Skrevet av Emne: Motorbytte i TJ  (Lest 53197 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #15 på: Lø.,21,Oktober,2006,00,45 »
Avenger sitt kompressorkitt er bolt on.Kosta plenty men fungerer sikkert bedre enn turbo.Vet ikke hvordan de løser problemene jeg har erfart,men whatta heck det fuker.Kem bryr seg då.. 8)
Det er jo den jobben som krever minst inngrep i bilen.Effekt økningen kan sikkert svelges  hos BT og med litt dokumentasjon på TJ 4.0L.
Ser for meg at nå med nye måter å regne avgifter på og de nye utslipp reglene som kommer.Så faller en V8 i TJ rett i dass. :-\

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #16 på: Lø.,21,Oktober,2006,15,37 »
En V8 må tilfredstille utslippskravene for herrens år 2000 og jeg kan da ikke benytte meg av en gammal TPI motor. De nye motorene som jeg har kommet over pr idag ligger på rundt 300hk og det kan jeg glemme å få godkjent!
Hva med en 2000 mod WJ 4,7? Den ligger vel på 230, eller der omkring.
Her er en link til noen som har gjort det.
http://www.burnsvilleoffroad.com/articles/00_12.aspx
« Siste redigering: Lø.,21,Oktober,2006,15,57 av JEEP »
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

renegade

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #17 på: Lø.,21,Oktober,2006,19,50 »
Avenger sitt kompressorkitt er bolt on.Kosta plenty men fungerer sikkert bedre enn turbo.Vet ikke hvordan de løser problemene jeg har erfart,men whatta heck det fuker.Kem bryr seg då.. 8)
Det er jo den jobben som krever minst inngrep i bilen.Effekt økningen kan sikkert svelges  hos BT og med litt dokumentasjon på TJ 4.0L.
Ser for meg at nå med nye måter å regne avgifter på og de nye utslipp reglene som kommer.Så faller en V8 i TJ rett i dass. :-\

Njaaa, nå har jeg sittet & lest igjenom de delene av www.statsbudsjettet.dep.no som omhandler dette.
Såvidt jeg kan se, så vil regelverket med 10% fradrag pr. år fortsette, men det vil være andre satser å forholde seg til.

Ellers så er det en snedig endring som *INGEN* ser ut til å ha lagt merke til / giddi å bry seg om:
Avgiftsatsene på hk har blitt *RADIKALT* økt:
 
Avgiftskategori   Gjeldende sats    2007        prosent endring
 
første 65 kW                136,57    120,59     -11,7
neste 25 kW                498,11     502,47      0,9
neste 40 kW                996,52  1 205,92      21,0
resten                      1 686,36  2 512,33      49

I klar tekst så betyr vel dette at ingen i dette landet skal kjøre biler med mer enn ca. 100 KW.
Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det vel et slikt system de har i Danmark.  Det er bare et problem, det finnes ingen bakker i Danmark...

En anne sak er omleggingen av årsavgiften, her skal de differensiere denne.  Hva det betyr er jo ikke godt å si, men det er helt sikkert ikke positivt.  Et element som har lekket ut, er at biler med katalysator skal komme gunstigere ut.


Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #18 på: Lø.,21,Oktober,2006,21,11 »
Sitat
Hva med en 2000 mod WJ 4,7? Den ligger vel på 230, eller der omkring.

Det hadde jo vært en grei sak det sikkert, men har vel en mistanke om at disse ikke vokser på trær......... Hmmm, hvordan vulle den passe inn? Hvilken gearkasse sitter bak denne? og vil evnt min transferkasse passe med boltmønster og også mainshaft, eller har denne også flere splines???

Har nå sjekket Tysklands største Jeephugger og fra han så kan jeg få en heloverhalt 4.0L med automat ( som jeg ikke vil ha :P ) og komplett orginalt ledningsnett for 1800 euro. Dette settet er fra en 2001 TJ som har gått 28000km! Men ferdig inn til landet så koster den da 14.760,- + mva (3690,-) + frakt 0,- ( japp, gratis frakt) Sum 18.450,- norske fjelldollar.

Ulempen med denne kombinasjon er at TJ kassa er 3 trinns og jeg har 4.88 i akslingene! så rundt 3000rpm ved 80km/t  :P :P Så da ryker jeg på 7-8000,- igjen for å dreve om akslingene til 3.73 eller maks 4.11 Æsj!!! Og jeg må bytte mainshaftet i transfer kassa for å få riktig antall splines....

Han hadde ingen manuelle kasser annet enn den jeg har ( AX-5 ). Men det dukket kanskje opp...

