Skrevet av Emne: Idiotspørsmål om dekk/felg  (Lest 8074 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget redrazor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
    • [home]
Idiotspørsmål om dekk/felg
« på: On.,30,Mars,2011,10,48 »
Hei

Selv etter å ha lest denne http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,823.0.html tråden ca 100 ganger, må jeg nå krype til korset og innrømme at jeg ikke skjønner bæret av dette med dekk og felgdimensjoner... 

Men jeg er veldig glad i Jeepen min og hadde tenkt å spandere på den noen fine sommerdekk. Så derfor går jeg rett til "kilden" og spør dere direkte...

Jeg har en 2001 2,5L som ikke er hevet. Jeg har kun vinterdekk (Cooper MS2 235x75x15) så jeg trenger både nye sommerdekk og felger. Hvor store dekk kan jeg kjøpe uten at det får negative konsekvenser for bilen (jeg tenker da kun på bilen, ikke biltilsynet)? Den lokale dekksjappa (Superdekk) fører blant annet BF Goodrich så det er aktuelt. Men jeg kan godt kjøpe felgene et annet sted hvis det er fornuftig.

Kunne noen tenke seg å sette opp et konkret forslag til dekk/felg-pakke? Jeg vil ha så STORT OG TØFT  ;D som mulig, men ikke på bekostning av bilens ve og vell.

På forhånd tusen takk!

Mvh
Stian

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Idiotspørsmål om dekk/felg
« Svar #1 på: On.,30,Mars,2011,11,52 »
Enig med inlegg over.
Men et tips, som også er lovlig og som du får papirer fra jeep Norge (Jan jedemo) på er:

8x16 felg og 245/75-16 dekk, feks BF A/T. Dette sitter orginalt på TJ Rubicon med 1-1,5" løft, så her får du papirer (Joker,n i ermet) som du kan ha i hanskerommet.

Ser småtøft ut, ingen store negative konsekvenser på vei og du kan ta deg en tur på skauen også.
En løsning etter "fornøyd med multitool" prinsippet.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget redrazor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
    • [home]
Re: Idiotspørsmål om dekk/felg
« Svar #2 på: On.,30,Mars,2011,12,35 »
Bortsett fra en microbølgeovn med stekefunksjon jeg kjøpte på 90-tallet, har jeg alltid hatt sansen for multitool prinsippet  ;D

Da har jeg bestilt et sett BF A/T 245/75-16. Skal ta en telefon til Jeep og be om papirer.

Har dere også et godt forslag til felger som tar seg bra ut på disse dekkene? Her litt sansen for svarte felger...

Tusen takk for hjelpen begge to!!!

BTW: Utsagnet "There's no such thing as a free lunch" blir satt på grundig prøve i forum som dette  ;)

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget redrazor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
    • [home]
Re: Idiotspørsmål om dekk/felg
« Svar #4 på: To.,31,Mars,2011,12,08 »
Da har jeg bestilt et sett BF A/T 245/75-16. Skal ta en telefon til Jeep og be om papirer.

Sjekk om ikke det skal være 245/70-16 ?

Jan Jedemo skulle sjekke og sende meg paiprene. Men har du ikke 5% slingrinsgmon? Han jeg bestilte dekkene hos sa det så jeg velger å gå for den hvis det skulle bli spørsmål...

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Idiotspørsmål om dekk/felg
« Svar #5 på: To.,31,Mars,2011,13,23 »
Det er 245/75-16! Jeg har dette skrivet på forrige TJ, en min.
Og felgene som sitter på TJ Rubicon er tilsvarende de Mamba MR1, i 8x16 over.
Dette tilsvarer forøvrig 31" hjul i høyden, men banen er litt smalere (265 på 31")
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget redrazor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
    • [home]
Re: Idiotspørsmål om dekk/felg
« Svar #6 på: Sø., 3,April,2011,19,07 »
Finnes det norsk forhandler på disse Mamba felgene? Google har ikke klart å spore opp noen for meg...

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Re: Idiotspørsmål om dekk/felg
« Svar #8 på: Ma., 4,April,2011,21,10 »
Jeg trenger også ny sommerdekk nå og har lest denne tråden med stor interesse.

Men nå er jeg litt forvirret:
8x16 felg og 245/75-16 dekk, feks BF A/T. Dette sitter orginalt på TJ Rubicon med 1-1,5" løft, så her får du papirer (Joker,n i ermet) som du kan ha i hanskerommet.
Mener du med dette at bilen må ha et løft på 1-1,5" som en Rubicon, eller holder det med papirer fra JEEP?

