Skrevet av Emne: Motorbytte i TJ  (Lest 53194 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget 512TR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #30 på: To.,26,Oktober,2006,17,07 »
Når det gjelder utfordringene med elektronikken, er de den samme med turbo som kompressor.
Motoren får mer luft...men den(motoren) har ingen peiling om det er en kompressor eller en turbo som gir den ekstra luft :)

45RFE er I utgangspunktet en 4-trinns automat, men den nyeste  545RFE er en 5 trinns automat.
Den har faktisk 6 gear, to forskjellige 2gear, et som brukes normalt (1.67 : 1) og ett som brukes ved kick down (1.50 : 1), som gjør akselerasjonen enda sprekere ved forbikjøringer.

Har fått tak på en 4,7L med 545RFE og 242 kasse som jeg blir å sette i Comanchen, hvordan jeg får dette til vil tiden vise..

Kan ta noen mål hvis du er intressert i hvor mye oppsettet bygger.







512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #31 på: To.,26,Oktober,2006,18,32 »
Fikk en pen bunke med papirer fra blant annet Amcar idag ang motorbytte  ;D

Beregningene innbefatter 4,0L, 5,0L og 5,7L De har satt opp vekter, ytelser, størrelser og masse informasjon rundt motorbytter i CJ og YJ og sammenlignet disse med TJ igjen. For det var visst ikke mange som hadde dytta i noen motor på TJ enda.... ;D Han visste om Tarje og turbo, og en til som for 2 år siden hadde begynt å rote med en 5.0L men ikke blitt ferdig enda....

Så kanskje jeg blir den første med motor også?? ;D i tillegg til å være den største ;D

Får skrape sammen litt mer ang bremser, og 3 linken til Teraflex så sender jeg inne en hel pakke som søknad. Får håpe dette går da.....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #32 på: To.,26,Oktober,2006,20,07 »
Fikk en pen bunke med papirer fra blant annet Amcar idag ang motorbytte  ;D

Beregningene innbefatter 4,0L, 5,0L og 5,7L De har satt opp vekter, ytelser, størrelser og masse informasjon rundt motorbytter i CJ og YJ og sammenlignet disse med TJ igjen. For det var visst ikke mange som hadde dytta i noen motor på TJ enda.... ;D Han visste om Tarje og turbo, og en til som for 2 år siden hadde begynt å rote med en 5.0L men ikke blitt ferdig enda....

Så kanskje jeg blir den første med motor også?? ;D i tillegg til å være den største ;D

Får skrape sammen litt mer ang bremser, og 3 linken til Teraflex så sender jeg inne en hel pakke som søknad. Får håpe dette går da.....

Dette er veldig interessant !!
Jeg har en 3/4 motor "på gang", men jeg har ikke planlagt å bytte før til våren, så jeg kan alltids vente til da med å bestemme noe som helst.
I tillegg har jeg jo en blokk hengende, jeg innbiller meg vel at blokka er stort sett den samme.  Det er forskjeller på gen III, men hvis en bygger en med effektive alutopper, fornuftig innsprøytingsystem og tilhørende eksos, så er det ikke utenkelig at en slik motor kan brukes.
Men har du/noen faktisk greid å finne ut av hvilke avgasskrav som gjelder for la oss si, 1980 til 2000.  Det kom en endring i 89, for da kom katalysatoren + injection.  Men har det skjedd endringer fra 89 til 97 ??

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #33 på: Fr.,27,Oktober,2006,10,08 »
Snakket med en Roy Tveitan hos Om-/Oppbyggings gruppa hos BT nå.

Det som var viktig var følgende:

- Hvor mye økt foraksel vekt, ( totale vekt )
- Bremser, aksler ( men de er like hos 2.5 og 4.0L )
- Avgass kravene etter EU direktiv 91441
   * Lambda Justert 1  +/- 0,03
   * Ikke CO over 0,3
   * Ikke HC over 300

Er litt usikker på hva disse tallene er og sier, men det vet vel noen av dere?

