Skrevet av Emne: FauxPas' 1000 spørsmålstråd  (Lest 9781 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #30 på: To.,26,April,2007,21,07 »
Noen som har noe erfaring fra Quadratec?
Syntes de hadde så mye fint, og var ganske billig.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

renegade

  • Gjest
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #31 på: To.,26,April,2007,21,12 »
Noen som har noe erfaring fra Quadratec?
Syntes de hadde så mye fint, og var ganske billig.

Ved siden av 4wd er vel det den sjappa som mange handler fra.
Ingern erfaring selv.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #32 på: To.,26,April,2007,22,35 »
Sitat
Noen som har noe erfaring fra Quadratec?
Syntes de hadde så mye fint, og var ganske billig.

Ja, jeg har bestilt tepper, hengsler, skjermbreddere, vinsj, vinsj plate, grille guard + sikkert noe mer småtteri. Har hatt veldig god erfaring med Quadratec, og jeg kommer til å benytte dem igjen.

Det som er greit er at du legger inn en bestilling sammen kortnr etc. Så får du en mail av dem med total sum inkl frakt som du da må bekrefte eller avkrefte. De trekker ingen ting fra kontoen din før du har besvart denne mailen.

Det som kanskje er litt dumt er at du er nødt til å legge inn en bestilling for å få hvite hva frakten kommer på. Det hjelper ikke å sende dem en mail og spørre. Men, om / når du sender dem mail får du raskt svar.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #33 på: Sø.,29,April,2007,08,10 »
Hvorfor merkes egentlig dumper så veldig godt i en Wrangler?
Jeg trodde at med mye dempere og store dekk, så skulle dumper gå som en lek.

Mulig det bare er min som er sånn, det plager meg ikke. Men jeg har en kompis som gjerne blir bilsyk i den bilen hehe. Hans synes det er mye sideveis risting.

Kan tildels være enig i det, merker alle dumper mye bedre enn i f.eks. hiacen min.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #34 på: Sø.,29,April,2007,10,00 »
Hvorfor merkes egentlig dumper så veldig godt i en Wrangler?
Jeg trodde at med mye dempere og store dekk, så skulle dumper gå som en lek.

Mulig det bare er min som er sånn, det plager meg ikke. Men jeg har en kompis som gjerne blir bilsyk i den bilen hehe. Hans synes det er mye sideveis risting.

Kan tildels være enig i det, merker alle dumper mye bedre enn i f.eks. hiacen min.
Har mye å si at "armene" på TJ er veldig korte. Om du ønsker"komfort" så er veien å gå long arm suspension. Dette gjør bevegelsene i fjæringen mye mer behagelig.Har ikke selv kjørt en TJ med et sånt system,men det sier egentlig seg selv. Kratf ganger arm..... :)

renegade

  • Gjest
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #35 på: Sø.,29,April,2007,13,21 »
Hvorfor merkes egentlig dumper så veldig godt i en Wrangler?
Jeg trodde at med mye dempere og store dekk, så skulle dumper gå som en lek.

Mulig det bare er min som er sånn, det plager meg ikke. Men jeg har en kompis som gjerne blir bilsyk i den bilen hehe. Hans synes det er mye sideveis risting.

Kan tildels være enig i det, merker alle dumper mye bedre enn i f.eks. hiacen min.
Har mye å si at "armene" på TJ er veldig korte. Om du ønsker"komfort" så er veien å gå long arm suspension. Dette gjør bevegelsene i fjæringen mye mer behagelig.Har ikke selv kjørt en TJ med et sånt system,men det sier egentlig seg selv. Kratf ganger arm..... :)

Nja, også må en huske på at ufjæret vekt er sikkert på borti 100 kg pr. aksel...
Det gjør ikke akkurat situasjonen bedre.
Og kort akselavstand er vel heller ikke positivt.

Men du verden så *morsomt* det er...


Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #36 på: Ma.,30,April,2007,17,49 »
På luftinntaket, så går det et gummirør fra en svart plastboks. Jeg tror røret kalles "CCV Tube"
Hva gjør dette røret egentlig? Og hva gjør den svarte boksen? Jeg har sett noen bilder av wranglere uten boks, hvor luftinntaket bare går fra luftfilteret til motoren, og CCV røret går rett inn i dette.