Sommerdekkene som jeg har på Saharaen nå er de originale 225-16, både dekk og felg. Vinterdekkene er 235-15 og det ser for meg ut som om dette må være maks om en skal holde seg innenfor skjermkanten i bredden. Men jeg har jo ikke prøvd selv, så jeg vet ikke sikkert.

Noen som med sikkerhet kan si at det går bra med 245/75-16 med orginale felger på en orginal bil? Trenger jeg et skriv fra JEEP om jeg vil ha dim. inn i vognkortet?
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget redrazor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
    • [home]
Re: Idiotspørsmål om dekk/felg
« Svar #9 på: Ti., 5,April,2011,08,37 »
Noen som med sikkerhet kan si at det går bra med 245/75-16 med orginale felger på en orginal bil? Trenger jeg et skriv fra JEEP om jeg vil ha dim. inn i vognkortet?

Jeg kan videresende deg e-posten jeg fikk fra Jeep. Den inneholder 2 PDF dokumenter, men ingen av dem er "merket" med min bil så de kan sikkert brukes av alle.

Oppdatert: Godkjennelsen gjelder for 2003 Rubicon, men jeg har fått med et dokument som viser at det samme skal gjelde for 2001 mod.
« Siste redigering: Ti., 5,April,2011,10,27 av redrazor »

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Re: Idiotspørsmål om dekk/felg
« Svar #10 på: Ti., 5,April,2011,10,06 »
Noen som med sikkerhet kan si at det går bra med 245/75-16 med orginale felger på en orginal bil? Trenger jeg et skriv fra JEEP om jeg vil ha dim. inn i vognkortet?

Jeg kan videresende deg e-posten jeg fikk fra Jeep. Den inneholder 2 PDF dokumenter, men ingen av dem er "merket" med min bil så de kan sikkert brukes av alle.

Ta gjerne imot en slik mail jeg.

matabra@live.no

Mathias

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Re: Idiotspørsmål om dekk/felg
« Svar #11 på: On., 6,April,2011,20,07 »
Klart jeg vil ha mail jeg og!!

erik.karlson@yahoo.com

Takker og bukker!
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget Moose

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 68
Re: Idiotspørsmål om dekk/felg
« Svar #12 på: On., 6,April,2011,22,50 »
Henger meg på her, om det ikke er til for mye bry.
erik.vangen@gmail.com :D

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Re: Idiotspørsmål om dekk/felg
« Svar #13 på: On.,13,April,2011,00,42 »

Takker redrazor så mye for mail! ;D

Enig med inlegg over.
Men et tips, som også er lovlig og som du får papirer fra jeep Norge (Jan jedemo) på er:

8x16 felg og 245/75-16 dekk, feks BF A/T. Dette sitter orginalt på TJ Rubicon med 1-1,5" løft, så her får du papirer (Joker,n i ermet) som du kan ha i hanskerommet.

Ser småtøft ut, ingen store negative konsekvenser på vei og du kan ta deg en tur på skauen også.
En løsning etter "fornøyd med multitool" prinsippet.

Er vi sikre på at dette er bra nok om bilen skal vises for BT??

I mitt vognkort er org. dim. 225/75-15. Så har vi +- 5% regelen. 245/75-16 gir en økning på over 7%. Denne økningen er over det tillatte slingringsmon og skal derfor føres inn i vognkortet. Selv med fine brev fra JEEP har jeg en stygg mistanke om at BT vil forlange justering av speedometer som vil vise 7,7% for lite. Om du viser skrivet fra JEEP vil de vel bare si at Rubien har fått dette justert fra fabrikk. På de orginale felgene vil jeg også tro at du får et problem med skjermbredden (dekket vil stikke utenfor skjermkanten). Tallene har jeg hentet på denne nettsiden http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp?action=submit

Jeg håper selvfølgelig at jeg er for pessimistisk her, men har noen faktisk erfaring med at "papirer i hanskerommet" hjelper noe om BT setter seg på bakbena?
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Idiotspørsmål om dekk/felg
« Svar #14 på: On.,13,April,2011,11,07 »
Jeg viste ihvertfall min tidligere TJ med dette oppsettet og nevnte papirer, samt TUV på ome sett samtidig, det gikk lett på BT i Drammen dengang.

Men, det er nok i BT,s natur at du aldrig kan være sikker på noe som helst, det har vist seg gang på gang. Så den som intet våger intet vinner! Så må hver og en gjøre akkurat som han vil.

Skal du være helt sikker må du holde deg innenfor 5% regelen og +- 15 mm sporviddeforandring, men da er heller ikke TJ, en spesielt smukk eller en tøffas på skauen.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO