beynte å banke på motsatt side av armen. Etter tredje slaget smalt det i gulvet. Avdrageren og pitmanarmen kom av i sånn fart at det ble et godt hakk i betongen!!! Armen var helt deformert!!

Hadde hele Jeepen vært så solid og sitti så godt sammen, hadde ingenting noengang gått i stykker :D


Hehe, det hørtest virkelig ikke bra ut. Noen erfaring med å varme den da? har brenner som jeg evt. kan varme med for å prøve.


-97 TJ

renegade

  • Gjest
Sv: Pitman arm
« Svar #12 på: Lø.,21,April,2007,21,18 »
Spray godt inn med rustoppløser eller 565 i kveld, det vil nok hjelpe å løsne eventuelt rust som har lagt seg i mellom. når du strammer til kan du banke forsiktig på pitman armen etter hvert som du trekker til

Har allerede dynket det i rustløser...ellers har det vært rimelig oljevått der siste året pga lekkasjen i styresnekken...ser ikke så verst ut når det gjelder rust..


Lurer fortsatt på om det kan være butikker i Norge som selger det verktøyet som er vist på bildet i begynnelsen av tråden....


Takk for tipsene så langt!

Hadde du vært i nærheten av Tønsberg, så skulle du fått lånt min...
Og nei, jeg kjøpte ikke min i Gnore, kommer nok fra USA.
Tror jeg kjøpte den på JC Whitney.


Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Pitman arm
« Svar #13 på: Lø.,21,April,2007,22,34 »
Sitat
Hvor fikk du tak i den?
Skrevet:: I dag kl. 04:29 Skrevet av: Sætre 

Jeg fikk lånt den på et lokalt verksted, men jeg har sett lignende avdragere i vanlige verktøybutikker.
Den ligner mest på en litt stor endeledds avdrager.

Utlogget Per Yngve Berg

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 100
Sv: Pitman arm
« Svar #14 på: Sø.,22,April,2007,14,22 »
Etter tredje slaget smalt det i gulvet. Avdrageren og pitmanarmen kom av i sånn fart at det ble et godt hakk i betongen!!! Armen var helt deformert!!

La mutteren sitte igjen på de ytterste gjengene. Da slipper man at det faller i gulvet når det løsner.
1997 TJ 2,5 liter