Skrevet av Emne: Aircondition  (Lest 1599 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget FiGu

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
  • 1993 ZJ 5.2 V8
Aircondition
« på: Ti.,27,Mai,2008,00,10 »
Ting går som kjent i rykk og napp, og nå gjøres det noen ivrige skippertak med bilen...
Derfor en forholdsvis stor mengde spørsmål her på forumet i løpet av kort tid...
(Må nevne at jeg bøyer meg takknemlig for de som har gitt meg gode svar her inne. Jeg har fått suveren hjelp til omtrent alt jeg har lurt på når det gjelder GC'n så langt...:-)


Uansett;
Jeg har rømt landet for et kort periode i jobbsammenheng, og bor nå i Beograd.
Det var uaktuelt å dra uten bilen, så jeg hektet på tilhenger og motorsykkel og dro av gårde.
Nå er vi ikke akkurat bortskjemt med varmt vær i Norge, så sjokket blir desto større når termometeret her i Serbia viser over 30 grader - i mai!!

Bilen minner nå mer om innsiden på en pizzaovn enn det kjøleskapet jeg prøver å oppnå ved å skru A/C'n på 15 deilige, norske, sommer-varmegrader...:-)

Det eneste jeg oppnår er en varm tropebris som føles enda varmere enn den stillestående luften på utsiden... Mao ikke antydning til kjøling.
Jeg har ingen erfaring med A/C, men regner med at systemet er tom for gass...??!?

- Hva er normal framgangsmåte/hva ville de gjort på et verksted i Norge?
- Er det en dyr affære å fikse et gammalt A/C-anlegg? Eller like greit å bare la være?

Nå her jeg jo fått meg "Balkan-A/C" som de kaller det her når de sveiver ned vinduet.... :-)
(Ref mitt spørsmål i går om vindus-heiser som ikke virket...)

Takk for oppmerksomheten...
PS! Jeg HAR søkt i andre tråder, men ikke klart å finne noe tilsvarende...  ;)

FiGu
« Siste redigering: Ti.,27,Mai,2008,00,22 av FiGu »
Size matters - V8!

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Aircondition
« Svar #1 på: Ti.,27,Mai,2008,11,52 »
Sjekk prisen på fylling av anlegget. R134a har så små molekyler at gassen forsvinner rett ut gjennom slangevegg. 5-10% tap pr. år er vanlig. Antageligvis er det nå så lite igjen i anlegget ditt at kompressoren ikke starter. Et verksted som server kjølemaskin til frysebil og turbuss er et bra sted å begynne. De har som regel utstyr og gass tilgjengelig. Nipler er standard og identisk uansett om anlegget er stort eller lite, så de fleste typer bilverksteder kan egentlig hjelpe deg uansett bilmerke.

Husk å sjekke verkstedets pris på jobben ink. hva de tar for kjølemede før du ber de om å sette i gang. R134a er dyrt her hjemme pga. miljøavgift.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: Aircondition
« Svar #2 på: Ti.,27,Mai,2008,21,39 »
Heisann.
Jeg hadde type Freongass i mitt system da jeg fikk lekkasje i systemet på en Chevy Starcraft jeg hadde. Jeg undersøkte med et lokalt verksted som driver med kjøleanlegg til biler og busser, og de sa de måtte ha bilen hele dagen, og prislappen var 3500 kroner!! Jeg undersøkte hos en bedrift som driver med kjøledisker og anlegg til bedrifter, og der ble prisen 1500,- inkl vakumering og ny "miljøvennlig" gass. Det gikk litt tid, men langt ifra flere timer. Det lønner seg å ta noen telefoner, og noen har servicebiler med portabelt utstyr. Har du litt trykk på anlegget ennå går det litt raskere. Minner meg forresten om at jeg må skifte den ene ac slangen fra kompressoren...Nå er det jo grisevarmt i Bergen.. ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8