Han mente også at hvis det egenerelle oppsettet mellom 2.5 og 4.0L var det samme, så var det en formalitet og avgifter som måtte betales bare.

Han mente heller ikke at det skulle by på problemer hvis jeg oppfylte de kravene over. Men kunne tenke seg et oppsett fra produsent / forhandler på vekt osv..

Det er lys i tunnellen!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #34 på: Fr.,27,Oktober,2006,10,18 »
Snakket med en Roy Tveitan hos Om-/Oppbyggings gruppa hos BT nå.

Det som var viktig var følgende:

- Hvor mye økt foraksel vekt, ( totale vekt )
- Bremser, aksler ( men de er like hos 2.5 og 4.0L )
- Avgass kravene etter EU direktiv 91441
   * Lambda Justert 1  +/- 0,03
   * Ikke CO over 0,3
   * Ikke HC over 300

Er litt usikker på hva disse tallene er og sier, men det vet vel noen av dere?

Han mente også at hvis det egenerelle oppsettet mellom 2.5 og 4.0L var det samme, så var det en formalitet og avgifter som måtte betales bare.

Han mente heller ikke at det skulle by på problemer hvis jeg oppfylte de kravene over. Men kunne tenke seg et oppsett fra produsent / forhandler på vekt osv..

Det er lys i tunnellen!!

Hva mente han med avgifter ?  Biler som har vært registrert i Norge i mer enn 10 år er det ingen avgifter på ved ombygging.

Vær klar over at 2,5 liter'n brukte mykere fjærer som standard.  Det betyr at den kommer til å sige, spes. foran når en vipper inn 4 liter'n.  Så planlegg med at du mår bytte fjærer også - en glimrende mulighet for en liten oppgradering.

Og dette gjaldt bytte til 4.0 liter- hva med større motor ?


Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #35 på: Fr.,27,Oktober,2006,10,40 »
Men Per da..... Spiller ingen rolle om det er en regel for biler eldre enn 10 år når min bare er 6 år gammel  ::) ;D

4.0L var smekk i og skulle ikke by på noen problemer fra dem sin side...

5.0L og 5.7L  var det disse kravene som måtte møtes:
Sitat
- Hvor mye økt foraksel vekt, ( totale vekt )
- Bremser, aksler ( men de er like hos 2.5 og 4.0L )
- Avgass kravene etter EU direktiv 91441
   * Lambda Justert 1  +/- 0,03
   * Ikke CO over 0,3
   * Ikke HC over 300

Ved effekt økning utover 10-15% , måtte det litt mer tall på bordet om vridninger etc i rammer og innfestninger. ( TÜV eller produsent/forhandler...)
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #36 på: Fr.,27,Oktober,2006,13,06 »
Men Per da..... Spiller ingen rolle om det er en regel for biler eldre enn 10 år når min bare er 6 år gammel  ::) ;D

4.0L var smekk i og skulle ikke by på noen problemer fra dem sin side...

5.0L og 5.7L  var det disse kravene som måtte møtes:
Sitat
- Hvor mye økt foraksel vekt, ( totale vekt )
- Bremser, aksler ( men de er like hos 2.5 og 4.0L )
- Avgass kravene etter EU direktiv 91441
   * Lambda Justert 1  +/- 0,03
   * Ikke CO over 0,3
   * Ikke HC over 300

Ved effekt økning utover 10-15% , måtte det litt mer tall på bordet om vridninger etc i rammer og innfestninger. ( TÜV eller produsent/forhandler...)

15% er ca. 220 hk eller så.  Det er vel omtrent det en standard 350 tbi/tpi motor hadde på 90-tallet (?)
Er ikke utenkelig at det lar seg gjøre med 8-er da.
Er det ikke omtrent 220hk i den 4.7 liter'n som sitter i Grand eller no'

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #37 på: Fr.,27,Oktober,2006,13,23 »
Nei, dette burde gå dette!

I hverstefall så må jeg bare bytte ut forakselen til en Teraflex der og ;)

Så nå har søket etter ny motor og drivverk startet!!! Det blir 5.0L. Skal kuulen litt til, men sonderer markedet etter motor, men kjøper ikkenoe før jeg har fått GO fra BT!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #38 på: Fr.,27,Oktober,2006,15,16 »
Nei, dette burde gå dette!