Og på eksosanlegget, så sitter det en tilkobling nede ved katalysatoren, hva er dette? En luftstrøm/temperatur måler? Hva styrer denne?



Og eeen ting til, nå har jeg bestilt noen småting fra quadratech, men på status står det "waiting for customer". Jeg så ingen svarelink på mailen jeg fikk fra dem, så jeg tenkte at jeg bare måtte sende den tilbake, men det har ikke skjedd noe.  ???
« Siste redigering: Ma.,30,April,2007,17,51 av FauxPas »
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #37 på: Ma.,30,April,2007,19,38 »
Sitat
Og eeen ting til, nå har jeg bestilt noen småting fra quadratech, men på status står det "waiting for customer". Jeg så ingen svarelink på mailen jeg fikk fra dem, så jeg tenkte at jeg bare måtte sende den tilbake, men det har ikke skjedd noe.  Hæ

Du må besvare mailen og skrive noe sånt som: "I hearby confirm this order".

Dersom det står "Waiting for customer" i flere dager, slå på tråden til dem og oppgi ordrenr. Da "løsgir" de ordren mens du er på linja, og delene blir plukket og sendt.

Sitat
På luftinntaket, så går det et gummirør fra en svart plastboks. Jeg tror røret kalles "CCV Tube"
Hva gjør dette røret egentlig? Og hva gjør den svarte boksen? Jeg har sett noen bilder av wranglere uten boks, hvor luftinntaket bare går fra luftfilteret til motoren, og CCV røret går rett inn i dette.

På 4 literen tror jeg det ser litt annerledes ut enn på 2,5 literen. Mulig det er det som forvirrer deg. Hvorfor røret egentlig er der har ikke jeg noe svar på, men det er vel for å hente luft på det mest fornuftige stedet i motor-rommet vil jeg tippe. På audi´n min har jeg også sånt rør som går til et åpent luftfilter. Dette har jeg bygget inn i en slags boks, slik at motoren skal suge kald luft, og ikke den varme luften som er rundt motoren. Men det er nok andre som har et bedre svar på dette enn meg.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #38 på: Ma.,30,April,2007,23,19 »
På luftinntaket, så går det et gummirør fra en svart plastboks. Jeg tror røret kalles "CCV Tube"
Hva gjør dette røret egentlig? Og hva gjør den svarte boksen? Jeg har sett noen bilder av wranglere uten boks, hvor luftinntaket bare går fra luftfilteret til motoren, og CCV røret går rett inn i dette.

Og på eksosanlegget, så sitter det en tilkobling nede ved katalysatoren, hva er dette? En luftstrøm/temperatur måler? Hva styrer denne?

CCV, CrankCase Ventilation.  Har du tenkt på hva som skjer *under* stemplene når de går opp/ned ?
Nå skal jeg med en gang si, at som regel så går et stempel ned, samtidig med at et annet går opp, så trykket blir stort sett lik null.  Men hva hadde skjedd om det ikke var slik ?  Da vil det kunne bli overtrykk i blokka, og det vil ut et eller annet sted...
CCV'en er lufting fra blokka slik at det ikke blir trykk i blokka.
På gamle biler, så gikk det rett i luftfilteret, på innsiden av filteret.
På moderne biler (fra rundt 70-80 tallet ?), så kom det en beholder som skulle samle opp denne oljedampen, og først sende den inn i motorn når motorn ble varm.

Hvis du tar en titt på haynes manualen din, så vil du finne utmerkede skisser & forklaringer der.


Sitter den på røret ned til katalysatoren, eller sitter den i eller rett etter katalysatoren ?
Den første er viktig, det er oksygen sensoren som styrer motor'n din når du daffer av gårde i jevn fart.

Den andre er ikke så viktig, selv om det er noen som mener at den kan påvirke motorn.  Jeg mener at den ikke skal påvirke motor'n, men den vil kunne sette Check engine lampa.  Det er den andre oksygen sensor'n.  SVJV så har den kun funksjonen å måle forskjellen fra den første sensor'n.  Dette for å kunne sjekke ut at katalysatoren funker som den skal.  Denne siste sensorn kan fakes ved å kjøpe en liten dings som du plugger inn isteden for sensor'n.
OBS ! har ikke prøvde dette selv, så YMMV osv.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #39 på: Ti., 1,Mai,2007,19,52 »
Sitat
Den andre er ikke så viktig, selv om det er noen som mener at den kan påvirke motorn.

