www.jeepclubnorway.no

Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Woody på Ti.,30,Oktober,2018,12,47

Tittel: Frostvæske
Skrevet av: WoodyTi.,30,Oktober,2018,12,47
Hvilken frostvæske skal brukes på 3,1 literen? Rød ,blå eller grønn?
Tittel: Sv: Frostvæske
Skrevet av: teerexTi.,30,Oktober,2018,22,02
Spørs om du mener ved skifte av frostvæske og grundig flushing, eller bare etterfylling?

Jeg har brukt Biltemas røde longlife i mange år.
Tittel: Sv: Frostvæske
Skrevet av: PerHTi.,30,Oktober,2018,22,04
Jeg gikk for rød siden det er aluminiumstopp(er). Grønn, er det G30+? Den kan vel like fint brukes, men er hakket dyrere?

G30+ kan jo blandes med begge typer, mens blå og rød må holdes adskilt..
Tittel: Sv: Frostvæske
Skrevet av: teerexTi.,30,Oktober,2018,22,35
De aller fleste bilmotorer har jo hatt alu-topper siden 1970-tallet, så akkurat det er jo ikke noen stor endring.
Tittel: Sv: Frostvæske
Skrevet av: WoodyOn.,31,Oktober,2018,05,56
Jeg tenker å bytte frostveska ja. Rense varmeapparatregisteret, og skifte termostat i samme slengen.
Da blir det vel rød frostvæske.
Så er spørsmålet om 80 graders (originalt, i følge Maldal), 82 grader eller enda høyere temperatur på termostaten?
Noen meninger/erfaringer der? (Vanlig kjøring, uten tung last)
Tittel: Sv: Frostvæske
Skrevet av: PerHOn.,31,Oktober,2018,09,58
De aller fleste bilmotorer har jo hatt alu-topper siden 1970-tallet, så akkurat det er jo ikke noen stor endring.

Sier vi 90 tallet, så støtter jeg påstanden. ;)

Og erfaringer fra f.eks VWbusser tilsier at blå væske + aluminium er dårlig kombo. Der korroderer det i pakningsflaten mot toppen..

Tittel: Sv: Frostvæske
Skrevet av: teerexOn.,31,Oktober,2018,13,57
De bilene jeg har hatt, har nok stort sett hatt alutopper. Og det innbefatter noen fra 70-tallet, bl.a. Audi.
Og VM Motoris turbodieselmotorer med separate alutopper ble jo lansert på slutten av 70-tallet, og hadde sin debut som bilmotor i Alfa Romeo i 1979.
Tittel: Sv: Frostvæske
Skrevet av: PerHOn.,31,Oktober,2018,15,51
Vi drar litt av topic her, men det var vel besvart.. :)

Har lurt litt på hvor vanlig det var selv, og selv om noen har hatt alu motorer/topp siden 20-30tallet (f.eks Alfa Romeo, da gjerne en alu/magnesium kombo) tror jeg ikke det ble billig nok for alle før godt ut på 90 tallet. Har ikke sjekket så grundig altså, men jeg mener mange av merkene med størst salgsvolum har "kjipet" på prisen og gått for stål/støpejern på de enklere versjonene.

Har selv Alfaer fra 70tallet, der er det alu i både blokk og topp. :)
Tittel: Sv: Frostvæske
Skrevet av: WoodyOn.,31,Oktober,2018,18,38
Det blir gul frostvæske, da den er den beste etter hva som sies rundt omkring. ;D
Tittel: Sv: Frostvæske
Skrevet av: PerHOn.,31,Oktober,2018,18,53
Ok, så i valget mellom rød, blå og grønn gikk du for gul.. :D

hva er betegnelsen for den?
Tittel: Sv: Frostvæske
Skrevet av: WoodyTo., 1,November,2018,07,11
Etter å ha sjekket litt om alle fargene ble det gul.
En variant har betegnelsen Glykol 774F OEM Gul, men det finnes sikkert flere.
Den kan blandes med alle andre typer, og det er den gule Maldal selger til Jeep.
Videre er den sammensatt for å tåle de strengeste kravene fra mange ledende bilprodusenter.
Det er godt nok for meg. ;D
Tittel: Sv: Frostvæske
Skrevet av: JensemannSø., 4,November,2018,17,37
https://peakauto.com/products/antifreeze-and-cool/auto/global-lifetime-full-strength/

Jeg går for denne, de har den på mekonomen