I hverstefall så må jeg bare bytte ut forakselen til en Teraflex der og ;)

Så nå har søket etter ny motor og drivverk startet!!! Det blir 5.0L. Skal kuulen litt til, men sonderer markedet etter motor, men kjøper ikkenoe før jeg har fått GO fra BT!

Nja, det skal vel egentlig ikke være nødvendig, hvis jeg ikke husker helt feil, så brukte de D30 foran på Grand (riktignok i noen utgaver med High-pinion ?)
Bremsene foran skal være like, med unntak av bremsepumpa (?), bak er det større tromler.

Hvis en kan få godkjent f.eks. en ombygging til hyrda-boost, så burde det være mer enn nok skrubb.
Styrken på stikkaksler er vel den samme (som i Grand ++).

Vet at noen "grand" kom med en senter-aluhus D44 og at noen av de med D35 bak kom med skivebremser bak.

Kanskje jeg ikke skal selge den 5 liter'n som jeg har i CJ'en riktig ennå, shortblokka fra den med Vortec topper og et passende injectionanlegg.  Må se om jeg kan finne utav hva en kan forvente av avgass fra en slik løsning.  Kanskje det tom går med en MegaSquirt løsning - hmmmmm.


Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #39 på: Lø.,28,Oktober,2006,09,16 »
Min forige bil,en Grand C 95 m,5,2L ble i Trondhjem godkjent med en effektøkning på 110 hk. Da uten å gjøre noe med bremser..
Den bilen har en egenvekt på 1850 kg. Akslinger foran og bak er identiske(jaja fjærplaten er mindere bak på ZJ) det er også bremsene.
Da borsett fra at ZJ`en har skiver bak fra 94 og opp. ZJ`en har selvbærende karroseri som"tvister"når bilen kjører i ulendt terreng.
TJ`en har en ramme som ikke under noen omstendigheter "tvister" når den kjører i ulendt terreng. Og desforuten,sammenligner man rammen på CJ kontra TJ.....?? HALLO.. Kan de godkjenne 8`er i den,ja da skulle en Viper V10 kunne være en passende motor i TJ`en.
Hvis man kan få B T til å sammennligne disse to biler,så burde jo det ikke by på store vansker....!!

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #40 på: Lø.,28,Oktober,2006,21,14 »
Skal lure på om Chrysler "godkjenner" de TJ ombyggingene som AEV conversion gjør hvor de setter inn 5.7 Hemi. Det skulle jo åpne for å få tak i papirer fra Chrysler.Det er jo et samarbeid mellom AEV og "Skunk Works" hos Chrysler. AEV skal jo bygge nye GC med 3-4" heving og 33". Disse skal etter det jeg vet leveres med full fabrikkgaranti.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

renegade

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #41 på: Lø.,28,Oktober,2006,22,54 »
EU direktiv 91/441 kom i 91 og varte ut 96 (også kjent som Euro-I)
Ble erstattet av 91/12 som gikk til 98 (?) (også kjent som Euro-II)
Ble erstattet av ?? som gikk til 200? (også kjent som Euro-III)

91/441 var en ikke for stor innstramming i.f.t. tidligere.
Dog er/var det kun mulig å tilfredstille kravet med en 3-veis katalysator.

Så langt jeg har funnet ut, så bør en motor fra denne perioden + katalysatoren på plass greie dette
kravet.
Det kan også hende at en eldre motor vil kunne klare det, men det er avhengig av hvor "god" den er.

I tillegg, så er det noen krav til lukket bensindamp håndtering osv.
Men her kan vel det eksisterende systemet benyttes.

Så derfor, en TBI/TPI motor fra denne perioden bør funke.

Har sett liltt på chevy 5.0 motorer, den siste av de fra ca. 96 har 220hk såvidt jeg har funnet ut.
350 / 5.7 hadde tilsvarende 250 hk, og det blir kanskje noe i overkant...