Har satt meg på venteliste på full drivlinje fra Rubicon, Motor, gearkasse ( 4 trinns ) Transfer kasse og Dana 44 f/b ;D Han antydet nesten en i året som kom inn!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Hansen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 58
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #19 på: Lø.,21,Oktober,2006,22,12 »
Jeg kjøpte brukt/nyoverhalt girkasse fra USA (ax15)
Betalte ca 900 dollar, inkl frakt. Kom seg på rundt 6000 kr den gang.
74 Corvette cab

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #20 på: Lø.,21,Oktober,2006,23,28 »
Automaten fra WJ ble brukt i den TJ'en. en 45RFE som er en 5-trinns automat.
Den har jeg siklet på i en god stund, og den er nok ei skikkelig fin kasse. Ser du på http://www.aev-conversions.com, så er det eksakt samme kassa de bruker ved HEMI konvertering, så jeg vil tro den er kraftig nok.
den 3-trinns automaten som sitter originalt i Sahara er ikke verdt en dritt. ei sinnsykt dårlig kasse (ikke med tanke på kvalitet).
Det virker som om det er nesten 50% svinn i den kassa.
Jeg kjører på 35 MT/R og har 4.11 i akslene. bilen er sterk, men den er ikke fresk i starten. så en overdrive kasse er så absolutt å foretrekke.
Effektmessig ville jeg nok valgt 4.88 utveksling med 35" dekk, og 3 trinns automat. Men det gir ingen god "fuel-economy". så da er det greit med 4.11 i akslene, selv om det ikke akkurat drar skinnet av pølsa.

Nei, 4-litern er nok fin den hvis du får ei skikkelig kasse bak den. se bare hvor fresk og sterk cherokee og grand cherokee er i forhold til TJ.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #21 på: Sø.,22,Oktober,2006,09,41 »
når det gjelder 4,7L i TJ mener jeg at Novak Adapters har de rette bitene.De har til 5,2/5,9L ivertfall...
Men jeg sier det igjen. 4.0L med automat fra cherokee er Bankers.. Vet ikke hvorfor du (stein) ikke vil ha automat,men jeg har kjørt TJ i skauen i 6 år nå.Og mitt STØRSTE ønske er automat.. Jeg ser ingen fordeler med manuell kasse.. Hva er dine erfaringer der.??

renegade

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #22 på: Sø.,22,Oktober,2006,12,13 »
når det gjelder 4,7L i TJ mener jeg at Novak Adapters har de rette bitene.De har til 5,2/5,9L ivertfall...
Men jeg sier det igjen. 4.0L med automat fra cherokee er Bankers.. Vet ikke hvorfor du (stein) ikke vil ha automat,men jeg har kjørt TJ i skauen i 6 år nå.Og mitt STØRSTE ønske er automat.. Jeg ser ingen fordeler med manuell kasse.. Hva er dine erfaringer der.??

Har automat i CJ'en og fordelen er helt klart smidigheten.  En slipper å file på clutchen, alternativt gire så lavt at en har problemer på landeveien eller får store hopp i utvekslingen (ved å bruke f.eks. 4:1 i transfer'n)  En kan holde bilen stille i hvilken som helst posisjon.

Ulempen er mangel på motorbrems, det kan være litt skummelt å bremse dekka i nedoverbakke...

Alt-i-alt så synes jeg personlig (det lille jeg har kjørt med begge deler) at automat funka best.

Derfor blir det alikavæl automat (AW4) i TJ'en ved motorbyttet.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #23 på: Sø.,22,Oktober,2006,13,18 »
Sitat
Vet ikke hvorfor du (stein) ikke vil ha automat,men jeg har kjørt TJ i skauen i 6 år nå.Og mitt STØRSTE ønske er automat.. Jeg ser ingen fordeler med manuell kasse.. Hva er dine erfaringer der.??

Tja... bensinøkonomi ( som er en dårlig unskyldning), jeg like å kunne tasse rundt på tomgang uten at når den får motstand, så må du trøkke til på gassen og er du ikke kjapp nok på bremsen, så hopper du opp/over som ei fjellgeit ( kjørestil!, vil anta at man lærer seg teknikken ), motorbrems, Og ikke minst det alternative som orginalt eksisterer til TJ ( AW-4 ??? ) er søppel, da den mangler et gir og søler bort halve motorkraften.

Men, klinker jeg til og putter enn en skikkelig motor, så kan jeg jo putte inn en skikkelig automat også, men da begynner dette å bli en omfattende ombygging, både skrumessig og kronasjer...

