Etter å ha fin lest elskjemaer til TJ. 1998 model så har jeg funnet ut endel ting.
Tror jeg at jeg nå begynner å forstå hva som funker å ikke funker hvis man skal ha alt til å fungere av instrumenter+ airbager samt alle funksjoner i bilen skal virke ved motorbytte.
Det jeg skriver kan hende at ikke er helt rett for jeg er ingen data ekspert eller bilelektriker.
Skal man få en annen type motor til å fungere i tj må den motoren man setter i være med en nyere elsystem/ computeren enn 1995. Dette fordi:
Jeep Tj bruker obd 2 system
Etter det jeg har forstått så vil da eldre typer motorer med eldre versjon pcm ikke fungere sammen med elnettet til resten av bilen.
pcm i en tj styrer det meste av funksjoner i bilen.
Jeg tror da at en eldre utgave av pcm slik som er i en feks 1993 Jeep Grandcherokee 4.0 eller 5,2 v8
ikke vil fungere i en 1997 og nyere tj. Fordi de computerene går med obd1 program.
Etter det jeg har skjønt så vil en tj kunne kobles opp mot de fleste 1995 og nyere computere.
fordi de alle amerikanske kjører obd 2 computere i sine biler.
obd 2 er er pcm`s program som styrer det elektriske i bilen.
Det er nok også derfor man kan sette inn en "ny" gm v8 i en tj fordi en gm motor nyere enn 1996 snakker også i obd2 språk. Selvsagt må ledningsnettet modifiseres endel for det ettersom pcm til en gm ikke er lik i utførelsen, men den kjører samme signaler ut og inn som en tj.
Så det og sette inn en 305 tpi motor fra 1980 tallet går ikke, jeg er også redd for at en 4.0 ho fra xj og zj eldre enn 1995 vil heller ikke da fungere i en TJ.
Men en 4,7 og 4.0 wj motor vil kunne fungere i en tj uten voldsomme modifikasjoner i hele el nettet.
Dette er bare antagelser samt noen timer med finlesing av elnett på 1998 tj og 1993 zj.
NJaaa, er nok ikke helt korrekt:
OBD (I og II osv) er nok ikke det som styrer bilen, det er en standard for hvilke parametre/signaler som en skal ha aksess til ifra en skanner som et service sted skal koble på bilen. I tillegg, så sier OBD (On Board Diagnostic elns) noe om hvordan den fysiske kontakten skal se, ut hvor den skal være plassert i bilen osv.
Siden OBD ikke er heeeeelt gjennomført standarisert, så er det 3 (tror jeg) forskjellige metoder for koding av signalet, hvorav pwm er en. En kan identifisere hvilken koding en har ved å se på hvilke pinner som er på plass i kontakten. Det ligger mye info om dette på nettet.
Det som er nytt på en del biler, er bruk av "bus" systemer i kommunikasjonen mellom forskjellige enheter i bilen. Her finnes det (selvfølgelig !!) en del forskjellig, f.eks CCD. Ideen med dette, er at en trekker (typisk) en 1-par kabel rundt i bilen, og de forskjellige enhetene som motorstyringen, ABS enheten, dashbordet, automatstyringen, "convinience" (el vinduer, el stoler, sentrallås osv) kommuniserer med hverandre over denne busen.
Blir som et lite datanett i bilen.
Utfordingen med et motorbytte blir da å se om en kan koble ny motor inn på eksisterende motorstyring eller om en må koble opp motorstyringen i tillegg, for så koble de nødvendige signalene videre til eksisterende komputer.
Kan en gjøre det siste, så kan en kjøre med 2 motorstyringsenheter, en som tilhører byttemotorn, som styrer motor'n og den orginlae som tror den gjør det.
Det beste alternativet er seff å kunne bruke den orginale motorstyringscpu'en som står i bilen, men det er jo ikke sikkert dette går.
Det er her en da muligens er avhengig av en motorstyring til den nye motor'n, som så er kompatibel med det datanettet som er i bilen.
Når det gjelder Jeep / Chrysler, så mener jeg at de stort sett bruker samme systemene på ca samme årsmodeller. Det betyr at en kan da muligens plukke en V8'er fra f.eks. Dodge, tilpasse ledningsnettet i TJ'en til dette & bytte til cpu'en fra Dodge.
Men dette er som sagt kun ting jeg har såvidt begynt å kikke på på nettet.
Når det gjelder en eldre motor, f.eks. en 92-97 4 liter i 97 TJ, så tror jeg det skal være mulig å koble opp motorstyringscpu'en i paralell med den eksisterende. En må da muligens sende noen signaler videre til den eksisterende computer'n. Grunnen til at en muligens må beholde den eksisterende computer'n ,er at den styrer f.eks. dashbordet.
Hvis den eksisterende computer'n trenger veldig enkle signaler fra motor'n som f.eks. turtall (og ikke så mye mer), så kan det til-og-med hende at en kan forenkle det hele & bruke en megasquirt cpu isteden.
Og til sist: jeg lurer på om den 96/97 modellen som jeg har, er en slag overgangsmodell. Det er en del ting som er på 98, som tydligvis ikke er på 96/97. F.eks. så finner jeg ikke sikringen til O2 heater kretsen i noen av sikringsboksene. Jeg finner posisjonen for sikringen, men det er ingen kontakter nedi plasten. Så her tror jeg rett-og-slett jeg må følge noen kabler gjennom kabelklysa for å finne ut hvor de havner...