Skrevet av Emne: Lett skrangle/dunkelyd under gulv, førerside.. LØSNING  (Lest 6833 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Hallo

I lang tid har jeg hatt to typer skranglelyder under bilen. Den ene vet jeg er eksosanlegget, der en klemme for skjøt er gåen. Men jeg har hatt en annen lett skrangle/dunke lyd under gulvet førerside som har kommet og gått litt. Spesielt er den lett å høre når man tar igang med bilen i førstegir og spesielt i situasjoner da motor og girkasse lager endel vibrasjoner..

Etter å ha lest litt rundt på nettet fant jeg denne: http://www.4x4xplor.com/T-CaseTSB.html (Bruk denne for demonteringsanvisning)

Dette er et kjent "problem" med TJ og Cherokee modellen. Det finnes en TSB (Technical Service Bulletin) på dette. Og Mopar har laget dette repkittet:

Gikk på nettet og bestilte denne: http://www.onsalejeepparts.com/products/Mopar-Part-05014148AA-Transfer-Case-Shaft.html
Denne kom ganske kjapt. Mulig at norsk forhandler skaffer denne, men sikkert en helt annen pris :P

Delene som medfølger:


Forklaring til delene (hentet fra deleliste over TJ modellen):


Jeg byttet kun delene: "Gasket, bronze bushing/retainer og boot". Jeg brukte de samme to skruene da de som fulgte med i pakka ikke var like som de på min 99 mod (varierer sikkert fra mod til mod)

På bildet under ser du gammel og ny "gasket" og "bronze bushing/retainer". Problemet er at "gasket" som vist nederst til høyre i bildet er gåen, se ny nederst til venstre i bildet) Dvs at den delen som skal stikke ut, kall det gummirør eller noe sånt, er helt slitt bort. Dette "gummirøret" fungerer som dempende pakning for stanga som er endel av funksjonen til firehjulstrekkspaken. Dersom den ikke er der vil stanga bevege seg fritt og vibrasjoner gjør at den vil skrangle i inngangshullet til braketten øverst i bildet:


Videre var min "boot" enten ikke blitt montert eller slitt bort. Det var iallefall ikkenoe der. Stangen skal smøres med universalfett før den føres gjennom bronze bushing/retainer. Fettet skal egentlig beskyttes av boot`n. Så da monterte jeg den også. Resultat:


Det hele tok 15 min. Og nå etter montering: Lyden er BORTE! helt stille fra under gulvet/girspaken ;D DET var ålreit. Neste: eksosskrangling :P

Redwrangler

« Siste redigering: On., 6,Mars,2013,16,26 av Redwrangler »

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Lett skrangle/dunkelyd under gulv, førerside.. LØSNING
« Svar #1 på: Ti.,17,Desember,2013,22,10 »
Hei,

Vet trådstarter eller noen andre tilfeldigvis hvor en kan få tak i et slikt kit? Jeg har denne lyden i min og....og etter at jeg har lest her og et par andre steder er det liten (ingen) tvil om hva feilen er, og den irriterer vettet av meg, siden jeg vet det er easy fix.. har forsøkt å finne delene på nett, men finner bare ymse kit som heter Mopar 05014148AA TRANSFER CASE SHAFT, men det slår meg at det sannsynligvis ikke er det jeg er ute etter..

Takker og bukker for svar!!

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Lett skrangle/dunkelyd under gulv, førerside.. LØSNING
« Svar #2 på: Ti.,17,Desember,2013,22,38 »
Fant kitet hos Autopartsasap.com, 28dollars og fri frakt... Så da får jeg bare håpe delene dukker opp da.. :)

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Lett skrangle/dunkelyd under gulv, førerside.. LØSNING
« Svar #3 på: On.,18,Desember,2013,23,34 »
http://www.quadratec.com/products/52207_0007.htm

Her er også et slikt kit, for fremtidige lesere :)
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
Sv: Lett skrangle/dunkelyd under gulv, førerside.. LØSNING
« Svar #4 på: Fr.,10,Januar,2014,15,37 »
Hadde en ekkel skranglelyd på høyre side foran på min TJ også, men bare i 2WD. Men etter å ha snakket med en Per hos Bilmax i Trondheim var årsaken klarlagt. Fremre mellomakselkryss var slitt, det laget ulyder da det ikke var i belastning. Krysset ble byttet og lyden forsvant.

Har faktisk jobbet mye med å få vekk skranglelyder og andre ulyder i bilen, nå er den 99% støyfri fra undersiden. Ellers var det en del vindstøy fra frontruta, men etter å ha satt på vindavvisere på dørene forsvant mye av dette også. Men det er blitt meg fortalt at hvis en Wrangler blir 100% støyfri, så er det garantert noe galt med den...

Får jeg bare bukt med vannet som trenger inn i bagasjerommet under vask eller regnvær så blir bilen faktisk friskmeldt!

