Skrevet av Emne: FauxPas' 1000 spørsmålstråd  (Lest 9782 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« på: Sø., 8,April,2007,20,00 »
Føler at jeg flooder forumet her med alt mulig. Jeg beklager det, men det er så mye småting som dukker opp underveis jeg lurer på.  ::)


Så jeg tenkte å bruke denne tråden fremover. Og starter med følgende enkle spørsmål;

Hva er vanlig dekktrykk i 31" dekk?

Og i instruksjonsboka, så står det at man ikke skal kjøre med 4H over tid. Og særlig ikke på tørr asfalt. Er det noen sperrer som legger inn når man legger inn 4wd?  Og hvis man kjører med 4H over tid, hva kan skje? Det er jo nok av biler med permanent 4wd...
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

renegade

  • Gjest
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #1 på: Sø., 8,April,2007,20,21 »
Føler at jeg flooder forumet her med alt mulig. Jeg beklager det, men det er så mye småting som dukker opp underveis jeg lurer på.  ::)


Så jeg tenkte å bruke denne tråden fremover. Og starter med følgende enkle spørsmål;

Hva er vanlig dekktrykk i 31" dekk?

Og i instruksjonsboka, så står det at man ikke skal kjøre med 4H over tid. Og særlig ikke på tørr asfalt. Er det noen sperrer som legger inn når man legger inn 4wd?  Og hvis man kjører med 4H over tid, hva kan skje? Det er jo nok av biler med permanent 4wd...

TJa, vet ikke hva som er banlilg dekktrykk på 31", sjekk på 'nettet, det ligger nok noe der.
Ellers så er jo alltid krittmetoden.

Du skal ike bruke 4H på tørr asfalt fordi du låser mellomakslene til hverandre i transfer'n.  Den er ren mekanisk (med kjede).
Du kan stresse kryssene & drevingene osv. over evne ved langvarig kjøring i 4H på asfalt.

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #2 på: Sø., 8,April,2007,20,41 »
Klart... den ikke så helt ukjente krittmetoden  ::)
Den hadde jeg nesten glemt.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #3 på: Ma., 9,April,2007,00,03 »
Da jeg jobbet på et dekk-senter tidligere var det vanlig å fylle mellom 27 og 32 pund i denne dimensjonen, avhengig av vekten på bilen som de var montert på, i ditt tilfelle ville jeg fylt 27.
Men med kritt kan du jo selvføgelig sjekke om dette er rett.. 
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #4 på: Ma., 9,April,2007,10,40 »
Hva er dreving egentlig? ???

Har fått det for meg at det er å gire bilen litt lavere, så man får litt bedre akselreasjon, og litt lavere toppfart. Stemmer det?
Hvor gjøres dette, i differensialen(e)?

hvordan gjøres det, dyrt?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #5 på: Ma., 9,April,2007,11,24 »
Sitat
Hva er dreving egentlig?

Det er rett som du sier. Giringsforholdet i diferensialene bør byttes ut i takt med endringer på dekkdimensjonen. Slik at du opprettholder forholdet rulleomkrets på hjulet kontra omdreinigene på motoren. girene i differensialene er det beste stedet for å kompansere. Det er billig og enkelt ( enkelt for en med rett kunnskap og verktøy ) istedefor å begynne på girkassa.

Ved å opprettholde riktig giring, så vil du ha tilnærmet lik akselerasjon, topphastighet og drivstoff økonomi. Den vil bli noe tørstere, men ikke sammenlignet med ikke å dreve om....

Delene koster rundt 1800 til 2000,- pr aksel og det samme gjør arbeidet hvis du setter det bort til feks Bækken Offroadservice på Løten. Så en komplett jobb med deler runder ca 10.000,- Og det er penger vell verdt !!!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #6 på: Ma., 9,April,2007,12,27 »
Hvis du har tenkt å kjøre på 31x10,5x15, så ville jeg ikke brukt pengene mine på å dreve om.
Det er så liten forandring til denne dimensjonen, men skal du øke senere til 33" ville jeg hellle drevet akslingene da..
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Kate YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 207
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #7 på: Ma., 9,April,2007,22,06 »
Sitat
Klart... den ikke så helt ukjente krittmetoden 
Den hadde jeg nesten glemt.
Sitat
Men med kritt kan du jo selvføgelig sjekke om dette er rett.. 

Hm...og for oss treginger: hva går egentlig denne krittmetoden utpå ???  -får alltid så øra flagrer for å ha fyllt for mye i dekkene..
Hardrock Kate Dubai
JCN medlem nr 69

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #8 på: Ma., 9,April,2007,23,00 »
Jeg var hylende ironisk da jeg skrev det jeg skrev, for jeg hadde ikke peiling.  ;)
Men slumpa borti det da jeg søkte etter dekktrykk på nettet, og jeg forstod det slik at man skulle ha kritt over den rullende flaten, og noen cm. ned på dekket. Og kjøre noen svinger frem og tilbake. Hvis alt krittet på den rullende flaten var borte, og alt krittet på siden av hjulet var der, var dekket OK.