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #42 på: On., 1,November,2006,20,08 »
Surra litt rundt på nettet.

Fant denne storyen.

TJ 5,2/5,9 v8 motor bytte.

http://bigredheep.com/postp46042.html318or360.htm

http://members.aol.com/mymovie/motor/Jeep/swap.html

noen linker til angående v8 i TJ.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #43 på: Lø., 4,November,2006,06,48 »
Etter å ha fin lest elskjemaer til TJ. 1998 model så har jeg funnet ut endel ting.
 Tror jeg at jeg nå begynner å forstå hva som funker å ikke funker hvis man skal ha alt til å fungere av instrumenter+ airbager samt alle funksjoner i bilen skal virke ved motorbytte.

Det jeg skriver kan hende at ikke er helt rett for jeg er ingen data ekspert eller bilelektriker.

Skal man få en annen type motor til å fungere i tj må den motoren man setter i være med en nyere elsystem/ computeren enn 1995. Dette fordi:

Jeep Tj bruker obd 2 system

Etter det jeg har forstått så vil da eldre typer motorer med eldre versjon pcm ikke fungere sammen med elnettet til resten av bilen.

pcm i en tj styrer det meste av funksjoner i bilen.

Jeg tror da at en eldre utgave av pcm slik som er i en feks 1993 Jeep Grandcherokee 4.0 eller 5,2 v8
ikke vil fungere i en 1997 og nyere tj. Fordi de computerene går med obd1 program.

Etter det jeg har skjønt så vil en tj kunne kobles opp mot de fleste 1995 og nyere computere.
fordi de alle amerikanske kjører obd 2 computere i sine biler.

obd 2 er er pcm`s program som styrer det elektriske i bilen.

Det er nok også derfor man kan sette inn en "ny" gm v8 i en tj fordi en gm motor nyere enn 1996 snakker også i obd2 språk. Selvsagt må ledningsnettet modifiseres endel for det ettersom pcm til en gm ikke er lik i utførelsen, men den kjører samme signaler ut og inn som en tj.


Så det og sette inn en 305 tpi motor fra 1980 tallet går ikke, jeg er også redd for at en 4.0 ho fra xj og zj  eldre enn 1995 vil heller ikke da fungere i en TJ.

Men en 4,7 og 4.0 wj motor vil kunne fungere i en tj uten voldsomme modifikasjoner i hele el nettet.

Dette er bare antagelser samt noen timer med finlesing av elnett på 1998 tj og 1993 zj.


Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

renegade

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #44 på: Sø., 5,November,2006,15,17 »
Etter å ha fin lest elskjemaer til TJ. 1998 model så har jeg funnet ut endel ting.
 Tror jeg at jeg nå begynner å forstå hva som funker å ikke funker hvis man skal ha alt til å fungere av instrumenter+ airbager samt alle funksjoner i bilen skal virke ved motorbytte.

Det jeg skriver kan hende at ikke er helt rett for jeg er ingen data ekspert eller bilelektriker.

Skal man få en annen type motor til å fungere i tj må den motoren man setter i være med en nyere elsystem/ computeren enn 1995. Dette fordi:

Jeep Tj bruker obd 2 system

Etter det jeg har forstått så vil da eldre typer motorer med eldre versjon pcm ikke fungere sammen med elnettet til resten av bilen.

pcm i en tj styrer det meste av funksjoner i bilen.

Jeg tror da at en eldre utgave av pcm slik som er i en feks 1993 Jeep Grandcherokee 4.0 eller 5,2 v8
ikke vil fungere i en 1997 og nyere tj. Fordi de computerene går med obd1 program.

Etter det jeg har skjønt så vil en tj kunne kobles opp mot de fleste 1995 og nyere computere.
fordi de alle amerikanske kjører obd 2 computere i sine biler.
obd 2 er er pcm`s program som styrer det elektriske i bilen.