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Sv: Lett skrangle/dunkelyd under gulv, førerside.. LØSNING
« Svar #5 på: Sø.,12,Januar,2014,12,54 »
Jeg venter fremdeles....begynner å bli utålmodig.....på det kitet for å få løst/fjernet lyden som denne tråden omtaler... Rimelig sikker på at det er dette som er problemet, for når det klaprer og bråker, trenger jeg kun å legge en finger på hendelen/spaken for valg av hjuldrift så blir det stille..

Utover det jobber jeg også med å bli kvitt issues med fukt som kryper inn her og der.. Har kjøpt inn nye pakninger til dørene foran, samt noe av pakningene bak... har også lagt på litt ekstra gummi i form av oppklippet sykkelslange et par steder på bakluka hvor en tidligere kunne se lysåpning mellom pakningene.... Det hjalp en del, men ikke 100%. Regner med at jeg kommer til å bytte alle pakningene bak og.

Vindavvisere til dørene ligger og venter på mildvær, så skal jeg få satt på de og. :)

Vurderer også litt isolasjon/støyreduksjon av hardtopen.. Har bestilt litt stæsh fra Quadratec, og med siste bestilling fikk jeg med en stor blekke med i overkant mye stæsh til Wrangler...... Fikk litt for mye "gode" ideer.. hehehehe...

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Lett skrangle/dunkelyd under gulv, førerside.. LØSNING
« Svar #6 på: Ti.,14,Januar,2014,20,17 »
Jeg bytta hele mekanismen på min XJ. Monterte dette isteden: http://www.novak-adapt.com/catalog/shifters/sk2xc.htm

Fungerer knallbra!
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
Sv: Lett skrangle/dunkelyd under gulv, førerside.. LØSNING
« Svar #7 på: Lø., 1,Mars,2014,15,24 »
REDWRANGLER:
Den store braketten som delen skal monteres i, er skruene tilgjengelige fra under bilen eller fra innsiden (fotbrønnen/kardantunnelen)?
Har bestilt deler fra Quadratech og håper de ankommer om et par uker.

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
Sv: Lett skrangle/dunkelyd under gulv, førerside.. LØSNING
« Svar #8 på: Sø., 2,Mars,2014,14,31 »
Gjelder dette rep-kittet for automat eller manuell kasse?

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Lett skrangle/dunkelyd under gulv, førerside.. LØSNING
« Svar #9 på: Sø., 2,Mars,2014,20,07 »
Vil tro det gjelder både manuell og automat, da overføringa til transfer er lik på begge...
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Sv: Lett skrangle/dunkelyd under gulv, førerside.. LØSNING
« Svar #10 på: Sø., 2,Mars,2014,23,12 »
REDWRANGLER:
Den store braketten som delen skal monteres i, er skruene tilgjengelige fra under bilen eller fra innsiden (fotbrønnen/kardantunnelen)?
Har bestilt deler fra Quadratech og håper de ankommer om et par uker.

På innsiden ja, under teppet på siden til kardangtunnelen.  ;)

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Sv: Lett skrangle/dunkelyd under gulv, førerside.. LØSNING
« Svar #11 på: Sø., 2,Mars,2014,23,17 »
Gjelder dette rep-kittet for automat eller manuell kasse?

Begge deler tenker jeg, jeg har iallefall manuell kasse  ;)

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
Sv: Lett skrangle/dunkelyd under gulv, førerside.. LØSNING
« Svar #12 på: Ma., 3,Mars,2014,13,55 »
Takker og bukker!
Jeg måtte kansellere bestillingen hos Quadratech da de skulle ha en formue for å sende rep-settet, i tillegg til at det måtte leveres via lastebil (!). De var vist ikke interessert i å bruke brevpost.
Men jeg har bestilt fra RST Garage via ebay, der ble det en liten 200-lapp med frakt fra junaiten.

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Sv: Lett skrangle/dunkelyd under gulv, førerside.. LØSNING
« Svar #13 på: Ti., 4,Mars,2014,14,56 »
Takker og bukker!
Jeg måtte kansellere bestillingen hos Quadratech da de skulle ha en formue for å sende rep-settet, i tillegg til at det måtte leveres via lastebil (!). De var vist ikke interessert i å bruke brevpost.
Men jeg har bestilt fra RST Garage via ebay, der ble det en liten 200-lapp med frakt fra junaiten.

Jeg pleier å bruke JetCarrier. Har god erfaring med dem. Greier priser har dem også..

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
Sv: Lett skrangle/dunkelyd under gulv, førerside.. LØSNING
« Svar #14 på: Fr.,21,Mars,2014,13,55 »
Tjolabing! Da var delene byttet, en halvtimes jobb, og bilen ble merkverdig stille. Faktisk så stille at jeg begynner å lure på om det er noe galt et sted....