Skrevet av Emne: Yokohoma eller Discovery dekk?  (Lest 2493 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget texas78

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Yokohoma eller Discovery dekk?
« på: On.,29,Oktober,2008,10,21 »
Hei

Kanskje ikke så lurt å starte en ny trå på vinterdekk.. Men dette er kun et valg mellom to forskjellige dekk, så tar sjansen.

Skulle ut å kjøre i oslo i morges. Måtte la bilen stå, da det var helt umulig, selv med 4x4.. Rumpen gikk ut til siden og bremselengden ble 2m i sakte fart. Har gamle All-Terrain T/A dekk på..

Derfor må jeg kjøpe nye dekk asap  ;D

Først fikk jeg et tilbud på Discovery(235/75x15) for 5500,-
Jeg har nå fått et nytt tilbud. Nå på Yokohama Geolander(215/80x15) 5000,-
Er det noen som har erfaring med disse?

Er veldig sugen på å kjøpe Cooper Discovery fordi jeg har god tro på disse, men om Yokohama Geolander er bedre så...

Hvilken ville dere erfarne jepp sjåfører valgt?


t

Utlogget GeirH

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Sv: Yokohoma eller Discovery dekk?
« Svar #1 på: On.,29,Oktober,2008,10,47 »
Ha.. Jeg har nye All Terrain A/T dekk og kan bekrefte at også disse gir deg noen spennende opplevelser slik føret var i Oslo-området i dag morges.

Men jeg har bare hatt jeepen en ukes tid så man må vel regne med litt tilvenning i forhold til hva man er vant til. Sammenlikner jeg med en nyere x-trail som jeg har går den som et lokomotiv på slikt føre. Hvor jeepen sladder og slenger litt hvis man ikke avpasser gass og fart.

Uansett så er jeepen utrolig mye morsommere å kjøre så det blir nok den foretrukkne vinterbilen for meg. :)

Hvis jeg skal ha vinterdekk til den så tror jeg at jeg hadde sett meg om etter hakkapelitta rsi(hvis disse finnes i de rette dimensjonene) Har hatt disse i flere omgenger på alt mulig av biler uten at de har sviktet meg en eneste gang.

Geir.

Utlogget willysM38

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 179
Sv: Yokohoma eller Discovery dekk?
« Svar #2 på: On.,29,Oktober,2008,15,05 »
jeg har dunlop sj5 dekker ,, i 31-10,5 -15  vinterdekk uten pigg ,, er knallfornøyd  ,, på en grand ,,

Utlogget wranglerman

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 44
Sv: Yokohoma eller Discovery dekk?
« Svar #3 på: On.,29,Oktober,2008,16,30 »
Er veldig godt fornøyd med Cooper Discoverer på min TJ. Har 31 x 10,5 på standard 15 toms felg, og synes Jeep'en oppfører seg pent med disse. Er snille mht. sporing. Kjører med pigg på grunn av milde vintre for tiden med mye vekslende vær, mildt om dagen- frost om natten- ishinne om morgenen.
Hilsen Per G.
JCN-medl. 157
Akershus
Jeep TJ 1998

Utlogget Rudi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 237
  • Not prepared, still going
Sv: Yokohoma eller Discovery dekk?
« Svar #4 på: To.,30,Oktober,2008,10,29 »
Hei, har kjørt en vinter på Cooper Disc uten pigg i 31x10,5, er vel noe av det beste du kan få av piggfritt til Jeepen.

Kjenner ikke de andre dekkene, så det hadde vært lett for meg å velge.  :)
TJ 4.0 1997
Blå i vognkortet..

Utlogget Heepeejeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 282
Sv: Yokohoma eller Discovery dekk?
« Svar #5 på: To.,30,Oktober,2008,13,13 »
Hei, har kjørt en vinter på Cooper Disc uten pigg i 31x10,5, er vel noe av det beste du kan få av piggfritt til Jeepen.

Sier meg enig denne påstanden.
CJ7

Utlogget texas78

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Yokohoma eller Discovery dekk?
« Svar #6 på: To.,30,Oktober,2008,14,48 »
Mulig det blir Cooper Discovery  :)

MEN de kunne kun tilby 235/75x15 på Cooper Discovery.
I vognkortet står det 215/75x15. Vil jeg få problemer på biltilsynet siden det avviker mer enn 5%?

5 % avvik på 215 = 225.75.

Skal på biltilsynet om ikke så lenge pga innkjøp av baksete, og orker ikke pes pga vinterdekk..

t

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Yokohoma eller Discovery dekk?
« Svar #7 på: To.,30,Oktober,2008,15,38 »
Det er vel ikke all verden info om vinterdekk til en slik bil da de fleste har den kun til sommerbruk.  Hadde du spurt om dekkegenskaper i mud så hadde nok responsen blitt større....  Selv har jeg kjørt CJ med BFG Mud Terrain i 33" utførelse med masse seiping på div. veier, også vinterveier, og det funker det også.  Det er noe med å avpasse farten etter forholdene, det er jo ikke så mange dager med helt håpløst føre, så får en heller ta det litt mer med ro disse dagene.  Jeg har altså bare et sett dekk til bilen, så sparer en litt tid vår og høst med dekkskift  ;D

Kravet om max 5% økning gjelder rulleomkrets og ikke bredde.  Du kan ha så brede dekk du bare praktisk kan få på bilen, men rulleomkretsen  skal da ikke øke.  Du kan sjekke med STRO normen (alle dekkhandlere har denne, tror det ligge kalkulator flere steder på nettet også) med tanke på alternative dimensjoner som er lovlige mhp. rulleomkrets.  Tror imidlertid ingen bli bry seg om du går opp litt i størrelse.  Det virker som om biltilsynet slapper litt mer av på dette enn før.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Kjart

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 143
Sv: Yokohoma eller Discovery dekk?
« Svar #8 på: To.,30,Oktober,2008,15,39 »
DEt er ikke helt sånn de regner 5 %

se denne siden http://www.miata.net/garage/tirecalc.html der finner du at 235/75 er såvidt innenfor, altså en økning på bare 4,3%

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Yokohoma eller Discovery dekk?
« Svar #9 på: Lø.,22,November,2008,20,32 »
pluss/minus 5% går på rulleomkretsen, ikke pr tall på dimensjonen.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget billy the kid

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 36
Sv: Yokohoma eller Discovery dekk?
« Svar #10 på: Lø.,13,Desember,2008,08,15 »
ingen ting er som cooper med pigg ;D
my jeep are as faithful as a dog, as strong as a mule and agile as a goat.   MEMBER NR 865

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Yokohoma eller Discovery dekk?
« Svar #11 på: Ti.,16,Desember,2008,20,45 »
Har cooper med pigg jeg også på min WJ. Men piggene i dag er ikke akkurat noen monsterpigger.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.