Det er nok også derfor man kan sette inn en "ny" gm v8 i en tj fordi en gm motor nyere enn 1996 snakker også i obd2 språk. Selvsagt må ledningsnettet modifiseres endel for det ettersom pcm til en gm ikke er lik i utførelsen, men den kjører samme signaler ut og inn som en tj.

Så det og sette inn en 305 tpi motor fra 1980 tallet går ikke, jeg er også redd for at en 4.0 ho fra xj og zj  eldre enn 1995 vil heller ikke da fungere i en TJ.
Men en 4,7 og 4.0 wj motor vil kunne fungere i en tj uten voldsomme modifikasjoner i hele el nettet.
Dette er bare antagelser samt noen timer med finlesing av elnett på 1998 tj og 1993 zj.

NJaaa, er nok ikke helt korrekt:

OBD (I og II osv) er nok ikke det som styrer bilen, det er en standard for hvilke parametre/signaler som en skal ha aksess til ifra en skanner som et service sted skal koble på bilen.  I tillegg, så sier OBD (On Board Diagnostic elns) noe om hvordan den fysiske kontakten skal se, ut hvor den skal være plassert i bilen osv.
Siden OBD ikke er heeeeelt gjennomført standarisert, så er det 3 (tror jeg) forskjellige metoder for koding av signalet, hvorav pwm er en.  En kan identifisere hvilken koding en har ved å se på hvilke pinner som er på plass i kontakten.  Det ligger mye info om dette på nettet.

Det som er nytt på en del biler, er bruk av "bus" systemer i kommunikasjonen mellom forskjellige enheter i bilen.  Her finnes det (selvfølgelig !!) en del forskjellig, f.eks CCD.  Ideen med dette, er at en trekker (typisk) en 1-par kabel rundt i bilen, og de forskjellige enhetene som motorstyringen, ABS enheten, dashbordet, automatstyringen, "convinience" (el vinduer, el stoler, sentrallås osv) kommuniserer med hverandre over denne busen.

Blir som et lite datanett i bilen.

Utfordingen med et motorbytte blir da å se om en kan koble ny motor inn på eksisterende motorstyring eller om en må koble opp motorstyringen i tillegg, for så koble de nødvendige signalene videre til eksisterende komputer.
Kan en gjøre det siste, så kan en kjøre med 2 motorstyringsenheter, en som tilhører byttemotorn, som styrer motor'n og den orginlae som tror den gjør det.

Det beste alternativet er seff å kunne bruke den orginale motorstyringscpu'en som står i bilen, men det er jo ikke sikkert dette går.
Det er her en da muligens er avhengig av en motorstyring til den nye motor'n, som så er kompatibel med det datanettet som er i bilen.

Når det gjelder Jeep / Chrysler, så mener jeg at de stort sett bruker samme systemene på ca samme årsmodeller.  Det betyr at en kan da muligens plukke en V8'er fra f.eks. Dodge, tilpasse ledningsnettet i TJ'en til dette & bytte til cpu'en fra Dodge.
Men dette er som sagt kun ting jeg har såvidt begynt å kikke på på nettet.

Når det gjelder en eldre motor, f.eks. en 92-97 4 liter i 97 TJ, så tror jeg det skal være mulig å koble opp motorstyringscpu'en i paralell med den eksisterende.  En må da muligens sende noen signaler videre til den eksisterende computer'n.  Grunnen til at en muligens må beholde den eksisterende computer'n ,er at den styrer f.eks. dashbordet.

Hvis den eksisterende computer'n trenger veldig enkle signaler fra motor'n som f.eks. turtall (og ikke så mye mer), så kan det til-og-med hende at en kan forenkle det hele & bruke en megasquirt cpu isteden.

Og til sist: jeg lurer på om den 96/97 modellen som jeg har, er en slag overgangsmodell.  Det er en del ting som er på 98, som tydligvis ikke er på 96/97.  F.eks. så finner jeg ikke sikringen til O2 heater kretsen i noen av sikringsboksene.  Jeg finner posisjonen for sikringen, men det er ingen kontakter nedi plasten.  Så her tror jeg rett-og-slett jeg må følge noen kabler gjennom kabelklysa for å finne ut hvor de havner...