Den andre lamda-sonden pleier å stå i røret etter katalysatoren, denne måler avgassen som kommer ferdig renset, hvis den ikke er tilfredstillende så justerer den motoren etter det, øker/reduserer luft/bensin etc... Har selv kjørt uten denne et år nå, motoren går helt fint, men blandingsforholdene blir ikke optimal...
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

renegade

  • Gjest
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #40 på: Ti., 1,Mai,2007,21,07 »
Sitat
Den andre er ikke så viktig, selv om det er noen som mener at den kan påvirke motorn.

Den andre lamda-sonden pleier å stå i røret etter katalysatoren, denne måler avgassen som kommer ferdig renset, hvis den ikke er tilfredstillende så justerer den motoren etter det, øker/reduserer luft/bensin etc... Har selv kjørt uten denne et år nå, motoren går helt fint, men blandingsforholdene blir ikke optimal...

Er du heeeeelt sikker på det du sier nå ?

Grunnen til at jeg tviler litt på det, er at hva om den 1.e O2 sensor'n viser at alt er ok, og den andre så viser at noe er galt.  Hvilken sensor skal da elektronikken benytte ?

Omvendt kan jeg muligens gå med på, at hvis den 1.e sensor'n viser gale / urimelige verdier, og den 2.e viser rimelige verdier, så kan det være at elektronikken benytter den andre.  Men jeg tviler egentlig litt på det.

Jeg mener fortsatt at den 2.e O2 sensor'n kun er der for å sammenligne verdiene før/etter kat.  Viser den feil verdier, så setter den antageligvis Check Engine lampa & setter koden for feil på katalysator.
Men styringen av selve motor'n er upåvirket, den er basert på den 1.e sensor'n.

Noen som har funnet noen gjemmesider som har en teknisk beskrivelse av dette ?

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #41 på: Ti., 1,Mai,2007,21,25 »
Jeg har ingen skriftlig informasjon om dette, men forhørte meg en del før jeg tok vekk den bakerste på min bil, det som er helt sikkert er at 1 og 2 skal måle avgass før og etter katalysatoren. Slik jeg har forstått det skal elektronikken "sammarbeide" med begge sensorene... Fikk høre en gang at hvis du fjerner nummer to så ville motoren til slutt strupe bensinen like til den kvelte seg selv.. det er hvertfall ikke riktig, men et eller annet skjer, jeg fikk surere avgass på min etter den ble borte... (men har ingen check engine lampe som lyser)
Hvis noen har noe konkret informasjon om dette hadde det vert kjekt å vite....
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #42 på: Ti., 1,Mai,2007,23,10 »
Har nappet av den bakerste sensoren to ganger. Og min motor liker seg ikke når nr to ikke får de riktige verdiene.

At 30 til 40 av de "spreke" 118 orginale hestene er på beite er jo normalt, men uten sensor nr to så får de følge av ytterligere 20 til 30 hester til. På min motor så merker du tvert om den plutselig ikke funker. Blir den dårligere over tid, så kan det være verre. ( Jada, foreløpig ikke så godt vant til overflod av kraft...)
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #43 på: Lø.,12,Mai,2007,10,55 »
Noen som har problemer med litt ujevn gange i motoren?

Særlig under gasspådrag i litt for tungt gir? Og hvis jeg lar bilen kjøre forover på tomgang i 1. gir, så napper det veldig.
Er det sånn det skal være, eller har jeg et problem her?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #44 på: Sø.,13,Mai,2007,17,10 »
har samme problem med min...motoren rykker opp til 1500 rpm. ca...har lagt ut tråd om det på flere forum og alle svar peker i retning mot TPS sensor, rotor eller o2 sensor. I og med at jeg har skiftet begge de to første og fortsatt har problemet er det nok o2 sensoren, men jeg får ikke feilmelding på den....
-97 TJ