På luftinntaket, så går det et gummirør fra en svart plastboks. Jeg tror røret kalles "CCV Tube"
Hva gjør dette røret egentlig? Og hva gjør den svarte boksen? Jeg har sett noen bilder av wranglere uten boks, hvor luftinntaket bare går fra luftfilteret til motoren, og CCV røret går rett inn i dette.
Og på eksosanlegget, så sitter det en tilkobling nede ved katalysatoren, hva er dette? En luftstrøm/temperatur måler? Hva styrer denne?
CCV, CrankCase Ventilation. Har du tenkt på hva som skjer *under* stemplene når de går opp/ned ?
Nå skal jeg med en gang si, at som regel så går et stempel ned, samtidig med at et annet går opp, så trykket blir stort sett lik null. Men hva hadde skjedd om det ikke var slik ? Da vil det kunne bli overtrykk i blokka, og det vil ut et eller annet sted...
CCV'en er lufting fra blokka slik at det ikke blir trykk i blokka.
På gamle biler, så gikk det rett i luftfilteret, på innsiden av filteret.
På moderne biler (fra rundt 70-80 tallet ?), så kom det en beholder som skulle samle opp denne oljedampen, og først sende den inn i motorn når motorn ble varm.
Hvis du tar en titt på haynes manualen din, så vil du finne utmerkede skisser & forklaringer der.
Sitter den på røret ned til katalysatoren, eller sitter den i eller rett etter katalysatoren ?
Den første er viktig, det er oksygen sensoren som styrer motor'n din når du daffer av gårde i jevn fart.
Den andre er ikke så viktig, selv om det er noen som mener at den kan påvirke motorn. Jeg mener at den ikke skal påvirke motor'n, men den vil kunne sette Check engine lampa. Det er den andre oksygen sensor'n. SVJV så har den kun funksjonen å måle forskjellen fra den første sensor'n. Dette for å kunne sjekke ut at katalysatoren funker som den skal. Denne siste sensorn kan fakes ved å kjøpe en liten dings som du plugger inn isteden for sensor'n.
OBS ! har ikke prøvde dette selv, så YMMV osv.