Sitat
En slipper å file på clutchen, alternativt gire så lavt at en har problemer på landeveien eller får store hopp i utvekslingen (ved å bruke f.eks. 4:1 i transfer'n)  En kan holde bilen stille i hvilken som helst posisjon.

Hvem er det som filer på clutchen ? Jeg gjør det kun i kanskje et sekund, slik at jeg får motoren i gir, evnt skifter gir. Og selvfølgelig når jeg setter igang bilen. Men å file på clutchen for å forsere en hindring er ikke lurt. Det lukter vondt og sliter unødvendig på delene. Derfor gjør ihvertfall ikke jeg det.

Men ja! Jeg er en av de veldig få som har oppgradert t-kassa med 4:1 (kontra org 2.73:1 ) Det fungerer helt utmerket til det meste. Et unntak kan være å spinne hjula tomme for myr, for du får dem ikke til å gå så fort rundt.

Er ikke låst med tanke på girkasse, men foretrekker manuell.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget CJ-7 golden eagle

  • Klubb verv
  • 360 CID
  • ****
  • Innlegg: 377
  • Kalender ansvarlig.
    • www.4x4jeep.no
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #24 på: Sø.,22,Oktober,2006,13,38 »
Sitat
Ulempen er mangel på motorbrems, det kan være litt skummelt å bremse dekka i nedoverbakke
Vel vel, når jeg med TH350 automat skal ned noe som er styggbratt, så er det uforsvarlig å ikke sette bilen i 1. gir.
Det funker som motorbrems og ikke minst backup hvis det skulle oppstå bremseproblemer.

Jeg har standard utveksling i gir og transferkasse, men har giret akslene ned til 4,11.

Jeg mener å ha hørt at Tarje skal ha erfaring med manuell kasse, og motorbrems ned slalåmbakker.
Stemmer det Tarje?  :)
Tom Jensen
JCN medlem nr. 8
2013 Jeep JK Unlimited Rubicon
1980 Jeep CJ-7 golden eagle 350 cid.
1978 Jeep CJ-7 Stainless Steel karosseri
2008 Can-Am Renegade 800HO

www.4x4jeep.no

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #25 på: Sø.,22,Oktober,2006,18,09 »
He He He--Det kaller jeg et slag under beltestedet...Nå må dere være grei å holde en seriøs profil her på forumet,ingen mobbing.
Ellers sladrer jeg til Petter,og han er ikke grei... ;)

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #26 på: Sø.,22,Oktober,2006,18,15 »
Motorbrems.. Er ikke det bare å dra i spaken å få et lavere gear da..Hjelper på de fleste biler med automat.!!
Og bensinforbruk ja,tror ikke det eksisterer en Jeep som vi har(store brede hjul,heveset og en masse deler som aldri har sett en vindtunnel.Jeep og kalt enorm legokloss) som har et fornuftig forbruk.Så automat eller manuell,tror ikke det er så veldig stor forskjel jeg...

Turbo.TJ

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #27 på: Sø.,22,Oktober,2006,18,34 »
Motorbytte...Hvofor ikke en Rover 3.5L da..?? dette er jo en helaluminium motor..Hmmm.. ???

renegade

  • Gjest
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #28 på: Sø.,22,Oktober,2006,19,10 »
Motorbytte...Hvofor ikke en Rover 3.5L da..?? dette er jo en helaluminium motor..Hmmm.. ???

Helt grei motor hvis du vil bruke extra mye bensin.  Den er ivaffal ikke snill på Kristin's gull...

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Motorbytte i TJ
« Svar #29 på: Sø.,22,Oktober,2006,19,29 »
En kamerat av meg har brukt en del av disse Rover V6`erne til Super Seven sin. Og da mener jeg brukt en del.... Skal ikke putte noe på bilen som firringer kvaliteten. Det må i utgangspunktet bli noe amerikansk!

Sitat
Ellers sladrer jeg til Petter,og han er ikke grei...

Ja løp til "pappa" du Tarje  ;D Skulle gitt mye for å se ansikts utrykket ditt når du skjønte hva som skjedde / hadde skjedd....

Men ok! Hvor mye mikk må til for å få en TH350 til å passe på T-kassa mi uten å skyve den bakover ??? Og hvor får jeg tak i en "Ny" 305 / 350cid som matcher avgass kravene og ikke har mer enn drøye 200hk....

Hvis man tar en 4,7 motor og automaten fra den. Hvor lang blir denne iforhold til hva jeg har plass til???
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!