Hvis kritt var slitt vekk fra siden, var det for lite luft, og hvis det fortsatt var kritt i ytterkant av den rullende flaten, var det for mye luft.

Jeg tar nok litt feil, men det virker jo nesten logisk. Men jeg tror kanskje det fungerer bedre på vanlige dekk enn dekk fra 31" og oppover. Det skal vel veldig mye luft til, før ytterkanten av dekket løfter seg fra bakken. Målte mine dekk istad, nå ligger de på 2bar, vet ikke hvor mange psi det er.  :P
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #9 på: Ma., 9,April,2007,23,33 »
Omregningsfaktor fra bar til psi er 14,5, dvs 2,0 bar er 29 psi..... :)
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #10 på: Ti.,10,April,2007,09,01 »
Kritt metoden er den eneste måten å fine ut hvor mye luft man skal ha i dekkene sine. Har man en helt standard bil fra fabrikken kan man følge tabeller. Men er jeepen ombygget med hevesett, større hjul, byttet motor, satt så winch, fangere, osv... er det helt umulig å vite dekktrykket ut fra en tabell.

Større hjul har større bæreevne enn mindre hjul. Setter man på større hjul på en Jeep uten noen andre endringer bør trykket være lavere en i orginaldekket. Er jeepen blitt tyngere bør kanskje trykket være det samme som på orginaldekkene.


Måten som er beskrevet FauxPas er den eneste måten å finne riktig trykk til din Jeep. Dene metoden sikkrer at dekkene har riktig kontaktflate mot veien. Riktig trykkresultatet kan vise seg å bli ulikt framme og bak.


Jeg har veldig store dekk med stor bæreevne, riktig dekktrykk for min Jeep er 14 psi.

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #11 på: On.,11,April,2007,14,24 »
Takk for svar allesammen.  :D



Har lest litt på nettet om heving, og mange har diskutert ting som "track bar", camber/caster og at rattet står skjevt osv.
Er det litt vanskelig å heve bilen 2" likevell?  ???
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #12 på: On.,11,April,2007,14,33 »
Normalt ikke.  Men det KAN bli noe småtteri. Generelt kan vi si at du bør ikke bygge om bilen i det hele tatt hvis du ikke er forberedt på noen problemer.   Småting kan bli dyrt hvis du må betale noen til å pusle med det for deg.

> Det er jo nok av biler med permanent 4wd...

Det er en helt annen sak. De har ikke samme type fordelingskasse som TJ.  TJ har fast kopling mellom for- og bakaksel i 4wd, slik at det ikke er noe å gå på.  DErfor kan det bare brukes på løst eller glatt underlag.  Biler med permanent 4wd har en differential i fordelingskassen i tillegg til de i akslene (for å si det littt forenklet).
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #13 på: On.,11,April,2007,14,50 »
Man må jo lære før eller senere.  ::)
Vil føle meg mye bedre om jeg har klart det selv, enn om jeg blir en som setter bort alt til andre.
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

renegade

  • Gjest
Sv: FauxPas' 1000 spørsmålstråd
« Svar #14 på: On.,11,April,2007,15,39 »
Man må jo lære før eller senere.  ::)
Vil føle meg mye bedre om jeg har klart det selv, enn om jeg blir en som setter bort alt til andre.

Som sagt, montering av 2" løft på en TJ, er en relativt enkel jobb...
Hver dog klar over at på en eldre bil, så kan en del av boltene være rustet fast.
Da får du en lengre jobb med å borre ut knekte bolter osv.

Løsner alle boltene som de skal, så kan du regne med en helg i rooolig tempo.  Brekker bolter, så snakker du om en laang helg med en del mere slit.
Har nevnt verktøy før, det er kjekt med støttebukker og minst 2 garasjejekker av noe slag.  Jeg har brukt flaskejekker og vanlig garasjejekker.  Jobb aldri under en bil som kun står på jekk...
Det kan være kjekt med en flaksejekk for å jekke akslen vekk fra bilen, da er det enklere å få på plass fjærene.
I tillegg kan det være kjekt med et par fjærklemmer osv.

Når løftet er på, så kan du risikere litt vibrasjoner bak, dette fikses med justerbare kam-bolter.
Foran kan du regne med å måtte justere toe-in, det blir litt for mye spissing.

Ellers så skifter bakakslen ca. 1cm til den ene siden, og forakslen omtrent det samme til den andre siden.
Dette kan fikses med braketter eller (bedre) justerbare panhardstag (de staga som holder akslen i rett posisjon sideveis).